Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Psychonauts 2

5 snabba: Psychonauts 2

Närmare 15 år efter Psychonauts release får denna kultklassiker äntligen en fullfjädrad uppföljare. Inför detta fantasifulla Inception-äventyrs ankomst nästa år synar vi 5 frågor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad är Psychonauts? Varför all uppståndelsen kring detta?
För många år sedan beslöt en del av hjärnorna bakom bland annat Grim Fandango att bryta sig loss från Lucas Studios för att påbörja sitt egna hjärteprojekt. En av dessa herrar, Tim Schafer, grundade då spelstudion Double Fine och 2005 föddes Psychonauts, ett konventionellt plattformsspel med inslag av action och äventyr.

Psychonauts främsta charm låg dock inte i spelmekaniken. Det var istället det vågade försöket att tackla känsliga teman kring psykisk hälsa med humor och hur bandesignen kunde förmedla känslor samt tillföra till berättandet som fängslade publiken. Trots mer bleka försäljningssiffror har spelet hängivna fans och nått en kultstatus i många kretar.

Föga förvånansvärt spreds ett leenden bland massan år 2015 när Double Fine drog igång sin kickstarter för den högt efterfrågade tvåan. Glädjande nog för alla fans så är även gänget bakom det ursprungliga Psychonauts bakom utvecklingen av uppföljaren. Utöver just Tim Schafer har en större del av design-teamet återvänt för att arbeta på Psychonauts 2 samtidigt som alla röstskådespelare från originalet är tillbaka. Studion har även berättat att Psychonuat kommer att följa i föregångares fotspår genom att tackla seriösa ämnen med humor samt finess.

Psychonauts 2
Varje värld är designad efter ett tema som är relaterat till den karaktärs undermedvetna du besöker. I en nivå är tänder ett stort inslag. Fantasin sätter gränserna här!
Detta är en annons:

Behöver jag spela de tidigare spelen i serien?
Du behöver inte ha spelat Psychonauts eller Pshychonauts In The Rhombus Of Ruin som är ett VR-spel som släpptes 2017. Trots att Psychonuts 2 tar vid där story från det senaste äventyret slutade är det enligt Double Fine inte nödvändigt att bekanta oss med storyns tidigare kapitel. Du kommer att introduceras till bakgrundshistorien för att greppa dina krafter och se till att du hänger med i storyn innan du ger dig i kast med äventyret. Men utvecklarna hävdar samtidigt att det finns mycket påskägg och andra skojiga referenser för dem som spelat de tidigare spelen. Därför kan det likväl vara en god ide att åtminstone spela ettan, inte bara för att vi på Gamereactor tycker att det är ett fantastiskt spel, utan även för att spelet är proppat med humor som du säkert inte vill missa till tvåan. Förvänta dig däremot att ändå vara lite förvirrad. Enligt Tim Schafer är det en del av upplevelsen att vara något konfunderad när du spelar ett Psychonauts-spel.

Psychonauts 2
Alla kämpar med sina egna inre demoner. I Psychonauts får du bekämpa andra personers demoner som representeras av olika monster.

Vad handlar Psychonauts 2 om då?
För dig som inte vet vad Psychonauts handlar om är detta ett Inception-liknade äventyr som tog fart innan Inception ens var en grej. Du spelar som Raz och med hjälpa av din förmåga kan du träda in i folks undermedvetna där du måste hjälpa folk att överkomma sin inre demoner. Psychonauts 2 skiljer sig inte från ettan. Världarna är således formade utefter individens undermedvetna som du besöker och skräckinjagande, galen, charmig, så väl som iögonfallande bandesign utlovas här. Fantasin är det enda som begränsat världarnas utveckling och lyckligtvis verkar det inte vara en bristvara hos Double Fine.

Fienderna du konfronterar är personens inre demoner så som ångest och tvivel. Dessa representeras av olika monster vars attacker har effekter som symboliserar känslorna. För att slå tillbaka har du en handfull olika psykiska förmågor till hands som bör kombineras för att smidigt besegra fiender. Till tvåan återkommer förmågorna du hade från ettan. Pyrokenisis, telekenis och psyblast finns i Psychonauts 2 men har utvecklats och förnyats. Samtidigt kommer Raz få en del nya krafter som ännu inte visats upp.

Detta är en annons:

Med Psychonauts 2 kommer vi även få en Meat Circus 2?
Meat Circus var den sista nivån i Psychonauts och är notoriskt känd för sin stygga svårighetsgrad. Psychonauts fick mycket kritik i och med den plötsliga och bryska utmaningen i ett annars mer lättillgängligt spel. Till tvåan har Tim Schafer sagt att laget denna gång fokuserat på att öka svårighetsgrad på ett mer elegant vis och således därför kan vi inte förvänta oss en Meat Circus 2 likt det vi fick uppleva för 14 år sedan.

Psychonauts 2
Plattform, pussel samt action är tre starka inslag i Psychonauts 2. Lever uppföljaren upp till samma nivå som ettan blir detta en resa vi sent lär glömma.

Vad betyder uppköpet av Dubble Fin för Psyconauts?
Under E3 så meddelade Tim Schafer att Double Fine blir en del av Xbox-familjen. En av huvudanledningarna till att studion såldes var Xbox Game pass. Studion hoppas att tjänsten ska hjälpa Psychonauts 2 att nå ut till fler spelare när de nu kan pröva spelet istället för att punga ut 600 kronor. Samtidigt lugnar han fans som var oroliga över Psychonauts 2 framtid på andra konsoler. I och med att Psychonauts 2 var en titel finansierad av sin spelarbas på plattformen Fig så vill Double Fine inte göra fansen besvikna. Därför kommer Psychonauts 2, precis som planerat, att även släppas till Playstiation 4, PC, Mac så väl som Linux.

Glädjande nog för alla som monetärt bidragit till äventyrets utveckling innebär uppköpet av studion att de får en mycket god utdelning på sin investering. Plattformen Fig (som behandlar kickstarters som investeringar) meddelar att varje andel för $500 kom att se en värdestigning på 139 procent, vilken ger en utdelning på $196 per andel.

Efter drygt 15 års väntan kan alla fans börja nedräkning till tvåan. Även om vi inte har ett spikat datum ännu ska spelet släppas 2020. Vi har väntat allt för länge på denna uppföljare men av det vi fått se hittills verkar vår väntan vara mödan värt.

HQ

Relaterade texter

Psychonauts 2Score

Psychonauts 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter 15 långa år är äntligen uppföljaren till Psychonauts här och vi har nu satt betyg på Tim Schafers senaste skapelse...



Loading next content