Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Gamereactor har fått en rejäl spelstund med Assassin's Creed III, och det har varit timmar fyllda av jakt, parkour och lönnmord. Läs vår utförliga rapport om ett av höstens hetaste spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vår första långa stund med Assassin's Creed III är som en hel julafton för ett barn. Det är spännande, fullt av underbara överraskningar och vår spelstund på tre timmar rusar förbi medan vi studsar mellan de olika uppdragen som går att välja. Varje ny sak vi får göra ökar upptäckandets välbefinnande.

Ubisofts kommande höstdräpare behöver nog ingen närmare presentation vid det här laget, så vi hoppar rakt in i våra upplevelser. Vi får börja en bit in i spelet och det råder ingen brist bland Connors attacker och vapenurval. Ubisoft ger en snabb presentation av vad vi kommer att få göra men det märks att de inte väntar sig att vi ska komma så långt med huvuduppdraget under vår begränsade tid, och de har rätt.

Mycket av behållningen från dagens demo kommer från det där lilla extra som Ubisoft så snyggt slängt in inom spelets ramar. Några ögonblick efter att vi lämnar Homestead, boendet som i likhet med Ezios villa kommer att fyllas med troféer allteftersom vi spelar, är vi ute och utforskar i landskapet.

Assassin's Creed III
Detta är en annons:

Att fara fram mellan trädens grenar får en att flina glatt och Connors väg genom dessa nya omgivningar är smidig och lättnavigerad. Med ett knapptryck kan man se till att slippa oönskade hopp; en extra säkerhet för att undvika misstag.

När vi smyger genom gräset och spårar får vi en törn från spelets egna ekosystem då vi blir attackerade av en vargflock. Ett quick time event hjälper oss att besegra de fyrbenta angriparna på ett smidigare sätt än vad stridsystemet hade klarat av. Området kring Connors hem är fyllt med bestar som dessa, och längre speltid kommer att visa om det i längden blir dynamiskt intressanta överraskningar eller mest ett irriterande störningsmoment under uppdragen. Just nu gör vi dock en positiv jämförelse med Red Dead Redemptions sidouppdrag med jakt.

Vi får smaka på två olika sorters strider, dels smygande ute i naturen och dels mot flera fiender samtidigt i staden Boston. När vi följt efter jägarna från trädtopparna dödar vi den förste med en reppil. När man skjutit den och träffat sitt mål så kan man dra till snabbt och på så sätt rycka omkull offret, medan en annan kombination får Connor att hoppa ner ur trädet och genom det lyfta upp och hänga jägaren med repet spänt över en gren.

Assassin's Creed III
Detta är en annons:

Håller man in höger bumperknapp får man upp menyn för vapen och föremål. För snabb åtkomst länkar du de fyra riktningarna på styrkorset till varsitt vapen, och det finns en hel del att välja på som pistol, båge, pilar - både med rep och förgiftade - snaror, lockbeten och en hästvissla (vilken får din springare att dyka upp). Detta är en rejäl lista som kompletteras av dina knytnävar, gömda dolkar och en sprillans ny tomahawk.

Vi avslutar uppdraget med att ta oss an ett flertal angripare samtidigt på Bostons gator. Militären syns i varje gathörn och det verkar bli svårt att få till lönnmördandet. Eller vilken olaglig aktivitet som helst. Blir du upptäckt har du genast ett tvåsiffrigt antal villiga bödlar på halsen.

Stridssystemet kommer ta en stund att vänja sig vid men visar stort löfte inför framtiden. Det har utvecklats otroligt sedan det första spelet och är nu en sann glädje att använda mot ett större antal fiender.

Varje vapen har sin egen uppsättning av anfall, blockeringar och dödliga attacker vilka utgör ett avancerat system. Vid blockeringar får man en kort sekund av slow motion för att välja vilket slag man vill följa upp med, och att göra en dödlig attack mot två olika mål samtidigt ger oss en snabb och brutal nertagningssekvens. Musköter kan stjälas och användas mot sina ägare.

Assassin's Creed III

Musköterna ger verkligen krydda till spelet och en känsla av riktig fara mot din vanligtvis osårbara lönnmördare. Under strider kommer militär och ställer sig vid utkanten av slagsmålet för att avfyra sina vapen mot dig, vilket ger dig endast en sekund att få tag på en mänsklig sköld för att undvika skotten. När du vill fly nerför en gata står det gärna en patrull och siktar på dig på andra sidan och försöker du dig på en reppilsattack från hustaken finns risken att du får ansiktet fullt av bly och ett gäng envisa förföljare efter dig.

