Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Days Gone

Days Gone

När en hord av Freakers jagar dig måste du använda dig av både dina knytnävar och dina omgivningar för att överleva...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det är inte vanligt att ett par programmerare är ansvariga för den första presentationen av ett nytt spel (creative directors eller producenter är det traditionella sättet), men med tanke på de många unika och intressanta spelmässiga greppen i Days Gone är det enkelt att förstå varför. Framförallt fiendetypen The Horde skiljer sig från liknande överlevnadsspel med zombies.

Denna hungriga ras kommer att jaga dig skoningslöst medan de söker efter mat och nya sätt att åstadkomma förstörelse. De försöker att täcka utrymningsvägar och använder improviserade vapen och fällor. Det hela utspelar sig i realtid och dina handlingar styr hur fienderna reagerar. Vi har inte sett något liknande förut och vi tror att detta kan tillföra något nytt till genren, då horderna av fiender är betydligt mer avancerade än i exempelvis Left 4 Dead. Bakom kulisserna till detta finns en stor mängd egenskriven kod och därför presenterar just programmerarna spelet under denna visning.

Days Gone
Din motorcykel kommer att spela en betydande roll i Days Gone. Exakt hur vet vi ännu inte.
Detta är en annons:

Teamet på Bend Studio visade oss en demo bakom stängda dörrar där vi fick se en utökad version av avsnittet som visades under Sonys E3-konferens (20 minuter istället för tio). Den utökade demon innebar att fler delar av kartan utforskades och fler tillvägagångssätt användes före och under jakten. Tempot var något nedskruvat, då utvecklarna tog mer tid på sig att söka efter ny utrustning och olika flyktalternativ.

Den mest uppenbara frågan togs upp när The Horde kikade fram - varför skjuta? Är det inte bättre att bara springa för livet och tjäna in dyrbara sekunder? Tja, i första halvan av spelet är det oftast klokast att fly, men när du är starkare och har fler vapen, förmågor och resurser till ditt förfogande är dina möjligheter att slåss tillbaka betydligt bättre. The Horde består också av ett bestämt antal Freakers, så att minska denna siffra av motståndare vid varje tillfälle via vapen, explosioner och fällor är smart och gör horden mer hanterbar i storlek. Ju fler du dödar, desto mer tid tjänar du in där kan du plundra områden för bättre utrustning och hitta nya vägar.

Det kommer att finnas flera olika typer av Freakers. Vi har redan fått se de Gollum-liknande fienderna som älskar att hoppa upp på din rygg och gallskrika. Det finns också "löpare" som är desto mer nyfikna på att lämna horden för att undersöka närliggande hus eller vindskydd, vanligtvis de som du använder som gömställen. Det är i dessa möten där du kan prova fällorna; en väggmonterad såg visade sig vara särskilt praktisk under denna visning. När The Horde bryter sig in (och det kommer de att göra) startar en ny jaktsekvens och det gäller att vara både snabb och fantasifull för att överleva.

Days Gone
Fienderna är många till antalet och att sätta ut fällor i omgivningarna är nödvändigt.
Detta är en annons:

I omgivningarna finns en del hjälpmedel för spelaren att använda och det ser ut som om Bend Studio har utformat en hel del roliga alternativ att utforska och experimentera med. Kvarstår att se är om dessa fällor håller intresset uppe i längden (så att dessa dynamiska hinder inte blir lika uppenbara som röda exploderande tunnor), men tanken på att behöva söka av området på jakt efter dessa känns som en spännande del i nuläget.

Förhoppningsvis är samma omsorg tillägnad de många vapen som kan uppgraderas och de olika tillfälliga objekt som kan användas i strid. Exempelvis kan oljefilter användas som en ljuddämpare till pistoler och både molotov cocktails och tryckvågsbomber kan tillverkas. Materialen som behövs för att skapa de mest avancerade dödsverktygen är självklart svåra att hitta och kommer att kräva utforskning.

Förutom Freakers och de zombie-varianter som vi ännu inte fått se har teamet flera gånger nämnt att det största hotet faktiskt är de mänskliga karaktärerna i spelet - särskilt på grund av bristen av resurser. Faktum är att detta ser ut som en lovande blandning mellan The Last of Us, DayZ... och Sons of Anarchy? Japp, du läste rätt. Motorcyklar kommer att vara en annan viktig del, eftersom dessa inte bara används som transportmedel utan även som ovärderligt lagringsutrymme. Baserat vad vi hittills sett verkar det som om din motorcykel, liksom dig, måste "överleva" också - den behöver bland annat matas med bränsle. Hur detta fungerar i praktiken återstår att se.

Vi vet ännu inte heller mycket om handlingen, men spelaren kommer att axla rollen som prisjägaren Deacon St John, som i det uppdrag vi fick se var ute efter en ökänd mördare vid namn Two Dog. Sökandet tog honom till ett sågverk som var utmärkt för att gillra fällor. Vi vet fortfarande inte vad som orsakade utbrottet och vi vet nästan ingenting om vår hjältes förflutna heller. Konceptet känns dock fräscht och framförallt valet av en öppen värld (baserat på High Desert, Oregon) hoppas vi ska bidra till en varierad spelupplevelse.

Vi måste dock fortfarande lära oss mer om världen och uppdragsstrukturen, vilka möjligheter som finns kopplade till motorcykeln, potentiella onlinefunktioner och färdighetsträdet för huvudkaraktären, men tekniken som driver actionsekvenserna och sättet spelaren kan interagera med omgivande objekt i de olika miljöerna är helt klart en lovande start på vårt intresse för Days Gone.

HQ
Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone

Relaterade texter

Days Gone (PC)Score

Days Gone (PC)

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Skrivbordsgeneralen Patrik har bytt ut legionerna, hästarna och kartorna för att avnjuta apokalypsen med sin skinnväst, hagelbrakare och motorcyklar PC-versionen av Days Gone...

Days GoneScore

Days Gone

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Sonys storsatsning handlar om broderlig kärlek, zombies och motorcyklar. Kim har puttrat omkring i ett postapokalyptiskt Oregon i ständig jakt på bensin...



Loading next content