Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Age of Conan: Unchained

Age of Conan: Hyborian Adventures

Gamereactor flög till Oslo för att testa stridssystemet i Conans kommande onlineäventyr och kom tillbaka utmattade och täckta av blod

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har snackats vitt och brett från Funcoms sida om hur bra och revolutionerande deras kommande onlinerollspel Age of Conans stridssystem ska vara och det var även den biten som var huvudfokus när jag besökte företaget i Oslo för att titta närmare på spelet. De var noga med att poängtera att det var tre saker som var viktiga för dem under spelets utveckling; "strid, strid och strid". Funcom vill ta ett steg bort från hur onlinerollspel vanligtvis hanterar strider, som de anser är alldeles för stelt, och ge en snabbare och intensivare upplevelse. Därför placerade de mig på en strand, gav mig ett vapen, och lät mig uppleva de första stapplande stegen i Age of Conan.

Age of Conans första timmar, som äger rum på ön Tortage, är uppdelat mellan ett singleplayerläge och det sedvanliga onlinerollspelsläget. Under dagen ränner du och alla andra omkring, utför uppdrag och dödar monster, medan nattetid så har du ön helt för dig själv. Genom att använda en säng i ett världhus kan du byta mellan de två lägena när du vill.

På dagen handlar det mest om att skaffa erfarenhetspoäng medan på natten gör du vad Funcom kallar för "destiny quests", alltså uppdrag som berättar en historia om vem du är och var du kommer från. Det lilla jag fick uppleva under min testomgång såg rätt intressant ut och det faktum att alla dialoger ser ut som att de skulle vara tagna ur Knights of the Old Republic, där du kan välja mellan flera olika svarsalternativ, gjorde det hela lite mer intressant än i andra onlinerollspel. När de uppdragen väl är gjorda får du lämna ön och ge dig ut i den stora, öppna världen istället.

Ute i djungeln, som omger öns enda stad, finns det självklart gott om monster att ha ihjäl och det var här jag fick tillfälle att testa spelets stridssystem för första gången. Istället för att enbart kunna slåss med en fiende åt gången och frenetiskt hamra på olika attackknappar väljer du i Age of Conan enbart vilket håll du ska svinga ditt svärd på. Till en början kan du välja höger, framåt eller vänster, men Funcom påpekade att flera riktningar läggs till ju mer erfarenhet du samlar på dig. Samtidigt så omges fienderna av ikoner som visar vilken av dessa riktningar de för tillfället skyddar sig själva på, något som ändras under stridens gång, vilket gör att du hela tiden måste svinga åt olika håll för att kunna göra maximal skada.

Detta är en annons:

Det här leder också till att du kan skada flera fiender på samma gång, med rätt komiska effekter. Själv sprang jag omkring med en stor pik som gång på gång hade ihjäl fiender som stog brevid den jag egentligen försökte slå på. Därför hjälper det att försöka röra på sig så mycket som möjligt för att få till ett bra taktiskt läge där man kan orsaka så mycket förödelse som möjligt. Man kan även göra olika kombos och utföra olika specialattacker, så överlag kräver striderna i Age of Conan mer tankeverksamhet än i många andra spel i genren. Har man tur kan man dessutom få till en "fatality" (hör upp nu, Mortal Kombat-fans), där man på ett extra blodigt sätt tar livet av sin motståndare.

Just nu känns systemet inte helt perfekt, det måste finslipas en hel del innan det levererar den upplevelse som Funcoms utlovat fullt ut. Det känns lite stelare än vad som är tänkt, men exakt hur snabba striderna ska vara är inte helt fastställt än. Men det är ett intressant koncept som om det utförs väl kan tillföra mycket till spelet och genren i stort.

Age of Conan är dessutom riktigt vackert. Omgivningarna är dock otroligt detaljerade och bara den lilla staden på Tortage var en fröjd att bara vandra omkring och undersöka. Det lär krävas en riktigt bra dator för att få ut det mesta av spelet, så mycket kan man säga i dagsläget, för här finns det miljöer som slår de flesta andra onlinerollspel ordentligt på fingrarna. Karaktärsdesignen är förvisso inte den bästa, så jag hoppas att den uppdateras ordentligt innan spelet når oss.

Age of Conan är otroligt blodigt och det finns även en hel del vuxnare företeelser, som sex och prostitution, med i spelet. Därför riktar det sig till en äldre publik och Funcom räknar med att det kommer få en åldersgräns på 18 år. Om åldersgränsen kommer att inverka på spelets försäljning, positivt eller negativt, återstår att se och det finns även vissa frågetecken kring exakt hur sexistiskt det här materialet blir. "Politiskt korrekt" var nog knappast en term som Robert E. Howard hade i tankarna när han skrev berättelserna om Conan Barbaren på 30-talet.

Detta är en annons:

För tillfället är spelet ordentligt buggigt och att bara få uppleva de första timmarna i spelet under relativt stressade förhållanden gör att det är svårt att få en bild av hur bra slutresultatet kommer att bli. Det finns massa grejer som ska in innan det släpps, inklusive strid till häst och de spelarbyggda städerna, och allt det måste hinnas testas och finslipas innan dess. De säger sig ha lärt sig mycket av när de släppte Anarchy Online för många år sedan, som led av katastrofalt många buggar och kraschande servrar, så förhoppningsvis lyckas de bättre den här gången.

I vår får vi se hur det går. Tills dess kommer jag fortsätta dagdrömma om att få dricka mjöd vid Kung Conans bord.

Age of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: Unchained
Age of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: Unchained

Relaterade texter

Age of Conan: Hyborian AdventuresScore

Age of Conan: Hyborian Adventures

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

Petter Mårtensson försvann spårlöst från redaktionen under ett par veckor, iklädd enbart ett par djurhudskalsonger. Nu är han tillbaka för att berätta om Funcoms nya onlinerollspel...



Loading next content