Att undvika fotgängare och hålla sig till taken känns bekant från de tidigare spelen i serien, men tack vare att omgivningarna är så pass historiskt korrekta blir det aldrig tråkigt. Mindre städer med begränsade antal tak gör att vi måste tillbringa mer tid på gatan nedanför och leta efter bakgator och trädgårdar vi kan gå igenom för att undvika upptäckt. När vi hoppar genom fönster och folks hem kommer små filmsekvenser som känns helt naturliga i sammanhanget.

Boston känns autentiskt för en, på den här tiden, relativt nygrundad och växande stad med många olika miljöer och karaktärer. Genom att tvinga ner dig på marknivå ger spelskaparna dig chansen att verkligen uppleva dess många facetter.

Assassin's Creed III

Istället för en vördnadsbjudande ton inför historiska byggnader ger informationen i Animus databas en mer modern och avslappnad känsla som också bidrar till att göra miljön trovärdig.

Du kan ta dig an kuriruppdrag och leta efter olika samlingsföremål. Det som lockar mest i Assassin's Creed III är dock när vi får ta del av innehåll som inte funnits med i de tidigare delarna av spelserien. Tre timmar och ett huvuduppdrag är alldeles för kort tid för att bedöma hur utvecklarna tacklat både Connors arv och hans roll och spelets teman (som revolutionen och slavhandeln). För tillfället myser vi bara med vad som är nytt.

Som uppdragen till havs. Om det var spännande att få se detta på E3 och Gamescom så är det ingenting mot känslan av att faktiskt få utföra dem själv. Vi har tid för ett enda uppdrag, och som med allt annat är det främst att vi är obekanta med spelmekaniken som orsakar en del problem, detta då vi ju fått börja några timmar in i spelet.

Här finns en viss arkadkänsla som är förstärkt med tillräckligt med intressanta moment för att undvika att det blir enformigt. För att styra ditt skepp måste du ta hänsyn till hur vinden och vågorna går, till hur seglen ska hissas (för att fånga vinden, för att sakta ner och svänga skarpare och för att stanna helt och undvika exempelvis kanonkulor) och till havets temperament medan du rider på vågorna eller dyker in i djupa vågdalar.

Assassin's Creed III

Vi får en hel del att göra ute på havet. Vi beskyddar en fregatt från rövare genom att kryssa mellan skarpa klippor och skjuta mot fienden, vi jagar det kvarvarande drägget genom dimma och slutligen intar vi ett fort som ligger ute vid kusten.

Det sista visar sig bli ett enormt slag, då fortets kanoner ständigt slår sönder oceanen direkt i vår färdväg, vilket tvingar oss att hela tiden i sista stund hala in seglen för att undvika att bli krossade till träflis - eller att sätta fulla segel genom eldgivningen och uthärda påföljande skador på skeppet.

Vi å andra sidan ser till att ha bredsidan, och våra kanoner, riktade mot fortet när vi seglar förbi. Det gäller att vara precis i timingen mellan order om att öppna eld, avfyrandet och avståndet mellan oss och fortet, vilket håller oss spänt nervösa. När uppdraget är över är vi svettiga men nöjda.

Som läget är nu har vi knappt skrapat på ytan av allt som Assassin's Creed III har att erbjuda. En snabbtitt på uppdragen visar arton olika vägar att gå under vår tid i Amerika, och just nu är det allt som är obekant och nytt som gör oss mest upphetsade och där vi vill tillbringa våra spelstunder.

Den sista frågan, och kanske den viktigaste, är om Ubisoft fått in samma mångfald och djup som vanligt i huvudberättelsen och dess uppdrag? Vi hoppas verkligen det. Om resten av spelet är lika fängslande som det vi fått känna på så har vi en otrolig revolution att vänta oss.

Assassin's Creed III
Assassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed III
HQ

Relaterade texter

Assassin's Creed IIIScore

Assassin's Creed III

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Hett efterlängtade Assassin's Creed III har anlänt och nu spelar vi i 1700-talets Nordamerika som hämndlystne Connor...

0
GR Live: Vi spelar Assassin's Creed III

GR Live: Vi spelar Assassin's Creed III

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Tiden är mogen för vår tredje Assassin's Creed-special på Gamereactor Live, och idag har turen kommit till Assassin's Creed III. Vi har generöst med priser att dela ut...



Loading next content