Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Gamereactor bjöds över till Netherrealm Studios för en rejäl genomgång av Mortal Kombat 11, och det fanns mycket att snacka igenom...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Mortal Kombat är en av världens mest klassiska och igenkänningsbara spelserier efter otaliga storsäljare under närmare 30 års tid, oändliga våldsdebatter samt även något så ovanligt som filmsuccéer (den första Mortal Kombat-filmen blev faktiskt etta på biotoppen i USA). Därför är det kanske inte så konstigt att intresset för Mortal Kombat 11 är enormt och Gamereactor fick chansen att besöka Netherrealm Studios i Chicago för att kolla in det närmare.

En av hemligheterna bakom seriens framgångar är att proffs kunnat få ut samma underhållning som glada amatörer och Mortal Kombat 11 ser inte ut att bli något undantag. Netherrealm Studios är idag en stor utvecklare som badar i resurser och de gör nästan allt arbete själva, från ansiktsanimationer till ljudinspelning samt animationer med tillbehör för att ge den rätta känslan av tyngd i vapen och tillbehör. Mortal Kombat 11 är naturligtvis deras största projekt hittills, och det märks på allt detta.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11 är ett grafiskt fyrverkeri.
Detta är en annons:

Det första som slår mig när jag får chansen att spela är att Mortal Kombat 11 ser otroligt läckert ut. Ansiktsanimationerna har förbättrats rejält och karaktärerna ser på vippen till fotorealistiska ut med alla sina minspel. Detta kombinerat med rörelserna och vikten hos alla karaktärer, vilket verkligen avspeglar de olika skådespelarna som gestaltat kämparna. Det känns som att jag faktiskt kontrollerar en riktig person som slår en annan person sönder och samman. Alla känns de distinkt olika att spela, och då snackar jag inte bara om de olika attackuppsättningarna, utan om hur de faktiskt beter sig.

När det kommer till olika spelstilar, gapen i skicklighet mellan gamers och inställningsmöjligheter - har Mortal Kombat 11 massor att erbjuda. Det mest uppenbara är nyheten "Fatal Blow", en attack som inte kräver några supermätare för att fungera utan kan aktiveras när du har mindre än 30% liv kvar. Det är som namnet antyder en våldsamt kraftig grej som visas i ultrarapid, och den kräver bara ett simultant knapptryck på två knappar för att aktiveras. Det tillför en extra faktor bättre spelare måste ta hänsyn till när livet börjar ta slut för motståndaren och ger möjlighet till episka comebacker för glada amatörer.

HQ

Båda spelarna måste givetvis spela defensivt i det här läget. Den ena eftersom livet nästan är slut och den andra eftersom en våldsamt kraftig attack kan komma utan förvarning. Det finns dock ett bra trick till att använda sig av denna gång, och det är "Flawless Block" som kan paralysera en motståndare och besegra dem i sista stund.

Detta är en annons:
HQ

I våra gameplay-videos som du kan kolla in i denna text visar vi upp allt vi fick lov att dela med oss av, från inställningar (kosmetiska grejer, spelmässiga sådana och perks). Om din karaktär har ett vapen du inte gillar, så kan du enkelt byta ut det och på så sätt forma karaktärerna utseendemässigt efter din egen smak. Samma med taunts och Fatalitys, bara byt det du inte gillar. Det är sådant som egentligen inte spelar någon roll dock, men det finns även saker du kan konsumera för att ändra förutsättningarna i matcherna. Till exempel göra att du slår hårdare under nästkommande match. Online kommer delar av detta inte få användas dock, av förklarliga skäl.

En sak som alltid är intressant i Mortal Kombat är såklart Fatalitys. När jag spelade fanns flera outannonserade karaktärer spelbara samt några utannonserade som inte fick användas. De tio jag kunde välja på var Kano, Sonya, Johnny Cage, Cassie Cage, Geras, Scorpion, Sub-Zero, Baraka, Raiden och Skarlet som alla hade en distinkt och unik stil. Jag gillade i synnerhet att lira som Johnny Cage vars attacker framkallade gapskratt hos den samlade journalistkåren.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Johnny Cage levererar massor av humor med sina sanslösa, filmrelaterade attacker.

Det inkluderar att använda stuntmän för lömska attacker, kasta solglasögon i motståndaren ansikte (varpå Johnny plockar upp nya ur fickan), hugga motståndarna med Oscars-statyetter och en alldeles makalös Fatality. Jag gjorde den på stackars Skarlet där Cage slår av hennes käke, varpå ett "Cut!" hörs och en filminspelning avbryts. Scenen behöver sedan tas om flera gånger medan Johnny Cage blir alltmer irriterad då han till slut slår av skallen och ger kraniet till kameramannen. Spelets humor är kort sagt både svart och välbevarad.

De tio karaktärerna är såklart bara en liten del av alla kämpar som kommer finnas tillgängliga (där flera redan är utannonserade såsom Jade, Kung Lao, Liu Kang och gudaliknande antagonisten Kronica). De tio kämparna vi hade till vårt förfogande fick slåss på tre olika banor, nämligen Shang Tsung's Island Ruins, Special Forces Desert Command samt Black Dragon Fight Klub. Tyvärr fick jag inte spela in Konquer-läget (som är storyn i spelet) och visa er läsare eftersom där finns hemligheter vi inte får prata om ännu, men jag lovar att det är värt att hålla utkik efter.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Det finns goda möjligheter att få din kämpe att se ut som du själv vill.

För alla otåliga fans kan vi även meddela att det är en Mortal Kombat 11-beta på väg till både Playstation 4 och Xbox One den 28 mars där alla som förhandsbokat spelet får delta. Dessutom får du då en bonuskämpe i form av gamle Shao Khan. Alla andra får vänta till premiären den 23 april då det släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One samt senare också Nintendo Switch.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Räkna med en ny succé och möjligen en till våldsdebatt när Mortal Kombat 11 släpps den 23 april.
HQ

Relaterade texter

3
Mortal Kombat 11: AftermathScore

Mortal Kombat 11: Aftermath

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Med tre nya karaktärer och ett nytt singleplayerläge vill Netherrealm Studios skaka nytt liv i Mortal Kombat 11. Vi har kollat in om seriens första riktiga expansion håller måttet...

7
Mortal Kombat 11 - SwitchScore

Mortal Kombat 11 - Switch

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Mortal Kombat 11 släpptes nyligen till PC, Playstation 4 och Xbox One - men faktum är att det även finns till Nintendos hybridkonsol. Nu har vi kollat in om det håller måttet...



Loading next content