Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0

Kim åkte till London för att vara med när Codemasters utannonserade uppföljaren till tidernas bästa rallyspel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När klockan ringde 03:45 och jag bokstavligen ramlade ur sängen för att mötas av ett totalt mörklagt Stockholm trodde jag att jag var död. På riktigt - död. Gatlamporna fungerande inte, jag kände mig desorienterad och dygnet hade knappt skiftat sida egentligen. Jag kravlade mig långsamt upp för trappan och in i duschen och en kvart senare insåg jag att det här är inte livet efter detta - det här är mitt badrum. Jag slängde en titt på klockan, 04:05, taxin var bokad till om tio minuter och efter att ha gått igenom den korta, men ack så verkliga, existentiella kris kände jag mig redo att åka mot Arlanda.

Codemasters bjöd in oss för att vara med på utannonseringen av Dirt Rally 2.0 och det är ju ingenting man tackar nej till i första taget. Även om chefredaktör Petter och hans eviga kolfiberberoende är den på redaktionen som kan absolut mest om i princip allt som har med bilsport att göra har jag en gammal och kraftig kärlek till rally (och crossen) och håller just det första Dirt Rally som ett av de bästa racingspelen genom alla tider. Jag gillade även Dirt 4 som tog arkaddelen av serien in en något seriösare riktning och bort från Ken Block, Gyhamkana och och drifttävlingar men det har känts som att det är dags för mer råtung simulation, speciellt eftersom den genren växt lavinartat bara de senaste åren men på rallyfronten gapat tomt sen Dirt Rally.

Dirt Rally 2.0
Grafiken i Dirt Rally 2.0 är definitivt ett kliv upp från föregångaren.

Vi snabbspolar förbi snordyra frukostmackor, trånga köer och obekväma flygplan. Fram till London, närmare bestämt Red Bull Gaming Centre. Vi anländer efter att den inledande presentationen har börjat på grund av kraftigt försenat flyg från Stockholm men vi hinner se när Jon Armstrong kör en imponerande sträcka, nästan helt felfritt. Rummet är proppat med rallysugna racingtokar, både från pressen och givetvis Codemasters själva. Det märks tydligt att studion andas racing och verkligen brinner för sin produkt. Dirt Rally 2.0 är skapat av rallyfanatiker för rallyfanatiker och bygger på samma grunder som sin föregångare med något förändrad däckfysik och helt ny teknik för hur underlaget hanteras och förändras.

Detta är en annons:

Jag karatehoppar till närmsta spelstation och justerar snabbt höjden på ratten för att visa resten av rummet mina färdigheter som rallyförare. Innan jag ens hinner säga lervälling har jag blivit diskvalificerad från loppet för att jag tjuvstartade, det var dock egentligen inte mitt fel utan snarare att där jag har min handbroms hemma inte riktigt var där personen som hade spelat innan mig tyckte att den skulle vara. En snabb omstart senare och den här gången lyckas jag faktiskt få fart på min Golf GTI och jag bränner av.

Dirt Rally 2.0
Mer fokus har lagts på att putsa upp spelets omgivningar med mer detaljerad natur.

Dirt Rally 2.0 känns ungefär som exakt det namnet skvallrar om. En uppdaterad version av Dirt Rally, helt enkelt. Det är däremot inte alls negativt eftersom det förra spelet var rallybriljans rakt igenom. När jag sladdar omkring på de spåriga lervägarna känns det bekant, samma fenomenala simulation, samma körkänsla och precis sådär oförlåtande svårt men samtidigt otroligt belönande. Jag passade på att fråga Ross Gowing, Chief Games Designer hos Codemasters, exakt vad som gör Dirt Rally 2.0 till just 2.0:

-Vi tog allt vi hade från det första Dirt Rally och plockade isär alla beståndsdelar för att säkerställa att allt fungerade exakt så som vi ville, sen förbättrade vi precis allt vi kunde och satte ihop det igen. Resultatet är 2.0.

Detta är en annons:

Han utvecklade förändringarna lite närmare med:

-Ett bra exempel är de bakhjulsdrivna bilarna i spelet, vi ville titta på dem igen för att vara säkra på att de var så bra som de kunde vara, genom att arbeta med riktiga förare som Jon Armstrong och Ryan Champion, har vi jobba med hur däcken reagerar på lösa underlag, när de tappar och återfår grepp, och hur bilens vinkel påverkas av gaspåslag. Vi har också jobbat mycket med hur underlaget försämras och fysiken bakom det. Allt vi har lärt oss med de två senaste spelen (Dirt Rally och Dirt 4) har tillsammans med data från biltillverkare hjälpt oss att skapa en så autentisk upplevelse som möjligt.

