Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Metroid Dread

Allt vi vet om Metroid Dread

Vår spanska chefredaktör har spelat kommande Metroid Dread på kommande Switch OLED och nedan hittar du hans intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Metroid Dread

Moderniserad spelmekanik
Om jag framförallt jämför Dread med Samus Returns till Nintendo 3DS märks det tydligt hur modern teknik och modernt grundtänk kring det här med "följsam" spelmekanik gjort Samus mer dödlig. Utvecklarna Mercury Steam har gett Samus en mer fri känsla av obegränsad rörelse och hon känns klart mer atletisk. Att kunna glida under hinder, att kunna kontra inkommande närstridsattacker samt det faktum att man kan kombinera allt detta med att springa, samtidigt, gör stor skillnad. Det går även att interagera mer med omgivningen i det här spelet än tidigare i Metroid-serien och det finns miljöbaserade pussel som redan från start gör att man som spelare tänker om kring Samus kapacitet och rörelsemönster.

Metroid Dread

Läbbigare fiender
Det finns gott om "dread" i Metroid Drea doch det råder ingen som helst tvekan för egen del om att utvecklarna lyckats skapa en superbt mörk och utelämnande olustig atmosfär som rimmar riktigt bra med det allra första spelet till NES. I början kan man inte göra mycket annat än att fly från de mer kraftfulla fienderna men efter ett tag kan Samus ladda upp sin Omega Blaster och slå ut dem. Räkna med svettiga handflator.

Detta är en annons:
Metroid Dread

Mer involverande berättande
Minus möjligtvis Prime-följetongen har denna spelserie alltid nöjt sig med att berätta en story med hjälp av miljödesign och atmosfär, något som är förändrat i Dread som bjuder på korta men riktigt fina förrenderade mellansekvenser genom hela äventyret. Bland annat så startas det ibland korta, effektiva filmsekvenser varje gång som Samus kliver in i ett Emmi-rum och det bygger spänning och stämning. De mest inbitna fansen kommer såklart att älska att få reda på mer om Metroiderna, Samus, Chozo, den galaktiska federationen och mycket mer.

Metroid Dread

Snyggare än någonsin
Att hoppa mellan Samus Returns direkt till Dread är som att hoppa mellan flera generationer, byta gammalt mot något helt nytt och det är för en Metroid-fanatiker som undertecknad något som jag naturligtvis uppskattat under mina timmar med det här äventyret. Grafiken är snyggare, såklart. Animationerna är mycket bättre, såklart, och ljuseffekterna känns intressant och unik. De finfina mellansekvenserna och stabila röstskådespeleriet tillför naturligtvis också till en grym helhetskänsla av skyhöga produktionsvärden. Det lovar med andra ord väldigt gott.

Detta är en annons:
Metroid Dread

Mer labyrinter
Den kanske mest utmärkande delen av det allra första Metroid-spelet var och är såklart den labyrint-liknande miljödesignen som krävde att man letade, utforskande och framförallt memorerade hur allt såg ut, var man varit och inte. Detta har Mercury Steam i allra högsta grad tagit fasta på och utvecklat vidare i Dread, som känns sådär mystiskt och mörkt som Metroid ska göra. Den nya minikartan är dessutom strålande, vilket absolut underlättar utforskandet.

Metroid Dread

Varierade bossar
Mitt kanske främsta klagomål på Samus Returns var de lite för typiska, enformiga bossarna. Något som definitivt inte är fallet i Dread. Tvärtom. I Dread är bossarna snarare fantasifullt varierade och påhittigt finurliga. Det krävs att man tänker till och anpassar sig, för att klå dem. Den första av dem förde tankarna till studions Castlevania-spel och krävde att jag sprang, hoppade, sköt och duckade och jag ser fram emot att möta resten av dem.

Metroid Dread

Relaterade texter

Metroid DreadScore

Metroid Dread

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

19 år är en lång tid att längta efter en uppföljare, men nu är Metroid Dread äntligen redo att landa på Nintendo Switch till fansens stora jubel. Frågan är bara om det har varit värt väntan...

7
Redax Ritar: Samus Aran

Redax Ritar: Samus Aran

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionen ritar vidare... Eller, ritar och ritar. Kluddar ur minnet och skämmer ut sig, heter det nog snarare. Den här gången är det Metroid-hjältinnan som står på agendan...



Loading next content