Svenska
Gamereactor
förhandstittar
South Park: The Fractured but Whole

South Park: The Fractured but Whole

Gamereactor provspelade det kommande South Park-rollspelet från Ubisoft under förra veckans E3-mässa. Såhär sjuk är humors denna gång...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva känslan att som barn ge en främmande och grisig farbror en fjärtfylld lapdance på lokala stripklubben The Peppermint Hippo, men det är likväl en av de unika upplevelser South Park-skaparna och Ubisoft bjuder på i de två giganternas kommande spelprojekt. Det var heller inte över efter ett knapptryck och en cutscene, det nämnda uppdraget var ett utdraget minispel i fyra delar och min gamertummar fick jobba hårt.

Rollspelsäventyret South Park: The Fractured but Whole har varit under utveckling en längre tid nu och det har försenats gång på gång - men med det sagt ser spelet nu riktigt (riktigt) bra ut, om E3-demot är något att gå efter. Nämnda demos manus var otroligt och bjöd på konstanta gapskratt från början till slut.

Det finns stora ytor att utforska och en hel del att uppleva längs den 15 minuter långa demovägen. Interagera med karaktärer genom att inleda en konversation med dem eller genom att dra iväg en fis åt deras håll, upptäck viktiga (eller mindre viktiga) föremål genom att slå på prylar eller spränga dem med smällare och en välriktad fis - möjligheterna är (nästan) oändliga i South Park: The Fractured but Whole.

Detta är en annons:
South Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but Whole

Demot, i vilket spelaren intar rollen som "the new kid" och hans kompanjon "Captain Diabetes", krävde att jag lurade ut en specifik strippa på scen för att konfrontera henne. Uppdraget var relativt simpelt och vad målet var stod tidigt klart, men likt fallet i många andra episka äventyr är det vägen till målet som i slutändan sålde upplevelsen.

Spelet är verkligen fyllt till brädden med referenser, skämt och den typen av innehåll man förväntar sig från ett South Park-avsnitt. Utöver det finns även ytterligare en aspekt som skiljer South Park: The Fractured but Whole (och föregångaren The Stick of Truth) från andra spel. Det är tydligt att man lagt ner lika mycket tid och själ på spelet som man lagt på den älskade TV-serien. När vi talar med Jason Schroeder, senior producer, får vi veta att TV-spelet bjuder på ungeför lika mycket innehåll som två kompletta säsonger av TV-serien och av vad vi sett är manus dessutom helt klart på samma nivå som nämnda serie.

South Park: The Fractured but Wholes strider har visats upp tidigare men bidrar med mer djup och strategi till upplevelsen om man jämför med Obsidians föregångare Stick of Truth. Det krävs mer taktiska överväganden när man som spelare rör sig över de rutade slagfälten. Striderna fungerar likt de i många andra omgångsbaserade taktiska spel där man positionerar sig för att träffa det maximala antalet fiender och använder statuseffekter för att få kontroll över slagfältet och så vidare. Spelet har dock sin härliga South Park-atmosfär och sina rollspelselement att falla tillbaka på om striderna skulle bli repetitiva (men med de många möjligheterna i strid verkar detta inte bli ett problem).

Detta är en annons:
South Park: The Fractured but Whole

Det omgångsbaserade formatet låter även karaktärerna och dessas humor genomsyra stridssekvenserna när dialog hörs mellan slagen. Det finns dedikerade knappar som i strid låter dig maximera utgående eller minimera inkommande skada. Detta betyder att spelet, även om det är ett omgångsbaseat sådant, inte låter dig vila när det är motståndarens tur att dela ut stryk. Progressions- och karaktärsanpassningssystemen bjuder även de på utökade valmöjligheter i det kommande äventyret, men det är värt att nämna att sättet du klär din karaktär inte kommer att påverka din karaktärs förmågor eller styrkor på något sätt. Du kan alltså se hur galen ut som helst, om du vill.

Hittills har jag inte gått in på om vilka kosmetiska uppgraderingar eller nya färdigheter som finns till "the new kids" förfogande, men det finns en hel del att utforska här. Det faktum att din karaktär efter att du skräddarsytt denne i slutändan kommer att se annorlunda ut än dina vänners karaktärer gör att spelets protagonist känns som en verklig South Park-karaktär. Det känns som att den spelbara karaktären hör hemma i denna aningens knepiga småstad i Colorado.

Om demot är representativt för spelets slutgiltiga kvalitet (vilket jag inte tvivlar en sekund på) så kommer South Park: The Fractured but Whole vara ett spel värt att dyka djupt i vid lansering. Se till att hålla utkik efter detta.

HQ
South Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but Whole

Relaterade texter



Loading next content