Svenska
Gamereactor
förhandstittar
World of Warcraft: Classic

5 snabba: World of Warcraft: Classic

Blizzard dundrar snart ut deras uppfräschning på ett av världens mest lirade spel; World of Warcraft. Här är fem snabba!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad är World of Warcraft: Classic?
Det är World of Warcraft på klassiskt vis, duh. Innan serien fick en uppsjö expansioner, och innan nivåerna sköt i höjden (det vill säga 2004) hade vi bara World of Warcraft. Även om franchisen som helhet visserligen redan hade tio år på nacken, blev det en av de större milstolparna och något som till dagens dato har dragit hisnande höga spelarsiffror. Men efter att det officiella stödet för pionjären flyttades över till efterföljande expansioner och privata servrar chefade av envetna spelare pågått i vad som känns som en evighet, gick Blizzard under 2017 år Blizzcon ut med dess officiella existens.

Det rör sig dock inte om en återutgivning eller någon form av remaster, utan om en emulering av originalet. Och ta det lugnt, sänk den vässade högaffeln; man har valt att bygga allt på den moderna motorn för att mestadels motverka fusk (detta med anti-fusksystem från den senaste expansionen, Legion), men också för att mycket av originalkoden använts och fungerar finfint. Originalets patch 1.12 är den som kommer ligga till grund och detta då den anses ge inte bara den mest kompletta, utan också den mest balanserade upplevelsen. Vad nivåerna beträffar kunde man i en tidig demo spela nivåerna 15 till 19, men då Burning Crusade tog vid ifrån 60 och uppåt (och då Blizzard eftersträvar att efterlikna originalet i så bred mån som möjligt) kan vi nog förvänta oss nog med nivåer för att hålla oss sysselsatta ett bra tag framöver. I korta ord är alltså World of Warcraft: Classic en chans att uppleva jättens tidiga dagar, både för veteraner och nykomlingar.

World of Warcraft: Classic

Blir det allt på en gång då, eller?
Nja, inte riktigt. I originalet existerade inte spelare mot spelare... Berätta me... SITT NER I BÅTEN! Tålamod. ... ehum, ja. Så existerade som sagt inte spelare mot spelare förrän i patch 1.4. Och på samma sätt kommer Classic att uppdateras efter lansering i vad som i skrivande stund ser ut att vara sex faser. Axplock från första fasen inkluderar Molten Core, Onyxia och grottan Maraoudon, precis som det såg ut 2004. Sen följer fas två med Dire Maul-grottan, bossarna Kazzak och Azuregos, sedan fas tre... Allt som allt rör det sig om totalt sex faser med olika raids, grottor, lägen, bossar och andra göromål som vi kan se fram emot. Ambitionen är också att släppa dessa i den ordning de dök upp i begynnelsen, så nej; allt kommer inte att släppas på en gång. Sen är ingenting är skrivet i sten och det kan ju hända att det blir ändringar längre fram. Vi får helt enkelt vänta och se.

Detta är en annons:

Klasser?
Japp! Såklart kommer samtliga klasser finnas med (Warrior, Paladin, Hunter, Rogue, Druid, Priest, Mage och Warlock, samtliga för Horde och Alliance, men där Paladin är exklusivt till Alliance och Shaman till Horde) och något som man valt att fokusera extra på är hur varje klass verkligen ska erbjuda något unikt och för gruppen nödvändigt. Man vill alltså undvika det fenomen som kan förekomma i många spel idag; att klasserna, tack vare (eller på grund av, beroende på hur du ser på det) färdighetsträd, flyter in i varandra och kan resultera i något lika platt som Pepsi och Coca Cola i samma glas. Lagspel är tanken och genom att betona varje klass styrkor och svagheter, hoppas man sy ihop lagandan och behovet av varje egenskap i gruppen. Lagom hitta-dig-själv-snack åsido är man kort och gott ute efter balans.

World of Warcraft: Classic

What about loot och spelarhot?
Spelare mot spelare (för det var väl det du menade?) kommer, till skillnad från originalet, finnas med redan från start och är något som inte kommer ge någon direkt utdelning (annat än, möjligen, lätt ilskna kommentarer innehållande civiliserade hot från dina motspelare) i första skedet. Från och med fas två kommer ett ära-system läggas till, vilket förhoppningsvis ger oss en hint och vilka spelare som är timida och vilka som tenderar till att snagga mer än bara din frisyr i axelhöjd utan anledning eller provaktion.

Looten, ja... Det kommer att finnas mycket att plocka på sig under raids och inte så stillsamma promenader i inte så stillsamma inte-solnedgångar-utan-grottor. Och i och med Classic kommer vi kunna fördela det vi kommer över mellan gruppen (senast inom en timme efter genomfört äventyr, inte senare än så). Detta är säkerligen en mer tillgänglig och följsam lösning än i det faktiska originalet. Nu kan du enkelt dela med dig till de som utgjorde gruppen då du plockade på dig prylen i fråga. Självfallet kan detta också skapa obalans och gynna tätt sammansvetsade spelare; Exempelvis, tre vänner och Mäki; medan polarna har tight kontakt och delar friskt mellan varandra, blir Mäki utelåst och under förutsättning att han inte roffar åt sig mackapären själv, blir snuvad på konfekten.

Detta är en annons:

Detta kommer också att ske på tre olika servrar. Du har spelare mot spelare (PvP) (där du, som namnet antyder, kan attackera eller bli attackerad av andra faktioner), dess "motsvarighet" (PvE) (där man inte kan attackera eller attackeras av andra spelare så länge respektive sida inte aktiverat PvP-läget) och sist RP, där samma regler som förstnämnda gäller, med undantaget att alla håller sig helt och fullt till sin roll.

World of Warcraft: Classic

Kan man skriva upp sig för beta?
Nej. I skrivande stund finns det ingen öppen beta att ta del av och även om det finns uppgifter som pekar på att interna tester genomförts (då som alpha för sina anställda med familjer) och att dessa kunde pushas ut i offentlighetens klåfingriga rum, är det inget som Blizzard själva har bekräftat. Med för att vara på den säkra sidan kan du alltid koppla ditt Battlenet-konto (ja, spelet kommer, då det kör inom Word of Warcraft, vara fullt integrerat med Battlenet) och se till att du har anmält intresse för betor inom just World of Warcraft. Som plåster på såren upprivna av bristen på en beta, kan vi i alla fall avslöja ett ungefärligt släppdatum - i sommar.

Relaterade texter



Loading next content