Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Burnout 3: Takedown

Burnout 3: Takedown

Släpp loss vreden inom dig, Jesper välkomnar till det vägburna helvetet då han spenderat tre veckor med Burnout 3!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

På många sätt har växelspaken fastnat i parkeringsläge för bilspelsgenren. Se fram emot ett obscent antal licenserade bilar, plågsamt avfotograferade, verkliga tävlingsbanor, realistisk bilfysik, möjlighet att välja allt från växelratio till vinyldekor och det närmaste verklig inramning du kan komma. Det är vad vi är vant oss vid att läsa om och spela, men likt kärringen mot strömmen vägrar engelska Criterion att vika från den inslagna vägen fullsmockad med våldsamma kollisioner och ohämmad spelglädje. Utan vare sig licenserade bilar, verkliga banor, möjligheter att ändra i bilens inställningar, semi-realistisk bilfysik eller seriös presentation har de istället satsat på rå, ren arkadkänsla fullproppad med sanslösa farter, hiskeliga mängder mötande trafik och spektakulära krascher. Vi snackar gamla skolans bilspel, en genre som ansetts vara död sedan länge och en spelform som vi idag alltför sällan ser, det är därför vi älskar de två tidigare spelen så mycket - det är därför vi redan på förhand dyrkar Burnout 3.

HQ

Den största spelmässiga nyheten i Burnout 3: Takedown är kollisionerna. Krascherna är inte längre bara en häftig, visuell krydda, utan snarare en vital del av spelandet. Takedowns är rätt och slätt när man själv orsakar en våldsam krasch för motståndaren, varpå man själv skördar belöningar som full boostmätare och en handfull poäng. Det gäller att klämma sina motståndarna mot ankommande trafik, knyckla dem mot vägräcken eller stolpar på sidan av vägen eller helt enkelt krocka dem hårt nog för att de ska slungas tjugo meter upp i luften. Criterion har arbetat hårt för att få deras spelmotor Renderware att fungera ännu snabbare och kunna knuffa runt ännu fler effekter och polygoner på skärmen. Resultatet är ett fullspäckat fyrverkeri av färg och form som fyller hela skärmen med härligheter när närkontakt mellan två bilar sker. Detaljrikedomen vid kollision är avsevärt mycket högre i Burnout 3 än i det föregående spelet och skadorna som orsakas på bilen är häpnadsväckande snygga. Plåt lossnar från karossen och det fullkomligen sprutar gnistor och rök medan bilvraket kanar längs marken eller flyger genom luften. Allt detta ackompanjeras av ett lätt strösslande ljud av glas som landar lätt på marken. När det smäller riktigt klockrent snabbt och hårt i vissa krascher, känner man att det är som en våldsam men ändå välkomponerad förintelsepoesi. Något som givetvis resulterar i hysteriskt fnitter och glada tillrop.

Men det är långt ifrån bara krascherna som imponerar i Burnout 3. Även det vanliga bilrattandet har piffats upp grafiskt, och det avnjuts fortfarande i samma stabila bilduppdatering i 60 bilder i sekunden, allt medan man kämpar mot motståndarbilar och hyvlar av färg mot vägräcket så att gnistorna yr vilt omkring. Bildens yttre delar suddas ut för att kunna lägga mer fokus på vad som finns längre framför spelaren, ett mycket klokt val som sparar processorkraft och som förhöjer fartkänslan. Burnout-spelen har alltid levt på det faktum att körningen bygger på reflexer och reaktioner, snarare än god planering och finslipad teknik. Denna gång är det ännu viktigare att man helt enkelt kopplar bort allting runtomkring och istället direktkopplar centrala nervsystemet med såväl fingrar som ögon för maximal effekt. Kontrollen över fordonen bygger på exakt samma recept som i föregångaren, och resulterar i att man fortfarande får ta alla kurvor i ett enda långt sladdande svep. Ledorden för optimal kurvtagning är utan tvekan brett och snabbt, något som dock fortfarande utesluter tighta kurvor och smala hårnålar.

I de två första Burnout-spelen bestod motståndarna av generiska drönarbilar vars enda egentliga uppgift var att finnas där. Detta har Criterion jobbat om fullständigt i och med spelets fokus på Takedowns och har därmed försett samtliga datorstyrda motståndare med en mycket aggressiv och energisk hållning till allt som sker. Termen offensiv körning får en helt ny innebörd då det rammas, kläms, knuffas och prejas över hela skärmen, så gott som hela tiden. När man dessutom har knuffat ut motståndarna i förödelsens landskap kan man även förvänta sig att de snart kommer tillbaka med hämnd i sikte. Inte sällan får man uppleva att skärmen fylls med orden "Takedown Avenged" då en rival har torpederat ens förhoppningar om en framskjuten placering till småskrot. Det man ska ha i åtanke är att det aldrig handlar om några subtila kofångargnuggningar eller lätta tilltryckningar som utdelas. Det här är racing, på landsväg, i drygt 300 kilometer i timmen. Du har hamnat i någon slags helvete för bilgalningar, och ingen här gillar dig. Det är inte så mycket strid på kniven, som det är fullkomlig bärsärkargång i kärnvapenfabriken. Det kan faktiskt ibland liknas vid en landsvägsbaserad Destruction Derbyklon på en överdos av amfetamin. Att äta metall eller bli uppäten av metall.

Bilgalningarnas helvete är denna gång förlagt till tre kontinenter. Europa från det första spelet, Nordamerika från Burnout 2, och nykomlingen i gänget; Asien. Vi känner igen stora delar av utbudet av racingformer, men en nyhet denna gång är Road Rage där ens egen bil tar skada i realtid vilket vid alltför oförsiktig körning resulterar i Game Over.

Detta är en annons:

I september kommer det bli många heta känslor och bryska tag när det fullständiga spelet landar i vår Playstation 2 och Xbox. Denna gång slutar dock inte det roliga med att knyckla till kompis som sitter bredvid, då båda versionerna stöder onlinespel. Något vi definitivt kommer att spendera mycket tid med, då det är fullkomligt acceptabelt att bete sig som en dåre på onlinevägarna. Det är bara att släppa loss vreden och hatet inom dig och bli den bilförare du kämpar hårt för att inte bli i verkligheten. Vi recenserar Burnout 3: Takedown i septembernumret av Gamereactor Magazine.

Burnout 3: TakedownBurnout 3: TakedownBurnout 3: TakedownBurnout 3: Takedown
Burnout 3: TakedownBurnout 3: TakedownBurnout 3: TakedownBurnout 3: Takedown

Relaterade texter

Burnout 3: TakedownScore

Burnout 3: Takedown

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Offensiv körning och spektakulära effekter. Burnout är tillbaka, vassare, vackrare och farligare än någonsin. Följ med ut på dödens väg om ni vågar.

1
Burnout 3: Takedown

Burnout 3: Takedown

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jesper Karlsson

Släpp loss vreden inom dig, Jesper välkomnar till det vägburna helvetet då han spenderat tre veckor med Burnout 3!



Loading next content