Svenska
Gamereactor
förhandstittar
World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands - första intrycken

Vi har spenderat några inledande timmar med World of Warcraft-expansionen Shadowlands och bjussar nu på våra första intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Shadowlands är alltså World of Warcrafts åttonde expansion, och anlände 23 november i en oväntat smidig lansering. Vi hade inga anslutningsproblem, det var inga stora köer för att komma in i spelet och heller inga spelare som "stal" mina fiender och uppdragsmål. Allt gick utan problem, vilket gjorde att jag kunde njuta av expansionen direkt från början.

Och hur börjar detta nya äventyr då? Tja, om du har följt World of Warcraft-planen, eller om du åtminstone har sett den filmiska trailern (ovan), vet du att Sylvanas, genom att krossa Lich Kings makt, öppnade en enorm spricka mellan alla levande och dödsriket, nämligen just Shadowlands. Sylvanas var dock inte nöjd med att öppna ett jättehål på himlen, utan har även använt sina nya allierade för att kidnappa några av Azeroths viktigaste ledare, inklusive Hordes Baine Bloodhoof och Alliance Anduin Wrynn.

"Champions of Azeroth" (vi spelare) uppmanas att komma in i Shadowlands och rädda dagen, tillsammans med några av de andra narrativt viktiga karaktärerna, såsom Jaina Proudmoore och Thrall. Att komma in i Shadowlands som en levande varelse är dock långt ifrån en enkel process. Spelaren och resten av karaktärerna hamnar på The Maw, ett område i Shadowlands som endast är avsett för de värsta själarna i universum, en fruktansvärd plats för lidande och smärta som ingen kan fly från. Du inser dock snabbt att alla själar, oavsett vad de gjorde i livet, nu kommer till The Maw, vilket ger mer styrka och kraft till World of Warcrafts nya stora värsingfiende, The Jailer (det svarta hålet i bröstet är särskilt läskigt).

Detta är en annons:

Efter en serie dynamiska uppdrag, med ett upplägg som liknar Legion och Battle for Azeroths första timmar (jag antar att det kommer att vara möjligt att hoppa över detta efter att du har gjort det en gång), lyckades jag fly The Maw, och nå Oribos, Eternal City. Oribos är den plats där det bestäms var varje själ kommer att hamna, men fungerar också som spelarens nav och förbinder alla områden i Shadowlands. Du får också tillgång till tränare, försäljare och andra nödvändigheter om du bestämmer dig för att utforska staden. Med detta sagt var navstäderna i Battle for Azeroth mycket mer imponerande och livliga.

World of Warcraft: Shadowlands

Det första området du kommer att besöka efter detta är Bastion, ett vackert område som går i vitt och ljusblått, komplett med flygande byggnader och himmelska figurer. Man kan säga att det är Shadowlands-motsvarigheten till ett paradis, för ädla andar. Mitt mål är dock att kommunicera med Bastions ledare, The Archon, men innan det måste jag precis som alla andra själar visa mig värd att uppstiga. Du kan utforska Bastions historia genom att läsa dokument och prata med andra karaktärer, men det är här Shadowlands blir mer som vanliga World of Warcraft. Kort sagt ombeds du slutföra en serie grind-uppdrag, som att döda X antal fiender och hämta Y antal objekt. Så småningom kommer Bastion att attackeras av en fiendefraktion och... ja, jag kommer inte att avslöja fler detaljer, men det räcker med att säga att detta "paradis" har några tvivelaktiga regler och procedurer, som inte alla är fan av.

Handlingen verkar vara viktig i Shadowlands, med fokus på dialog med riktiga röster, filmiska sekvenser och förutbestämda spelhändelser. Det har varit så här i de senaste expansionerna, men Shadowlands verkar gå ännu längre i detta avseende. Jag uppskattar detta fokus på story, men vet att det finns spelare som föredrar något mer klassiskt "grindy", där det är lättare att spela med vänner medan man ignorerar spelvärlden och karaktärer. För dessa spelare kan Shadowlands vara ett steg i fel riktning.

Detta är en annons:

Jag är dock nöjd att döma utifrån de första timmarna med Shadowlands. Spelupplevelsen har varit felfri, historien verkar vara intressant tack vare en mer öppen framtoning än jag är van vid att se i World of Warcraft, och spelet drar nytta av fantastiskt artwork och design, rent av något av det bästa jag sett Blizzard lewverera - och då är de ändå marknadsledande på detta område. Det finns dock fortfarande mycket att se, inklusive andra områden, dungeons, PvP och såklart end-game.

HQ
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands

Relaterade texter



Loading next content