Just däckfysiken och hur underlaget känns baserat på hur nednött det är var någonting som det pratades mycket om. Jag hade endast tillgång till två olika banor under min tid med spelet i London (en rallysträcka och en rallycross) så det är svårt att säga exakt hur mycket den här aspekten verkligen kommer påverka den slutgiltiga produkten. Jag upplevde dock att de delarna som var mest spåriga eller nedkörda faktiskt gjorde skillnad i grepp och känslan av att bilen sjönk en aning i den djupaste leran och faktisk slog av toppfarten fanns där.

Däcken ska också slitas på ett naturtroget sätt och även här ska skillnaderna mellan starten och slutet på ett lopp kännas markant annorlunda, beroende på hur däcktemperaturen har påverkat gummit och hur du kört. Ross Gowing förklarar:

-Däckslitage är en helt ny grej i Dirt Rally 2.0. Om du startar en tävling på en lång sträcka med mjuka däck kommer du märka under loppets andra halva att gummit har slitits och att du kör med väldigt dåligt grepp lägg därtill att skicket på underlaget kombinerat med dåligt väder gör att det kan bli väldigt svårmanövrerat. Vi har också jobbat mycket med hur däckfriktionen fungerar på asfalt och att det ska vara tydligare för spelare när däcken tappar fästet på hårda ytor.

Återigen, exakt hur stor del och vilken påverkan det kommer ha på spelbarheten i Dirt Rally 2.0 får vi se när vi kan testa det under olika förutsättningar men på förhand verkar det definitivt skänka ytterligare djup och verklighetskänsla till den redan superba simuleringen.

Dirt Rally 2.0
Sättet som underlaget sakta försämras på känns bra på förhand.

Dirt Rally 2.0 kommer skeppas med sex olika destinationer för rallyn att bränna gummi och knöla plåt på, Argentina, Nya Zeeland, Spanien, Australien, USA och Polen. Rallycrossen kommer med 2018 säsongs bilar och åtta officiella banor där tanken är att fler ska läggas till efter att spelet har släppts. Själva strukturen påminner om den i Dirt Rally med hur ligorna fungerar. Rallycrossen karriärstege avslutas givetvis med World Rally Cross som du successivt kan jobba dig upp till genom att tävla i lägre "tiers" med olika bilar. Community-utmaningarna, som var mycket populära i förra spelet kommer också tillbaka med ett par nyheter och nya event. Även historiska turneringar kommer att finnas där du kan slunga in kroppen i 60-tals bil och tävla som man gjorde på Hegevalls tid och sedan avancera framåt hela vägen till modern tid.

I onlinedelen kommer det gå att skapa olika turneringar med rally och rallycross (blandat eller var för sig), det finns även planer för hur Dirt Rally 2.0 ska fungera inom världen för esport men exakt hur ville inte Codemasters gå in på riktigt än. Men efter succén med Dirt World Championships tidigare i år kan vi nog räkna med att det kommer bli storslaget. Kort sagt, det mesta som fanns i Dirt Rally finns inkluderat i Dirt Rally 2.0 med undantaget för Hill Climb-läget som är helt bortplockat eftersom man ville fokusera på grunden med rally och rallycross.

Jag ställde frågan "Vad gör Dirt Rally 2.0 till ett bättre spel än det första" till årets världsmästare i just Dirt World Championships (och tillika riktiga föraren) Jon Armstrong och han svarade:

-Vi har verkligen justerat precis allt vad gäller körkänsla och däckfysik, hur fjädringen påverkar fästet och massor av smådetaljer. Allt är designat för en mer robust och verklighetstrogen upplevelse än tidigare. Vi är väldigt nöjda med resultatet.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0 är en ultraseriös simulator som försöker fånga själva essensen av rally, och lyckas väl.

Dirt Rally 2.0 ser verkligen ut att enbart leverera förbättringar på den otroligt stabila grund som föregångaren hade. All fokus ligger på detaljerna i vad som gör rally och rallycross spännande och genom att ge mer liv åt sträckorna genom de nya systemen för hur de slits ned känns det på förhand som Codemasters fortsätter att briljera. Vi får dock vänta till nästa år (26:e februari) innan vi får ta del av det färdiga spelet, som då släpps på PC, Playstation 4 och Xbox One, där de två biffigare versionerna av konsolerna kommer med förbättringar (som Codemasters inte kunde gå in på i dagsläget). På redaktionen älskade vi verkligen Dirt Rally och just nu ser 2.0 ut att göra allt som var nästan perfekt ännu mer... perfekt. För att runda av vill jag citera Ross Gowing när vi pratade om de olika sträckorna i spelet:

"Just Argentina... Den sträckan kommer vara en fantastisk upplevelse för spelare, det är den mest utmanande och visuellt häpnadsväckande destination vi har haft i ett spel och jag är exalterad och livrädd inför att folk ska spela den"

Relaterade texter

Dirt Rally 2.0Score

Dirt Rally 2.0

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Petter introducerar en kategori av recensioner där vi blickar tillbaka på ett spel som lagats, uppdaterats och kompletterats sedan vi först recenserade det, och delar ut ett nytt betyg...



Loading next content