Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Burnout Dominator

Burnout Dominator

Glöm plogbilstaktik och oändliga boostmätare, glöm avsaknad av utmaning och ett förenklat koncept, denna gång är Burnout tillbaka på allvar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Två spel i raken har dragit konceptet till sitt yttersta, men i processen har lite av vad som verkligen var kärnan i Burnout gått förlorad. I Burnout Revenge hade den stora delen av utmaningen helt plockats bort, och istället hade spelet förvandlats till ett arkadspel med starka plogbilinslag. Att enkelt kunna knuffa undan trafik i samma körriktning som sig själv tog bort mycket av utmaningen med att just köra som en blådåre. Traffic Check är faktiskt en funktion som såhär i efterhand förstörde det spelet för mig, ganska mycket till och med. Criterion har fått upp ögonen för problem som har funnits, och har istället blickat tillbaka på Burnout 2, och sett vad som gjorde det spelet så bra.

Resultatet har blivit ett steg framåt som blickar bakåt. Under loppens gång kan man inte längre förlita sigpå att man alltid har oändlig boost så länge man beter sig som en dåre på vägen. Istället har systemet från spel nummer två införts. För de som inte har spelat del två kan vi upplysa om att där man försöka samla på sig en helt ny full boostmätare under tiden man boostade. Om man lyckades fick man en boost till, och skapade en kedja av boosts. Efter loppen räknades dessa ihop till sköna poäng, och ju fler boosts man lyckades kedja ihop, desto bättre självklart.

Som alltid går ju Burnout ut på att man ska bete sig så illa som möjligt ute på vägarna. Kör i fel fil, kör om farligt nära, kedja ihop Burnouts, drifta och var en fullkomlig fara för allt och alla. Även om bilutbudet är helt nytt kommer körkänslan att vara bibehållen från tidigare titlar. Precis som vanligt kommer garaget att med tiden fyllas av såväl klassiska muskelbilar som moderna kreationer, alla med olika för och nackdelar.

Trots att det handlar om ett spel som inte är på väg till varken Playstation 3 eller Xbox 360 ser det ändå riktigt riktigt bra, ut. Även om det alltid har sett bra ut har teamet nu tagit det hela ett litet snäpp högre, och försöker pressa ut så mycket kraft det bara kan gå att få ur Sonys svarta maskiner. Anledningen till att Dominator inte kommer till något annat format är att Criterion skapade serien på Playstation 2, och de vill avsluta den där. Vad skulle då vara bättre än att göra ett spel som är lika delar fortsättning på konceptet, som hyllning till de första två spelen?

Detta är en annons:

På PSP kommer man självklart att kunna köra trådlöst och byta poänglistor med varandra, men Playstation 2-variantens online-del har vi ännu inte hört något konkret om, även om vi förväntar oss att den kommer att finnas där. Väntad comeback gör självklart de flesta gamla spelsätt, såsom Road Rage, Burning Lap, Eliminator och vanliga race. Tillkommit har även det nya utmaningsläget Maniac Mode gjort som är uppbyggt på att man ska försöka kedja ihop så många burnouts som möjligt, eller om man ska kunna drifta så långt och länge man bara kan.

Trots att vi vet att det är ännu ett Burnout-spel på gång till Playstation 3 och Xbox 360, kan vi inte låta bli att känna att saliven fyller våra munnar i förväntan. Burnout är trots allt även Burnout, och nu när serien ska justeras för att bli lite mer som de tidigare spelen, känns det helt klart som ett steg i rätt riktining. Även om vi kan vara ganska säkra på att resten av innehållet kommer att vara likartat med vad vi har sett tidigare, känns denna hyllning till serien helt rätt. Ett avsked från en generation, och en språngbräda till nästa.

Burnout DominatorBurnout DominatorBurnout DominatorBurnout Dominator
Burnout DominatorBurnout DominatorBurnout DominatorBurnout Dominator
Burnout DominatorBurnout DominatorBurnout DominatorBurnout Dominator
Burnout DominatorBurnout DominatorBurnout DominatorBurnout Dominator
Burnout DominatorBurnout DominatorBurnout DominatorBurnout Dominator

Relaterade texter

Burnout DominatorScore

Burnout Dominator

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Criterion sammanfattar den förra generationen med ett sista spel, och Jesper Karlsson har givetvis satt betyg...

Burnout Dominator

Burnout Dominator

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jesper Karlsson

Glöm plogbilstaktik och oändliga boostmätare, glöm avsaknad av utmaning och ett förenklat koncept...



Loading next content