Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Far Cry 6

Far Cry 6

Vi har tillbringat ett antal timmar på ön Yara för att få en bättre uppfattning om vad nästa kapitel i Far Cry har att erbjuda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi har faktiskt redan sett en hel del från Far Cry 6 under de senaste månaderna. Ubisoft har praktiskt taget bombarderat oss med trailers, som alla ger en lite bredare och djupare inblick i spelet, både när det gäller berättelsen, världen i sig och, naturligtvis, skurken: Giancarlo Espositos Anton Castillo. Men innan lanseringen om dryga månaden fick vi chansen att spela det själva, och lirade de första timmarna, utforskade Yara, träffade rebellerna som leder upproret mot Castillo och stod till och med inför mannen själv.

Om du ännu inte har tittat närmare på berättelsen i Far Cry 6 är den ganska bekant om du spelat tidigare kapitel i serien. Det är menat på ett kärleksfullt sätt, för även om detaljerna är annorlunda är det fortfarande du som kämpar mot en mäktig diktatorisk ledare som har siktet inställt på ett stort område. I det här fallet är det Espositos Anton Castillo, som fyller varje rum han kommer in i med sin skrämmande närvaro. Han vill inget hellre än att återföra ön Yara till en svunnen tid då den var en politisk maktfaktor, även om det innebär att ön ska förvandlas till en tungrodd millitärstat där invånarna offras för industriell och ekonomisk tillväxt. Det sätt storyn avviker från den tidigare nämnda formeln är dock hur du tar dig an uppgiften att tvinga regimen på knä. Medan tidigare spel använde sig av en "skjut först, ställ frågor senare"-mentalitet, kämpar du här som gerilla, och därför ligger fokus på smygande, att bli ett med folkmassan och att kämpa utan det tekniska och militära stöd du är van vid.

Far Cry 6
Du kan ta dig an de tuffaste utmaningarna direkt.
Far Cry 6Far Cry 6

Du kanske fortfarande tänker att detta är precis vad andra Far Cry-spel har erbjudit, och i stort sett har du rätt, men Far Cry 6 vill utmana ditt sätt att närma dig utmaningarna genom att utforma Yara som ett gerillaparadis. Den här vackra ön har byggts upp med ett öga för detaljer, och det är verkligen en öppen värld av en annan kaliber än till exempel Far Cry 5. Det finns förstås de typiska vägarna och stigarna som både militärer och civila använder, men eftersom Yara har varit i gerillakonflikt i årtionden finns det dolda djungelstigar som leder dig runt den öppna konflikten. Dessutom finns det handgjorda vapen och hästar som ger dig fler möjligheter att ta dig fram över större avstånd utan att dra till dig uppmärksamhet.

Yara är en ganska stor plats, så den är uppdelad i regioner. Dessa är uppdelade efter nivå, vilket innebär att det inte är någon bra idé att gå in i de svåraste områdena, eftersom du blir dödad på en bråkdel av en sekund av den första vakten. Det är därför viktigt att höja sin level, och du måste erövra baser, eliminera viktiga mål, förstöra infrastruktur - du vet, allt det typiska Far Cry-arbetet. Det finns dock inget som hindrar masochisten från att kasta sig ut i det svåraste spelet har att erbjuda.

Det är ett mer linjärt system än det som användes i Far Cry 5, där du kunde slutföra allt i den ordning du ville. I Far Cry 6 är det hela lite mer likt Ghost Recon: Wildlands eller Breakpoint, eftersom du är något begränsad när det gäller vad du kan göra och när. Men det betyder också att du uppmuntras att utforska varje hörn och skrymsle i en viss region innan du går vidare. Naturligtvis finns det den typiska mängden prickar på kartan som du kan röra dig mot, men det verkar mer narrativt drivet den här gången. Dessutom är uppdragen mer sammanhängande, så i stället för att få tio uppdrag, är det här en person som du ska utföra fyra uppdrag åt, som bidrar till samma centrala berättelse.

Även om en spännande och tight sandlåda är en av grundpelarna i Far Cry-universumet (Yara kommer till och med att införa hela, levande ekosystem för att göra saker och ting mer realistiska), är gameplay självklart avgörande. Baserat på vad vi upplevde i spelet, ger Far Cry 6 en flytande och responsiv upplevelse både när man skjuter och rör sig, och det verkar också vara ett steg uppåt från tidigare kapitel.

Låt oss börja med vapnen som exempel. Du kan ändra och uppgradera utrustningen via arbetsstationer som finns på många ställen på Yara, så du måste ständigt samla in resurser för att kunna göra just det. Men allt har en slags hemmagjord dimension, så du kan till exempel göra din egen ljuddämpare som du sedan sätter på ditt vapen, eller vad sägs om ett hemmagjort kikarsikte? Alla dessa uppgraderingar ändrar naturligtvis utseendet på dina vapen, men de lägger också till nya mekanismer. Om du till exempel använder en ljuddämpare för mycket kommer den att överhettas, vilket gör att du måste ta en kort paus.

Far Cry 6
Att rida runt på häst gör det möjligt att använda terräng bilar inte duger till.
Far Cry 6Far Cry 6

Och för att bygga vidare på hela guerillaaspekten i Far Cry 6 har Ubisoft lagt till möjligheten att hölstra dina vapen så att du kan bli en del i mängden. Detta är särskilt användbart om du behöver ta dig igenom en gränsövergång eller om du hellre vill muta vakterna.

Men eftersom Far Cry-serien också handlar om att placera sig själv långt från samhällets normala gränser har Ubisoft också sett till att spelaren har tillgång till ett antal system och verktyg som ger Far Cry 6 lite extra stil. Både fallskärmar och vingdräkter är tillbaka, vilket gör att du kan resa snabbt runt på ön. Det måste dock sägas att de känns lite tyngre och mindre "överstyrda" än tidigare versioner. Dessutom har du återigen husdjur som deltar i spelet, och här blir spelet rent av bisarrt när du till exempel använder en krokodil som bär en t-shirt med namnet Guapo. Och så har vi Supremo-utrustningen. De fungerar som en slags ultimat förmåga och finns i olika varianter. Exterminator-utgåvan är en slags bazooka, och Zona Medicina är mer stödinriktad och hjälper dig och dina allierade. De är ganska vilda och konstiga och drivs av uran. Boom.

För att sammanfatta kortfattat. Det är för tidigt att förklara Far Cry 6 som en vinnare, men vi är ganska spända på att se hur det slutliga spelet kommer att se ut efter att ha tillbringat några timmar i dess sällskap. Det verkar finnas en bättre balans här, mellan berättande och frihet, mellan tung realism och rent underhållningsvärde. Låt oss bara säga att vi ser fram emot mer av det.

HQ

Relaterade texter

Far Cry 6Score

Far Cry 6

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Ubisofts enormt framgångsrika kassako är tillbaka med en ny konflikt i ännu ett påhittat land. Mackegård har kämpat med gerillan och är redo att sätta betyg.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy