Det nya läget "My Team" lovar att komplettera den älskade karriären genom att låta spelare uppfylla sina drömmar och forma sitt eget Formel 1-lag. Läget är ett fytterst välkommet tillägg till den senaste iterationen, och även om vi inte kunde uppleva det från första hand i demon, var det fortfarande mycket att diskutera med Game Director Lee Mather. I My Team har du friheten att helt anpassa ditt lags varumärke och identitet, vilket kan göras genom att skapa ditt eget färgschema, lagets emblem och till och med tävlingsdräkter som sportmedlemmar av teammedlemmar.
Framgång inom My Team är inte bara beroende av dina prestationer på banan eftersom det finns många viktiga beslut som du måste fatta även när du inte tävlar. Som nyanställd teamägare kommer du att investera din tid från banan i olika aktiviteter med målet att stärka alla delar av ditt team (dessa inkluderar: aerodynamik, chassi, drivlinje, hållbarhet, personal och marknadsföring). Mather förklarade att skicka en förare till Training Camp kan hjälpa till att förbättra deras prestanda men en nackdel är att de inte längre kan använda den tiden för att hjälpa andra avdelningar. Vi kan se dessa strategiska segment ge en fin variation mellan tävlingarna i F1 2020.
En annan av F1 2020: s headlining-funktioner är Casual Mode, som hjälper till att sänka färdighetsbarriären. I Casual Mode har realismen minskats avsevärt eftersom spelare återställs på banan om de kör av och underlaget har ändrats för att vara mindre halt och kompromisslöst utmanande. Massa detaljer ur menyerna har också tagits bort och innehåller bara några kärnaspekterna. Perfekt för den icke-initierade alltså.
F1 2020 lämnar dock inte hardcore-spelarna i baksätet, eftersom mer omfattande funktioner som en anpassningsbar HUD har lagts till. Spelare kan nu helt anpassa sina skärmar genom att justera placeringen av aspekter som bankartan och aktuell varetid. En mycket efterfrågad funktion som också lagtss till för första gången är en backspegel. Detta är en touch som vi kommer att uppskatta eftersom vi inte kan berätta för dig hur många gånger vi har svängt av banan samtidigt som vi tittar bakom oss för att se var motståndet placerat sig inför ankommande kurva.
Banutbudet inom F1 2020 har också utvidgats genom Hanoi Street Circuit och Circuit Park Zandvoort. Dessa tillägg erbjuder en smak av både det förflutna och det nuvarande. Vi upplevde att Hollands Zandvoort var en väldigt utmanande bana av trånga hörn. Hanoi Street Circuit fick vi tyvärr inte testa.
Split-screen multiplayer, som har varit frånvarande sedan F1 2014, är tillbaka också. Mather berättade för oss att Codemasters arbetat med ett annat team för att hjälpa till att realisera detta spelläge på grund av hur "fysiskt och grafiskt intensivt" projektet var. Vi frågade också om split-screen skulle komma till online-lägena på liknande sätt som Mario Kart, och medan Mather bekräftade att det inte skulle vara möjligt inför 2020, menade han att det fortfarande är en möjlighet för framtida spel.
Crossplatform då? Nej. Ps5 och Xbox Series X? Nej, inte som det ser ut just nu. Google Stadia? Japp. F1 2020 ser ut att vara en ytterst trevlig uppdatering till Codemasters långvariga serie och det lovar att erbjuda mycket mer än din typiska årliga uppgradering. Casual-läget är inget för mig, men en finurlig nyhet precis som salt screen-multiplayer, nya bilar, banor och möjligheten att skräddarsy sitt eget aktiva gränssnitt. 10:e juli är det dags.