Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bleeding Edge

Bleeding Edge

Gamereactors utsända har provspelat Ninja Theorys något oortodoxa multiplayerspel i samband med E3-mässan. Här är alla våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag ska vara ärlig och säga att jag blev genuint förvånad när jag hörde talas om Ninja Theorys (DMC Devil May Cry, Hellblade: Senua's Sacrifice) nästkommande spel. Bleeding Edge är så långt ifrån ett episkt singleplayeräventyr man kan komma, utan tvärtom fokuserat på multiplayer, fyra mot fyra. Med detta ur världen, så var den trailer som visades på under Microsofts E3-presskonferens lyckligtvis ändå en positiv överraskning, och gjorde mig rejält spelsugen. Och efter att jag fick chansen att provspela i samband med Xbox Showcase, kan jag meddela att dessa goda intryck visade sig vara befogade.

Som tidigare nämnt är Bleeding Edge alltså ett team-baserat multiplayerspel, lite i samma anda som Overwatch. För den som spelat Blizzards pärla, kommer mycket att kännas välbekant när det kommer till upplägget med de tre klasserna; Assassin, Support och Heavy. Som du kanske anar är en bra mix i laget något som verkligen krävs för att gå segrande ur striderna.

Bleeding Edge
Karaktärsdesignen är rakt igenom välgjord.
Detta är en annons:

När jag gav mig i kast med det spelbara demot, fick jag en snabb genomgång av grunderna i spelmekaniken. Det inkluderade hur jag rör mig, siktar, hoppar samt använder förmågor. Det viktigaste var dock hur de ultimata förmågorna fungerar, av vilka det finns flera stycken att välja bland. Till skillnad från i Overwatch så låter Bleeding Edge mig välja en av två ultimates som kan förändra förutsättningarna i matcherna samt även hur en viss figur ska spelas.

Efter att ha plöjt igenom denna genomgång med strålande resultat, gav jag mig på en 'dojo'-session, där jag fick prova på en figur och prova på hur det fungerar mot andra. I detta demo fanns tio karaktärer att välja bland (vilket är nästan hela startensemblen då spelet släpps, när nu detta blir). Det enda undantaget var två tomma rutor för karaktärer som till synes inte är utannonserade ännu och som Ninja Theory vill suga på ett tag till. Jag spelade samtliga karaktärer i dojo-läget, men kommer i förtitten att fokusera på de två som jag fick testa i skarpt läge.

Bleeding Edge
Banorna spelar en stor roll under de intensiva striderna.

När jag väl kom in i ett lag med tre andra spelare, så matchades vi följaktligen mot ett lag bestående av fyra andra. Spelläget som fanns tillgängligt var en variant på 'Domination'-lägena vi sett i andra spel, men med twisten att zonerna inte var aktiva hela tiden. Det lär såklart finnas andra spelsätt, men tyvärr har vi inte fått höra talas om dessa ännu.

Detta är en annons:

Men jag valde hur som helst karaktären ZeroCool, en karaktär som har förmågan att dela upp motståndarlaget med hjälp av en gigantisk vägg, alternativt hela lagkamraterna kontinuerligt. Till detta kommer sedan alltså de ultimata förmågorna som gör att jag kan återuppväcka en dödad lagkamrat, alternativt buffa en medspelare med rejält mycket bättre rustning. ZeroCool var verkligen en perfekt Support-karaktär, men tog såklart rejäl med stryk när det hettade till mot fienden - detta trots spelets suveräna spelmekanik för att undkomma attacker.

Bleeding Edge
Redan i detta tidiga skede känns karaktärerna genomarbetade.

Efter att ha fått starta om några gånger med ZeroCool, så var det dags att pröva lyckan med en annan kämpe. I Bleeding Edge får du ändra din karaktär så länge du befinner dig i lagets Spawn-område. Eftersom jag var lagets enda support, valde jag att fortsätta satsa på denna klass och därför bestämde jag mig för att fortsätta i denna roll men istället användandes Miko, en cybernetiskt förbättrad krigare från Sydafrika med särskilt bra förmågor när det kommer till helande.

Denna kämpe passade mig betydligt bättre, och även om jag upplevde att hon var mer utmanande att spela som, så fick jag mer utdelning av hennes förmågor att förvilla fienden och boosta lagkamraterna. Mikos förmågor inkluderar att kedjehela laget, sätta upp barriärer för att blocka motståndarnas projektiler samt djupfrysa fienden. Henne Ultimates inkluderar att göra hela laget stealth-osynliga samt exponera motståndarna samt en väldigt potent stråle för helande.

Bleeding Edge
Vill du vara med och alpha-testa Bleeding Edge, så anmäl ditt intresse på denna länk. Den 27 juni drar det roliga igång.

Det är även värt att nämna att varje karaktär har sitt eget transportmedel för att snabbare ta sig runt på banorna. De fungerar på liknande sätt som i Paladins, vilket ju är en annan lagbaserad titel. Transportmedlen kan åkallas på kommando, men har en viss väntetid innan du kan använda dem på nytt. Varje kämpe har såklart ett eget, unikt fordon, som i flera fall dock påminner om något hoverboard-inspirerat, men med olika motiv och form. Somliga sticker dock ut rejält, såsom Maeve, en åldrad lönnmördare som kan skjuta blixtar ur fingrarna och som åker på en så kalladHover-Bubble - vilket verkligen är just en flygande metallbubbla.

Under min tid med spelet imponerades jag över hur väl det fungerade. Jag stötte inte på några buggar eller ofärdiga saker och karaktärerna tycks komplettera varandra perfekt. Av vad jag kunde se, så fanns det inte någon annan karaktär som hade övertag mot alla andra, utan det verkar redan hyggligt välbalanserat. De dynamiska omgivningarna är också fullständigt briljanta. De trampolinliknande doningarna är roliga, men att se tre andra spelare fullständigt massakreras av ett framstormande tåg och skicka dem nästan hela vägen tillbaka till Spawn-området fick mig nästan att gråta av skratt. Varje gång.

Så för att summera, baserat på att detta är mitt första intryck, så tror jag att Ninja Theory kan vara på väg att lyckas ingjuta nytt blod till denna del actionsubgenre (multiplayer brawler). Om Bleeding Edge faktiskt kan matcha Overwatch från tronen återstår dock att se, men jag törs i alla fall slå fast att Blizzard för förbereda sig på en riktig fight. Så bra känns det faktiskt.

HQ

Relaterade texter

0
GRTV klämmer på Mekko i Bleeding Edge

GRTV klämmer på Mekko i Bleeding Edge

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje dag klockan 16:00 drar vi igång Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder starka nätverk klämmer lite på aktuella titlar, av olika slag och typ....



Loading next content