Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Epic Mickey 2: The Power of Two

Epic Mickey 2: The Power of Two

Det är snart dags att återvända till Cartoon Wasteland och besöka både populära och bortglömda Disney-karaktärer, i kommande Epic Mickey 2: The Power of Two. Elfving har testat några nya banor hos Disney...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Två är starkare än en. Inte bara en hurtig sanning, utan faktiskt också den officiella svenska undertiteln till Epic Mickey 2: The Power of Two, ett spel där lokaliseringsarbetet är ambitiösare än något annat jag sett på länge. När jag får en Dual Shock i näven för att få testa spelet hos Disneys svenska kontor, väljer jag dock originalspråk innan jag kastar mig in i Cartoon Wasteland, återigen.

Efter en tutorial-bana vi redan fått kika på tidigare kommer Mickeys polare Oswald in i bilden och jag får testa en co-op-runda med en konkurrenttidningsrepresentant. Vi tittar på några mysiga mellansekvenser där Mad Doctor sjunger fram sina goda (?) avsikter, varpå skärmen delar på sig. Jag spelar som Mickey och har sålunda makt över färg och thinner, medans min medspelare sköter Oswalds magiska fjärrkontroll.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Fienderna känns mer varierade och roligare designade denna gång.

Vi vandrar runt längs Mean Street, hubbvärlden i Epic Mickey 2, där bifigurer vandrar omkring och delar ut uppdrag. Efter att besökt arkadhallen och shoppat helande glass samt en kamera i stadens butiker får vi en första, enkel uppgift: vi ombeds fixa några projektorer utspridda över staden. En snabb titt kring hustaken (och okynnes-sprutande av målarfärg) senare och uppdraget är löst, vilket låser upp en ny väg framåt.

Detta är en annons:

Krav på samarbete kommer regelbundet. I ett underjordiskt område måste Mickey ta tag i Oswalds fötter och göra ett svävhopp över en ravin, från vilken vindpustar kommer och hjälper de båda på färden. På andra sidan stupet väntar en fiende som bara kan besegras med en el-attack från Oswald och ett välplacerat stänk färg eller thinner av Mickey. Som sist går det att välja en destruktiv eller kreativ väg, och i detta fall gör färg fienden till en allierad som kämpar mot andra skurkar, medan thinner förstör ruskpricken ifråga.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Oswalds öron låter kaninen svävhoppa, vilket även Mickey kan utnyttja genom att åka snålskjuts.

2D-banorna återkommer i Epic Mickey 2: The Power of Two och de erbjuder bra variation och nostalgi, i de fallen där vi spelar "inuti" gamla svartvita Disney-klassiker. Här är skärmen delad horisontellt och det fungerar väl, men jag undrar varför man inte valt en New Super Mario Bros-liknande lösning med en och samma skärm. I en av dessa 2D-banor får vi hursomhelst rulla en gigantisk metallkula genom banan, vilket öppnar upp dörrar och underlättar vår framfart på olika sätt. Vi hoppar på trampoliner, studsar i ett enormt flipperspel och letar gömda skattkistor med lite extra utforskande.

Utöver magisk målarfärg och fjärrkontroller har Disney-duon en rad "skisser" till sitt förfogande. Precis som i föregångaren går det exempelvis att stoppa tiden för att hoppa förbi roterande fläktblad utan att bli muspuré. En annan av dessa krafter, Fairy Sketch, låter oss få fiender och objekt att sväva, vilket kommer väl till pass i en bana där mecha-Goofy beordrar oss att hitta tre pumpar utspridda på en bana.

Detta är en annons:
Epic Mickey 2: The Power of Two
Den som tar sig tid att se sig omkring kan hitta gott om gömda bonusar, som extra liv eller Disney-artwork. Därför är det viktigt att testa att använda penseln på lite allt möjligt.

Spelstunden avslutas med en bossfight och för motståndet står en gigantisk, mekanisk drake med ett dåligt humör och mosarsugna nävar. Jag och Oswald ränner runt bossen och försöker undvika dess eldattacker, samtidigt som jag med min pensel febrilt försöker återställa delar av golvet, som draken envisas med att tillintetgöra. Här krävs penselarbete för att återställa draken (vilket gör den snäll och därmed besegrad) och, i ett senare skede, Oswalds fjärrkontroll för att aktivera mer elektronisk utrustning.

Jag, som relativt fullvuxen och skicklig spelare, gillar Epic Mickey 2. Co-op-läget är genommysigt, grafiken (förstås) betydligt bättre än Wii-föregångaren och det ambitiösa röstarbetet ett stort lyft. De mindre spelarna lär också uppskatta karaktärerna och ovannämnda, superba lokaliseringsarbete, men jag undrar om de bitvis rätt avancerade maskin-fixar-uppdragen kan bli för svårt ibland.

Den 30 november släpps Epic Mickey 2: The Power of Two, och lagom tills dess har vi satt betyg på Disney-duons nya äventyr.

Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two

Relaterade texter

Epic Mickey 2: The Power of TwoScore

Epic Mickey 2: The Power of Two

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Warren Spector placerar sin nya favoritmus sida vid sida med en klurig kanin, slänger in co-op i mixen och serverar oss Epic Mickey 2. Är det lika bra som första vändan eller ej?



Loading next content