LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Mortal Kombat 11

      5 snabba: Mortal Kombat 11

      Med bara drygt två veckor kvar till premiären tar vi oss en rask titt på Mortal Kombat 11 för att få en uppfattning om vilka våldsamt underhållande och allmänt våldsamma vansinnigheter vi har att se fram emot...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      HQ

      Jag antar att Netherrealm Studios gjort som alla andra och tonat ner våld och sådant i Mortal Kombat 11?
      Nej, inte ens nära. Även om spelbarheten såklart alltid varit viktigast, så vet Ed Boon och gänget hur viktigt det makalösa våldet i spelet är för dess svarta humor och de visar inga tecken på att bromsa in, oavsett hur mycket det klagas. Tvärtom tycks Mortal Kombat 11 gå över alla gränser med betydligt sanslösare sekvenser än tidigare och Fatalitys har tagits till en helt ny nivå. När det kommer till kategorin 'osmakligt underhållningsvåld' fortsätter den här serien lira i en helt egen division och vi ska inte hymla med att vi älskar det.

      Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
      Pungklockor och "GET OVER HERE!!". Jodå, nog är det Mortal Kombat alltid...

      Men elva turneringar, nu räcker det väl?
      Det är faktiskt ingen turnering den här gången utan storyn kretsar kring jordens eventuella undergång och gudar på dekis. Kanske inget manus som doftar litteraturpris, och allt sådant brukar vara ganska sekundärt i genren oavsett. Men sedan Warner köpte upp Netherrealm Studios så har de tagit över Bandai Namcos fackla när det kommer till att vara marknadsledande i singleplayer. I Mortal Kombat 11 vankas inte mindre än åtta timmar story med flera olika slut. Det är mer än de flesta normala actionspel erbjuder idag och kort sagt ser det återigen ut att bli något så ovanligt som ett fightingspel vi kanske även kan rekommendera till dig som helst lirar ensam att kolla in.

      Detta är en annons:

      Varför har grafiken i fightinggenren halkat efter?
      Det har den faktiskt, så är det. Länge var det fighting man skulle spela om man ville se vad konsolerna gick för (minns exempelvis Soul Calibur till Dreamcast och Dead or Alive 3 till Xbox). Men sedan Playstation 2 har japanska utvecklare haft svårt att hävda sig tekniskt. Även om de börjat äta ikapp försprånget, så är det generellt fortfarande väst som levererar de snyggaste spelen. Och Mortal Kombat 11 råkar vara just ett västerländskt spel. Glöm alltså smygfula titlar som Street Fighter V, Soul Calibur VI eller Tekken 7 för det här är något helt annat. Mortal Kombat 11 är osannolikt läckert och milstolpen fightingspel grafiskt kommer bedömas efter under lång tid framöver.

      Men spelmässigt är det väl samma som vanligt; dunka varandra gula och blå?
      Visst, och i fotboll ska man bara sparka på en boll och i bilspel bara vrida på en ratt. Den här uppfattningen har fightingen dragits med sedan tidernas begynnelse, och själv hör jag snarast till dem som skulle vilja se lite mindre nyheter inför varje ny del. Ofta behövs inte så mycket mer än nya figurer, ny grafik och ett uppfräschande av det gamla gardet. Med det sagt finns nu comeback-funktionen Fatal Blows som du kan avfyra bara en gång per match och det är när din livmätare krupit under 30%, minsta felsteg från den som leder och det är match igen. Dessutom finns Flawless Blocks som påminner lätt om Parry-systemet i Street Fighter III: Third Strike och ger möjlighet till extremt vältajmade kontringar. Till detta har vi även något kallat Krushing Blows samt ett system för att låsa upp utrustning som du kan ändra utseendet på kämparna med. Med detta sagt finns såklart också ett otal nya strykpåsar och förändrade veteraner. Dessutom slår man inte bara varandra gula och blå (som om det ens vore något dåligt) i Mortal Kombat 11; du krossar även motståndarna invärtes, tömmer dem på blod, sliter ut deras ögon, kapar extremiteterna och klyver dem på mitten. Och det är bara första rundan.

      Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
      Att tona ner våldet på grund av känslig samtid är inte något Netherrealm Studios prioriterar.

      Men alla dessa ninjor då?
      Absolut. Mortal Kombat har ingen brist på ninjor, men i vilket universum skulle detta vara något negativt? Visst var de ursprungligen identiska sånär som på färg, men idag har Noob Saibot, Smoke, Rain, Ermac, Scorpion, Reptile, Sub-Zero och de andra sedan länge fått egna personligheter, unika utseenden och radikalt olika kampstilar. Att det är mycket ninjor med hamnar uteslutande på pluskontot och är en av många orsaker att hålla utkik efter Mortal Kombat 11 som släpps den 23 april till PC, Playstation 4 och Xbox One samt den 10 maj till Switch.

      Detta är en annons:

      Missa inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
      5 snabba: Team Sonic Racing
      5 snabba: The Last of Us - Part II
      5 snabba: Assetto Corsa Competizione
      5 snabba: Control
      5 snabba: Conan Unconquered
      5 snabba: Katana Zero

      HQ

      Relaterade texter

      3
      Mortal Kombat 11: AftermathScore

      Mortal Kombat 11: Aftermath

      RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

      Med tre nya karaktärer och ett nytt singleplayerläge vill Netherrealm Studios skaka nytt liv i Mortal Kombat 11. Vi har kollat in om seriens första riktiga expansion håller måttet...

      7
      Mortal Kombat 11 - SwitchScore

      Mortal Kombat 11 - Switch

      RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

      Mortal Kombat 11 släpptes nyligen till PC, Playstation 4 och Xbox One - men faktum är att det även finns till Nintendos hybridkonsol. Nu har vi kollat in om det håller måttet...



      Loading next content