Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

Redaktionens egen (riktige) fartdåre har spelat Need For Speed: Undercover och berättar nu om alla sina tjatiga frågor han ställde till EA-producenten Bill Harrison

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag tror att jag är den enda. Den enda som gillade Need For Speed: Pro Street mer än Need For Speed: Carbon och Need For Speed: Most Wanted tillsammans. Jag tror att jag, Pedrosa, är ensam i världen om den åsikten. Åtminstone känns det så.

Under Games Convention 08 i Leipzig fick jag chansen att träffa teamet bakom kommande Need For Speed: Undercover och jag testlirade även spelet i cirka 40 minuter. Jag var inte imponerad. Och ställde givetvis ett par halvtjuriga frågor om varför de valt att gå tillbaka till det gamla konceptet.

För jag begriper det inte... riktigt. Visst, Need For Speed: Underground (2002) var fantastiskt. Även tvåan var rolig. Men sen blev det gradvis sämre, och sämre... och tråkigare. Fram till Pro Street, då spelserien hittade hem. Igen. Need For Speed: Most Wanted var ju bedrövligt megatrist med hopplöst enformiga polisjakter och en allmänt larvig attityd som genomsyrade hela det semi-ambitiösa storyläget. Varför gå tillbaka till det?

EA:s Bill Harrison svarade gladeligen och supersäkert på alla mina halvkritiska frågor, med glatt humör och stor entusiasm. "Vi gick tillbaka till Most Wanted-konceptet eftersom spelarna ville det. Vi fick tusentals brev och massor av respons på Pro Street, och de ville alla att vi skulle återvända till staden, och till polisjakterna".

Detta är en annons:

Jaha. Ja, där ser man. Jag fortsätter nöta på med samma fråga, typ.

- Med Pro Street fick vi gamla Need For Speed-rävar bevittna hur hela konceptet växte upp. Borta var den ostdoftande Uwe Boll-storyn, polisjakterna och den taffligt tramsiga låtsas-attityden. Kvar fanns racing med större fotfäste i verkligheten och en mer mogen och tidsenlig syn på street racing, som idag utförs på lagliga premisser, som extremsport-event - precis som i Pro Street. Varför gillade inte fansen det? Jag älskade det!

Bill Harrison: "Pro Street var ett bra spel, som många gillade, däribland du. Vi kommer med största sannolikhet att göra ett Pro Street 2, eftersom vi var nöjda med spelet, men just nu har vi valt att återgå till polisjakterna och det fria stadsupplägget... och storyn."

Jaha. Ja, där ser man. EA gör som spelarna vill, det tycker jag är häftigt, och helt rätt. Något som de oerhört sällan blir beskyllda för, men idagsläget (efter Skate, Army of Two, Spore, Bad Company, Mirror's Edge) faktiskt ska berömmas för. Det är ett annat EA idag än förr om åren, tycker jag. Kvalitetstänket är ett annat, även om Undercover ser förbannat mjäkigt ut.

Detta är en annons:

Jag väljer en vit Porsche GT-2, ger mig ut i staden; Tri-City Bay Area. Den är sådär blekgul, färgerna är urtvättat vattniga och bloom-effekten tung. Det ser ut som 76% Most Wanted och 24% Carbon. Poliser överallt, jag blir jagad, fysiken känns lika extrem-arkadigt glättig som i Carbon, fast nästan värre. Bilen liksom kanar fram. Som en stålsläde.

Bill Harrison har fram tills nu varit både hjälpsamt supertrevlig och mycket återhållsam. Men nu släpper han lös hela den övergödda, hårt mediatränade super-slick-producenten i sig i det värsta PR-bullshit jag hörde under hela Games Convention 08:

"Detta är vad vi kallar realistisk fysik i en sömlös, vibrerande och levande stad. Fysikmodellen för varje av spelets bilar gör tusentals uträkningar och är mer avancerad än i de allra flesta av våra konkurrenters racingspel. Kolla bara på mig nu när jag utövar det vi kallar action-driving och slänger in bilen i denna urcoola 360°-sladd. Detta är racing, detta är interaktivitet, och detta är action-racing!"

Så... vehettere... ja. Så kan man säga, men det är inte rätt. Speciellt inte med tanke på att körkänslan i Need For Speed: Undercover mest känns som Ridge Racer 7 till Playstation 3, som mest känns som att åka tåg. Typ. Eller en väldigt liten båt.

Bill fortsätter: "Att jobba med en talang i samma kaliber som skådespelerskan Maggie Q har inneburit att vi i år kan bjuda på en hittills överlägsen story och ett sätt att berätta vår story som tidigare aldrig använts. En story som kommer att hålla spelarna på halster mellan alla de ursnabba tävlingar som Undercover kommer att innehålla".

Så. Maggie Q. Hon i tjusig (röd) aftonblåsa som i Mission Impossible III gjorde en scen, hon spillde rödvin på skurkens dyra Armani-skjorta, och parkerade en orange Gallardo som Tompa Cruise sedan sprängde. Hon alltså? Hennes "huge talent" gör att Need For Speed: Undercover kommer att innehålla "an unparalleled level of storytelling"? Eller? Sorry EA, men jag tror faktiskt inte det.

Med det inte sagt att jag sett storyn, hur den berättas (i sin helhet) eller utvecklas. Så jag ska inte döma på förhand. Alls. Jag ska istället berätta lite om handlingen i sig. Here goes:

Maggie Q spelar FBI-hårdingen Chase Linh, som rekryterar spelaren i början av Undercover, och skickar in en på polisarbete, under täckmantel. Allt eftersom stiger man i graderna och får jaga större och större fiskar, för att i slutändan "bring down" stadens läskigaste brottssyndikat. Låter som i Carbon ungefär, minus gängbråken.

Nej, jag är efter min intervjusession och min rätt grundliga testspelning inte särskilt sugen på Undercover. Men jag har förstått att jag är rätt ensam här på Gamereactor om att sukta efter ett nytt Pro Street snarare än ett nytt Most Wanted. Och därför hoppas jag att du som verkligen vill ha mer ytliga polisjakter, Ridge Racer-doftande bilfysik och edamer-frän B-films-story inte tar mitt gnäll på allt för stort allvar.

Jag tänkte därför avsluta med att radda upp de positiva bitarna jag fick se under Games Convention från Need for Speed: Undercover. Jag gillade bilmodellerna som var ruskigt detaljerade och snyggt gjorda. Jag gillade också presentationen som var smidigt supersnygg och cool. Jag gillade fartkänslan, stadens storlek och som vanligt; autosculpt-läget (som jag alltid älskar).

Men...

Nä.

Nu ska jag spela lite Race Driver: Grid.

Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover

Relaterade texter

Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens egen (riktige) fartdåre har spelat Need For Speed: Undercover och berättar nu om alla sina tjatiga frågor han ställde till EA-producenten Bill Harrison



Loading next content