Nu är finnarna i farten igen! Efter att ha kraschat Ubisofts E3-presskonferens (bokstavligt talat) utannonserade de Trials Rising till mer eller mindre alla format på marknaden. Vi kommer till och med kunna bära med oss det tack vare Nintendo Switch. Jag fick chansen att spela några banor under E3-mässan, och kan konstatera att det fortfarande är samma gamla goda Trials vi snackar om här. Allt handlar om att gasa fort och balansera på hojen för att undvika personskada. Rising överger dock föregångaren futuristiska scensättning och bjussar istället på en resa runt jorden. I demot besteg jag pyramider ena stunden och föll från Eiffeltornet den andra. Jag fick till och med utforska det radioktiva träsket kring Tjernobyl.
Med andra ord är det ingen idé att förvänta sig några revolutionerande spelmässiga nyheter - det är ett klassiskt Trials-spel. Däremot lyste tricksystemet från Trials Fusion med sin frånvaro i demot, vilket jag frågade Redlynx om. De menar att de fortfarande jobbar på det, och förhoppningen är att de nya tricksen kommer tillföra mer till spelet än i föregångaren. De nya banorna såg fantastiska ut dock, med grym detaljrikedom, vackra färger och några riktigt coola mekanismer. En bana har en gruvvagn som krossar din motorcykel om du inte håller koll på omgivningen.
En nyhet jag märkte på momangen var dock spökena. Nej, inte de övernaturliga gastarna från Scooby-Doo, utan semitransparenta inspelningar från dina vänners egna äventyr på samma bana. Förr har vi sett dem som svävande punkter, men i Trials Rising går det att se exakt hur polarna lutat sig. Detta bör underlätta för de som har svårt att ta sig förbi de tuffare hindren på egen hand. Det gör även att det känns som att man alltid tävlar mot någon, trots att man egentligen spelar helt själv. Vissa banor kommer även ha datorstyrda förare som kan utmanas, och dessa har man endast ett visst antal försök på sig att besegra.
Men självklart finns det även multiplayer i Trials Rising. Supercross-spelläget är tillbaka med stöd för åtta spelare över nätet, och fyra lokalt. Switch-versionen har dock endast stöd för två spelare per konsol, medan Redlynx undersöker om de kan få in åtta pers på samma konsol för Xbox-ägare. Det är detta spelläge jag personligen ser mest fram emot, eftersom det ofta blir spelkvällarnas höjdpunkt. Än så länge verkar Supercross bli mer av samma, men vi kommer åtminstone kunna skapa egna banor precis som i tidigare spel. Denna gång med ännu fler valmöjligheter och galna föremål, om vi ska tro Redlynx.
Precis som tidigare går det även att skräddarsy sin förare, vilket kommer ta ännu större plats i Trials Rising. Tillhör du skaran som hellre bär hästhuvud än människoansikte? Då är Rising nog spelet för dig. En nyhet är dock möjligheten att designa sin egna motorcyklar och sälja dem över nätet mot spelvaluta, precis som i Forza-spelen.
Men den absolut coolaste nyheten i Trials Rising är tandem-motorcykeln. Japp, du läste rätt: det finns en tandem-hoj i spelet! Två personer måste samarbeta på samma motorcykel, där varje spelare kontrollerar 50% av farten och balansen var. Båda före måste således luta sig synkroniserat för att utföra volter och landa säkert. Upplägget är simpel, men utförandet kräver god kommunikation. Vi fick pröva på denna co-op-upplevelse under E3, och kan bekräfta att det är exakt lika galet (och roligt) som det låter. Redlynx försöker få in tandemcykeln i alla spelets banor, men de förbinder sig inte till det ännu. Spelet släpps inte förrän i februari nästa år, så än är det gott om tid att få det att fungera som det ska.
När Trials Fusion släpptes för fem år sedan började jag personligen tröttna på upplägget, men att åka shotgun med en polare i Trials Rising blev en av höjdpunkterna under hela E3 för egen del. Tandem-hojen, en kraftfullare level creator och tanken om en motorcykel med Jonas Mäkis ansikte på sig har gjort mig väldigt sugen på mer finsk motocross-galenskap. Vi ses i backarna när spelets beta drar igång nu i höst!