Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Forza Horizon 5

5 intryck från Forza Horizon 5

Gamereactor Italien har konsumerat ett par timmar av vad som ser ut att bli tidernas snyggaste racingtitel och här kommer våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det släpps om en dryg månad, nu. 9:e november, närmare bestämt, och inför detta lät Microsoft oss nyligen sätta oss ned och klämma på cirka två timmar av den stekheta femman och nedan har jag passat på att spaltat upp mina intryck, eller de fem punkter från det här spelet som jag tycker känns mest angeläget just nu. Våra intryck baseras på free play i Forza Horizon 5, vilket alltså innebär att ingen del av spelvärlden var låst eller avstängd. Vi kunde under 120 ljuva minuter kryssa runt helt fritt i den enorma spelvärlden för att supa in vad Playground Games har åstadkommit här.

Forza Horizon 5
Det finns såklart gott om sand i Mexiko men även knallgröna skogsområden, vulkaner och snö.

Det är direkt oförskämt snyggt
Detta är en uppenbar, solklar punkt såklart för alla som ki9kat på videosnuttar från E3 och Gamescom, som skvallrat om det mest imponerande "next gen"-spelet på marknaden. Och så är det. Ingenting som jag testat till vare sig Xbox Series X eller Playstation 5 har imponerat på mig så mycket som detta har, rent grafiskt. Miljöerna är de mest naturtroget snygga jag sett i ett spel, någonsin, och det hände mig ofta under mina två timmar med Forza Horizon 5 att jag tappade hakan av renodlad grafikbriljans. Det finns visserligen delar av spelet där fernissan inte riktigt täcker det faktum att Forza Horizon 5 använder samma gamla spelmotor som fyran gjorde men för det mesta är det brutalt läckert. Texturerna är ordentligt mycket bättre än i föregående spel, ljussättningen ofantligt mycket bättre precis som partikeleffekter och skuggor. Sand, damm, öken, vatten, grus, asfalt, rök... Allting ser mycket bättre ut inklusive detaljrikedomen på byggnader samt bilarna i sig. Tillkommer gör det faktum att man kan se hur långt bort i horisonten som helst och att spelet flyter som en dröm.

Det känns precis som vanligt
Forza Horizon 5 är såklart ingen stor revolution eller något slags stickspår, ingen avvikelse från originalreceptet som gjort denna spelserie så populär med andra ord, tvärtom. Detta är i grunden samma sak som tidigare spel, men snyggare och större. Progressionssystemet har stuvats om en del och baseras nu mer på "accolades" men annars är allting superbekant. Bilarna beter sig som de gjort tidigare, upplägget är detsamma och hela spelkänslan är snudd-på identisk med Forza Horizon 4. En del av detta som jag kanske helst hade sluppit se i femman är avatarerna och deras personligheter, som jag mest upplevde som irriterande i fyran, men de är tillbaka och även om det går att skräddarsy vissa delar hos dem förblir de störiga, om du frågar mig.

Detta är en annons:

Det är "galnare" än tidigare
Utvecklarna hemma hos Playground Games har utan tvekan tjuvkikat mer på extremsport och på titlar som Rider's Republic samt Far Cry när det gäller mängden dåraktigt tokiga utmaningar som Forza Horizon 5 verkar ha fyllts med, och detta är ju en utveckling som skett gradvis sedan tvåan i denna spelserie. Bland annat finns det ett uppdrag tidigt i spelet där spelaren tävlar mot ett militärflygplan och inuti planet finns tre mottävlande som hoppar ut ur planet på motorcrossar för att sedan lite längre in i loppet köra upp längs en bergskam, hoppa av sina motorcyklar i luften och istället avsluta tävlingen i så kallade "wing suits". Racingen är helt klart mer "vild" och extremsportaktig den här gången.

Forza Horizon 5
Tillbaka till framtiden!

Det finns ett lite annorlunda fotoläge
Det kanske roligaste uppdraget vi testade under våra två timmar tillsammans med Forza Horizon 5 gick ut på att köra en Jeep rätt in i en enorm sandstorm för att försöka fånga "eye of the storm" på bild. Förutom ohyggligt dryga laddningstider under detta fotouppdrag var idén rolig och annorlunda. I övrigt var dock alla laddningstider i resten av spelet vi fick klämma på extremt korta, trots att grafiken är flera gånger snyggare än i det fjärde spelet. Tack för det SSD!

Det finns ingen vänstertrafik så långt ögat kan nå
Från att ha kört på fel sida om vägen i både trean samt fyran känns det enligt oss väldigt skönt att vara tillbaka på rätt sida i Forza Horizon 5, igen. Det är dessutom häftigt att testa att köra från den ena sidan av spelvärlden här, till den andra. Det finns verkligen inget vettigt vis för mig att beskriva hur stor och levande varierad spelvärlden känns och det märks tydligt att detta är det överlägset största Forza Horizon hittills.

Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content