Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

Criterion fortsätter Need For Speed-seriens snabba framfart med en het uppföljare till Hot Pursuit. Gamereactor körde till Criterions högkvarter i Storbritannien för att ta reda på vilka nyheter Autolog 2 bjuder på, och för att se hur denna snabbkörare står sig i vägdammet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det första vi frågar Matt Webster, Need for Speed: Most Wanteds producent, är om man såg försäljningssiffrorna för Hot Pursuit och tänkte "wow, det här måste vi göra om".

- Hot Pursuit var onekligen en stor framgång för oss, berättar Matt. Men redan innan det var ett faktum hade arbetet med Most Wanted börjat. När vi började samarbeta med Need For Speed-franchaisen tog vi oss en titt på vilka spel vi ville sätta lite snurr på. Hot Pursuit och Most Wanted stack genast ut. Även om de både involverar bilkörning så är det två helt olika spel. Vi ville sätta Criterions stämpel på dem båda.

Creative director Craig Sullivan fortsätter:

- En sak kan ni vara säkra på, och det är att vi inte gör uppföljare till andra personers spel. Vi känner att serien behöver röra om i grytan. Och det är precis vad vi har tänkt göra - igen.

Detta är en annons:
Need for Speed: Most Wanted

Hur ska de göra detta då? Tja, att ha alla bilar upplåsta redan från början är en början. Det luriga är att alla cirka 50 fordon är undangömda i stadens diverse skrymslen och vrår. Några inte fullt så exotiska bilar som Mitsubishi Evo eller Ford Focus kan du hitta parkerade precis vid trottoaren, men för att få tag på superbilar som den eldrivna, excentriska sportbilen Tesla Roadster kan du behöva ta både en och två omvägar.

Du hittar den, du kör den - det är spelets motto. Håll utkik efter poliser dock, de bara älskar att sätta dit biltjuvar. Förutom glädjen i att jaga en ny uppsättning däck att bränna gummi med kan du krascha sönder några hundra säkerhetsstaket och annonstavlor. Och just det, fansens favoritsamlarobjekt får en lysande återkomst från Burnout: Paradise.

De flesta racingspelen har bundit framstegen i spelet till att låsa upp eller köpa nya bilar. Varför gör inte Criterion så? Craig Sullivan förklarar:

Detta är en annons:

- Vi vill att alla gamers ska få ut det de önskar allra mest av Most Wanted. Vem har tid att sitta i timtal och nöta bara för att få de bra grejerna? Det tycker inte jag låter särskilt kul. I Most Wanted kan du köra din älsklingbil redan inom en kvart efter att du startat spelet. Det är du som väljer om du vill tävla i banlopp, hoppa över gupp, jaga samlarobjekt eller bara busköra omkring.

- Dessutom ger vi dig fartpoäng, speedpoints, för varje engelsk mil du kört. Med dessa tävlar du om att bli mest eftersökt bland dina vänner vare sig du spelar ensam eller i flerspelarläget. Med Autolog 2 registrerar och jämför vi i princip allting.

Need for Speed: Most Wanted

Snacka går ju, som man säger. Men att se dessa Criterionherrars entusiasm har fått mig alldeles svettig efter att få lägga vantarna på ratten. Fansen av 2005 års version kommer omedelbart märka att de första minuterna av Criterions Most Wanted är en hyllning till föregångaren. Den allra första bilen vi får är en BMW M3, precis som för sju år sedan. En snygg nickning.

Själva spelandet är en stabil blandning av superbränsledrivna höghastigheter, långa sladdar och en och annan snortajt handbromssväng, tills du oundvikligen kraschar spektakulärt. Sedan är det bara att göra samma sak igen. Den här gången finns en påtaglig känsla av hur tunga bilarna faktiskt är, vilket Matt Webster förklarar är tack vare en totalt omgjord kontrollmekanik.

- Det finns också offroadvägar att köra vilket gör att spelaren måste anpassa sin bils specialtrimmade inställningar till rutten man tar, tillägger han.

Need for Speed: Most Wanted

Som tur är kan du till och med byta däck mitt i farten med några tryck på styrkorset, tack vare det alltid tillgängliga menysystem som kallas Easy Drive. Detta system tillåter också spelaren att hoppa direkt till öppna spellägen och till bilar man tidigare hittat på andra ställen i spelet.

Genom så kallade Speed Points blir singleplayer-läget invävt i multiplayern. Dessa poäng fungerar som spelets valuta och färdighetspoäng i ett. Ju mer poäng du har, desto högre rankar du på Most Wanted-listan, både när du spelar ensam och med vänner. När du får ihop höga totalpoäng låser du upp nya spellägen, trimningar för din bil och andra godsaker.

Själva multiplayern kan skryta med ett gäng spellistor som är ihopbyggda av olika små spellägen som klämts ihop till ett rejält. Under min korta tur i flerspelarläget susade jag och ungefär ett dussin medtävlare runt i ett par checkpointlopp, ett spelläge med långa hopp och en sladdutmaning. Grädden på moset är att du här kan välja att toktrakassera de andra förarna eller faktiskt ta ut dem helt. Men se upp! Även om en deltagare är borta från poänglistan så innebär inte det att han är borta ur matchen. Du kan alltså fortfarande få betalt för gammal ost.

Det är precis lika hektiskt och brutalt som det låter. När vi frågade Craig Sullivan om det fanns spellägen för de som föredrar att avsluta loppet utan att skrapa sönder lacken sammanfattade han det med ett enkelt:

- Nej. Vårt spel är inte en vanlig banracer där du "tävlar" genom att köra i en fin och ordningssam kö. Det här är Most Wanted.

Så mina damer och herrar, på med säkerhetsbältena!

Relaterade texter

Need for Speed: Most WantedScore

Need for Speed: Most Wanted

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Criterion blandar arkadaktig tokkörning med ambitiöst onlineläge, och mixen blir lyckad. Jonas "Hjälp, sladd" Elfving har satt betyg på Need for Speed: Most Wanted



Loading next content