Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Assassin's Creed III bjuder på amerikansk historia, en ny hjälte och en radda nya vapen. Våra engelska kollegor har fått en maffig förhandstitt på spelet hos Ubisoft och berättar allt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

1. Assassin's Creed III utspelar sig över en 30 år lång period - mellan 1753 och 1783, och skildrar huvudkaraktär Connors liv i den amerikanska revolutionen.

2. Det finns två större städer: Boston och New York.

3. De två städerna är uppdelade mellan en stor, outforskad yta kallad The Frontier.

4. Detta utrymme är två gånger två kilometer stort.

Detta är en annons:

5. The Frontier är en och en halv gång så stort som Assassin's Creeds Rom, och 30 procent av spelets uppdrag kommer att utspela sig här.

6. 80 procent av karaktärerna i spelet är baserade på historiska figurer från den perioden.

7. Åtta olika studios är inblandade i utvecklingen, vilket gör det till Ubisofts största projekt hittills.

Dessa siffror har just utgjort den entimmeslånga presentationen av Assassin's Creed III. Man har gått från tidiga skisser från 2010 fram till gameplay-klipp från förra månaden.

Detta är en annons:
Assassin's Creed III
Notera Assassin-loggan som utgör tomahawk-bladet.

Ubisoft har uppenbarligen slitit hårt med det man visat upp i denna tidiga avtäckningen, och den var förvånansvärt mer detaljerad än premiärtittar brukar vara. Jag fick se mer av Connors förmågor, och vi fick en kort presentation av hans personlighet. Connors känsla för rättvisa är vad som driver denna indian-britt att ge sig in i spelets konflikt. Vi har fått se hur den nya lönnmördaren springer genom skogar och natur (och inte byggnader), och hur han hindras av snö. Även de karaktärer Connor möter har visats upp för mig.

Vi fick även detaljer om och exempel på hur Animus 3.0 ska fungera, och hur teamet via menyer och längre flashbacks gjort det tydligare att vi befinner oss i en datorsimulering. Slutligen har vi också fått se tre sektioner av spelet in action, som matchar en förrenderad konceptvideo vi fått se tidigare.

Assassin's Creed III
Hur Connor är knuten till Assassin-gänget och amerikanska revolutionen har inte avslöjats, men denna bild kanske kan vara en ledtråd på hur han valt sida.

Som du har sett i artwork och den första trailern klär sig Connor på samma sätt som sina förfäder, men med sin egen kulturs varianter. Under filmklippen noterar vi att han dyker upp i multipla versioner av sin klädsel, och vi får mer vatten på vår kvarn vad gäller teorin att vi ska kunna byta färg på våra kläder för att byta sida till andra fraktioner. Connor har en tung päls kring axlarna, vilket antyder att det finns flera fördelar med att flå djur i spelet, och hans slitna brallor visar på stor krigserfarenhet.

Knivbladen återkommer och om vapenmenyerna vi fick en skymt av i demon inte ljuger kommer även andra bekanta tillhyggen tillbaka. En tomahawk med Assassin-logo, en pilbåge, musköt, dubbla pistoler och en "rope dart" kan vi också vänta oss.

Den sistnämnda hette ursprungligen chain blade, vilket kan ha varit en nickning till Prince of Persia: Sands of Time-trilogin, men den ansågs för extrem. Den förändrades till ett vapen med bakgrund I kinesisk kampsport - men Ubisoft har ännu inte förklarat hur den tagit sig från Kina till gamla USA. Vapnet lär tack vare sin mångsidighet bli Connors förstahandsval. Metallspetsen sitter fast i ett fem meter långt rep och vi får se när Connor spetsar en soldat uppifrån ett träd och sedan firar sig ned via fienden och en trädgren.

Stridssystemet ser mer smidigt ut än tidigare. Vi använder den spetsade soldatens kumpaner som en mänsklig sköld mot muskötskott, och på grund av den tidens långsamma omladdningar går striden över till handgemäng. Connor knockar flera fiender samtidigt, och jag får vibbar av Batman-spelen. Han skjuter en annan fiende med sina dubbla pistoler och gör sen en brutal avslutningsmanöver med hjälp av en av fiendernas musköter.

Assassin's Creed III
Tomahawken kan placeras i fiender, som sedan kan användas som mänskliga sköldar.

Rörelserna är också mer smidiga, något som har stor betydelse i striderna. I den tredelade demonstrationens klimax får vi bevis på detta, då Connor rusar genom ett fiendeläger och dödar flera skurkar utan att tappa farten. Allt slutar med en ikonisk slowmotion-attack och ett hopp från en kärra till en ridande kapten med handledsknivar i högsta hugg.

Denna följsamhet används inte bara för att utveckla karaktärens förmågor, utan även för att ta sig an omgivningen när det vankas parkour. Vi få se en klassisk jaktsekvens genom städer och hustak när Connor aktar sig för Bostons ruskprickar, men det är löpningen ute i naturen som är mest lockande.

