Gamereactor fick tidigare denna månad möjligheten att tjuvstarta med Outriders, en blandning mellan rollspel och tredjepersonsaction, förlagt till en mörk scifi-värld. Tanken är att upp till tre personer ska kunna äventyra tillsammans online. För utvecklingen står People Can Fly (Bulletstorm), och du axlar här rollen som en Outrider efter att jorden övergivit. Ditt ansvar är nu att se till att en konvoj av mänsklighetens viktigaste personer överlever på vägen till planeten Enoch.
Men det verkar som att ni inte är ensamma, för från planeten kommer en mystisk signal, och i prologen skickas vi till ytan för att undersöka saken närmare. Det finns tydliga varningsflaggor, men trots det inleds därefter koloniseringen. Som du kanske anar eskalerar situationen snabbt och tack vare en rådig allierad blir vi kryofrysta i 30 år och klarar livhanken endast tack vare detta. Efter det är Enoch väldigt förändrat och vissa människor har fått superkrafter samt att kolonisatörerna startat ett blodigt inbördeskrig. Som spelare hamnar du givetvis mitt i smeten.
I prologen får vi även möjlighet att bekanta oss närmare med spelets något otypiska upplägg för spelkontrollen. Det finns knappar för att sätta sig i skydd, klättra över saker, byta vapen och använda kraftförmågor - vilket gjorde att jag initialt ofta gjorde fel. Efter lite träning verkade det dock fungera väl, i synnerhet under striderna.
Outriders strider är ganska precis lika mörka och skitiga som den övriga atmosfären på Enoch. Det kretsar kring att växelvis använda vapen och Altered-förmågor, där sistnämna varierar beroende på ditt val av klass. Fyra stycken finns att välja på, varav tre var tillgängliga vi mitt speltillfälle; prickskytt, Pyromancer, en lönnmördarklass kallad Trickster samt tanken Devastator som återfår liv genom att attackera. Varje klass kan såklart levlas upp med fler förmågor enligt ett klassiskt så kallat 'skill tree'.
Vapenkänslan i Outriders påminner lite om den i Gears of War-serien och jag gick igenom arsenalen av tyngre och lättare automatvapen, diverse gevär, pistoler och favoriten hagelbrakare. Alla har Fatality-liknande avrättningar där du skjuter av kroppsdelar och med brakaren blir det just inget mer än finmald köttfärs kvar. Klasserna kan använda alla vapen, men kan nyttja dem på olika sätt genom att levla.
Kameran sitter strax ovanför axeln och du kan elegantglida in bakom skydd, rulla undan attacker och lägga upp strategier med lagkamraterna. Genom att kombinera vapnen väl med förmågorna, kan du maximera skadan och exempelvis sätta eld på dem. Se till att ha god kommunikation, och ni kjan uträtta underverk. Trickster-klassen kan till exempel sakta ner tiden, vilket kan stärka laget enormt om alla är med på det. Även vapnen och utrustningen (främst olika rustningsdelar) kan för övrigt levlas upp, och kommer förändras under äventyrets gång, även om det för den sakens skull inte är någon loot-shoooter.
Planeten Enoch hanteras på ungefär samma sätt som i Destiny. Det finns en hubb du utgår ifrån, och du kan sedan besöka olika områden. Outriders har alltså ingen öppen spelvärld, utan du besöker nya linjära platser allt eftersom. Bland annat kommer du få besöka varket från skeppet Florens som mänskligheten kom med, ruinstäder och mycket annat. Varje bana vi besökte avslutades med en miniboss. Utvecklarna sade dock att de inte är egentliga bossar, vilket jag tolkar som att det kommer ännu värre fiender i det färdiga spelet. När jag var klar med det jag fick testa, valde jag att lattja runt med förmågorna lite, och fick då syn på en jättelik Stranger Things-liknande varelse längre bort, ståendes på fyra rangliga ben. Möjligen en indikation på vad vi har att se fram emot i bossväg.
Det är ett omfattande äventyr som väntar oss i Outriders, som kommer ta i runda slängar 40 timmar att spela igenom. Sidouppdragen kan dock dra ut på tiden ännu mer och de kan även spelas om hur många gånger du vill. Utmaningen skalas också upp, så du hela tiden ska ha lite att bita i. Att döma utifrån vad jag fått se, verkar fiendeflora vara väldigt stor, vilket borgar för variation i striderna.
Den som gillar riktigt dystopisk scifi, tycks ha en hel del att se fram emot i Outriders, vars spännande upplägg och bakgrundshistoria automatiskt skapar ett visst spelsug. De som gillar blytung action kommer uppskatta stridernas frenesi och att kunna använda sig av fantastiska förmågor öppnar för en hel del taktik. Jag är härmed officiellt pepp på Outriders som släpps till PC, Playstation 4 och 5 samt Xbox One och Xbox Series X senare i år.