Det liknar Red Dead Redemption en aning och Ubisoft skämtar en smula om den likheten. Vi är dock övertygade om att just de öppnare naturområdena är platsen vi kommer att tillbringa mest tid i. Atmosfären och designen jämfört med de tidigare Assassin's Creed-spelen är helt annorlunda, och nu är landsbygden inte bara ett sätt att ta sig från punkt A till B. Här finns mer detaljer, många vilda djur att döda eller undvika och massa nya områden att utforska.

Och vår lönnmördare är anpassad till allt detta. När vi springer genom all terräng ser vi hur Connors rörelser svarar på löpningen på ett realistiskt sätt. Överlag känns det som att vi integreras med omgivningarna på ett bättre sätt.

Assassin's Creed III
Att slåss mot flera motståndare verkar bli väldigt roligt. Info om vad de kontextkänsliga knapparna gör har flyttats till skärmens nedre, högra hörn.

Snö spelar en stor roll i dina rörelser och stora drivor gör dig betydligt långsammare. Snön är ett stort hinder när du är jagad, men en tillgång när du själv jagar någon; att följa fotspåren eller bloddroppar är en mycket effektiv jaktmetod. När du löper kan du interagera med trädgrenar och du måste även ducka eller hoppa över sly, något som ger mer vitalitet åt vår lönnmördare denna gång. Alla nya rörelser kan förstås användas i stadsmiljö också.

Assassin's Creed III
Vinter i Boston. I Assassin's Creed III kommer årstider komma och gå.

Boston och New York. Vi får se den stimmiga hamnen i den förstnämnda staden och ett exempel på vädersystemet och årstidsväxlingarna visas upp. Ubisoft använder denna scen för att visa på mångsidigheten hos NPC-figurerna, och antyder att vi ska kunna interagera mer med dem. Till exempel visas en äppelpallande tjuv upp, och vi får möjligheten att antingen följa efter eller ignorera honom. Små detaljer som hundar i städerna och nya sätt att komma undan förföljare visas också.

Connor klättrar sedan uppför några marknadsstånd och kastar sig sedan genom ett öppet fönster, genom ett vardagsrum och ut på andra sidan. Manövern ser väldigt skriptad ut, men det är bra att man lagt till nya parkour-moves för att hålla konceptet fräscht.

Vår hjälte tar sig sedan till Bunker Hill där han får möta William Prescott, en av många historiska figurer som Assassin's Creed III ska porträttera noggrannt. Som i tidigare titlar kombinerar man historiska fakta med fiktion och konflikten mellan Templars och Assassins fortsätter. De många detaljer som finns kring spelets tidsperiod gör att Ubisoft kan återskapa eran väldigt korrekt, och man har kunnat spåra var och när alla historiska personer befunnit sig. Vi kommer att få se storheter som

George Washington och Benjamin Franklin och storyn kommer att röra sig kring nyckelpunkter I den amerikanska revolutionen. Connor tycks vara antingen en inhyrd krigare eller en högra hand för överste Prescott, men inget är bekräftat ännu.

Assassin's Creed III
Kajaken ser roligt ut och vi hoppas på långa floder att paddla genom.

Hursomhelst, det vi får se sen är mer fascinerande än något annat. Spelmotorn kan visa 2000 karaktärer på samma gång, och det ser ut som att precis så många rör sig i demon, jämt fördelade mellan två arméer på ett slagfält. Det är riktigt imponerande att se hur soldaterna grupperar sig, och agerar individuellt. Connor kastar sig in i en av härerna och springer mellan skyddspunkter, och ett nytt cover-system låter honom kika uppåt, gömd bakom en sten, för att se när motståndarskotten tillfälligt tystnat och när det är dags att löpa vidare.

Scenen är magnifik, men våra tankar återgår till början av gameplay-demon, där en attack från en förbannad björn nästan har ihjäl Connor. Tanken på en okänd vildmark är lockande, att få leva för stunden utan att tänka på den tusenåriga konflikten likaså.

Assassin's Creed III
Trädgrenar är praktiska. Från dessa kan du hoppa ned på fiender som anar intet ont.

Assassin's Creed III har kommit en lång väg från Ubisofts egna inspirationsvideo från 2010 fram till vad man kan visa upp idag, och det är svårt att inte längta efter spelet. Vad vi har sett är så pass nytt att vi inte är less på spelserien ännu, och detta kan mycket väl bli det bästa Assassin's Creed någonsin. Om ett halvår gör både Ubisoft och vi spelare ett ordentligt "leap of faith".

HQ

Relaterade texter

Assassin's Creed IIIScore

Assassin's Creed III

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Hett efterlängtade Assassin's Creed III har anlänt och nu spelar vi i 1700-talets Nordamerika som hämndlystne Connor...

0
GR Live: Vi spelar Assassin's Creed III

GR Live: Vi spelar Assassin's Creed III

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Tiden är mogen för vår tredje Assassin's Creed-special på Gamereactor Live, och idag har turen kommit till Assassin's Creed III. Vi har generöst med priser att dela ut...



Loading next content