Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
F1 22

F1 22

Redaktionens egna F1-guru och tillika Skånes svar på Ronnie Peterson har fått sätta sig ner med Codemasters senaste spel baserat på världens snabbaste motorsport och bränt gummi så det står härliga till.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mer än tolv år har nu hunnit förflyta sedan studion i Southam tog över F1-licensen från Sony som under mitten av 2000-talet höll ensamrätten på världens snabbaste motorsport. Det låter så klart en smula tokigt idag men under fem års tid mellan 2003 till 2007 var Playstation den enda plats där man kunde ratta officiellt licensierade F1-kärror. Psygnosis som senare även blev känt som Studio Liverpool innan Sony la hela utvecklingsteamet i malpåsen 2012 höll i taktpinnen och deras F1-spel var väl knappast aldrig några kioskvältare. För tiden tekniskt imponerande men med större fokus på tillgänglighet och arkad framför renodlad simulation. Kort och gott, det är spel som är en produkt av sin tid där de tekniska begränsningarna dikterade upplevelsen mer än något annat.

Skillnaderna sedan Codemasters licensövertagande har varit fundamentala och varje ny titel har har inneburit konkreta, tydliga framsteg där F1-upplevelsen har gått från klarhet till klarhet. Små enstaka klavertramp till trots. Förra årets F1 2021 var inget undantag och med sitt charmerande karriärläge samt utmärkta bilfysik erbjöd det en otrolig solid spelupplevelse som skalade väl oberoende av ifall du var nybörjare eller ärrad racing-veteran. Det innebar också det sista spelet i ordningen under egen regi och med Electronic Arts som nya ägare finns där naturligtvis en del frågetecken kring seriens framtid. Baserat på mina timmar med F1 22 är dock den första intrycken positiva och spelet stoltserar med en rad förbättringar under huven även om där också finns en del orosmoln på horisonten.

F1 22
Miami är årets stora nyhet bland banorna.

De nya chassi-reglerna har inneburit stora förändringar för sporten. Rejält mycket tyngre men även mindre bilar samt återinförandet av ground-effects har skakat om inte bara bland stallen och hackordningen men även förvandlat racingen på banan. Det har varit tätare, intensivare och mer spännande action. FIA:s omarbetningar av reglerna har helt enkelt gett tydligt positiva effekter och Codemasters har självfallet i så stor mån som möjligt försökt göra årets F1-spel till en representativ återspegling av verkligheten på banorna. Först och främst märks detta i spelets omarbetade fysikmotor och simulationen av däcken som numera är rejält mycket mer tilltagna med sina 18" jämfört med föregående säsongers 13".

Detta är en annons:

Allt är självfallet inte på plats ännu och under mina varv på bland annat Imola och Silverstone gjorde sig de nya bilarna och deras förändrade fysik främst påmint i långsamma kurvor där den ökade tyngden var märkbar. För även om detta på intet sätt handlar om regelrätt simulation så närmar sig Codemasters allt mer korrekt representation av hur de pilsnabba kärrorna faktiskt beter sig ute på banorna och du får räkna med att bråka och kämpa betydligt mer med årets bilar jämfört med tidigare säsonger. Nu har jag självfallet inte någon förstahandserfarenhet av att ratta runt årets F1-bilar att konkret jämföra med, men baserat på TV-sändningarna och hur förarna beskrivit hur de nya reglernas inverkan på hur bilarna beter sig på banorna så vågar jag påstå att Codemasters F1 2022 erbjuder en nära nog representation.

F1 22F1 22F1 22
Spelet ser lika läckert ut som vanligt.

En av årets största nyheter är självfallet Miami International Autodrome som finns representerad i all sin detaljrikedom och definitivt är ett ruskigt snabbt och välkommet tillskott. Totalt nitton kurvor och tre DRS-zoner bäddar för hinkvis av strålande racing och blir den första av de två nya amerikanska banorna som kommer göra entré under detta och nästkommande år. Ett strålande tillskott som definitivt tillhör de främsta benägenheterna i F1 22. Utöver allt detta som hittills nämnts bjuder även Codemasters nya på en adaptiv artificiell intelligens som i sina två olika utföranden ("normal" och "full") skall kunna ge en mer dynamisk svårighetsgrad som aktivt förändras under loppen beroende på hur bra spelaren presterar.

Förändringar har även skett kring hur depåstopp, säkerhetsbilen och formationsvarv fungerar. Något som nu erbjuds i två olika inställningslägen varav ett lutar åt ren simulation där spelaren aktivt deltar och rattar bilarna som vanligt men även ett så kallad broadcast-läge där en AI tar över och spelaren istället visas något som liknar TV-sändningar. Inget världsomvälvande men vettigt för de som vill ha möjligheten att välja mellan nivån av realism. Därtill kommer även F1 22 erbjuda ett efterlängtat VR-läge med stöd för en lång rad olika hårdvara däribland Valve Index, Oculus Quest 2, Oculus Rift S, HTC Vive och HTC Vive Cosmos. Ruskigt coolt om du frågar undertecknad med något vi hittills ej haft möjlighet att verkligen testa och i sådana fall får återkomma till vid ett senare tillfälle.

Detta är en annons:
F1 22F1 22F1 22
De nya F1-bilarna är vackert representerade.

Något som inte varit representerat i förhandstitten vi spelade men som vi ändå vill lyfta fram och nämnda är det nya F1-Life läget. Ett minst sagt olustigt tillskott till F1 22 som verkar vilja försöka erbjuda en The Sims-liknande upplevelse där du som spelare ges möjligheten att dekorera ditt hem med lyxbilar, möbler och klä din karaktär i olika plagg. Många av detaljerna är ännu lite av en gråzon kring hur allt faktiskt kommer fungera men det dofta mikrotransaktioner lång väg och får mina varningsklockor att ringa. I undertecknads ögon är det helt ovidkommande ett racingspel med realism som främsta mål att ödsla tid på vad som inte är mycket annat än digitalt tramsande. Detta är resurser som kunnat användas på att uppdatera den åldrande Ego-motorn, lägga till mer historiskt innehåll eller annat som faktiskt går att härleda till F1 som sport.

En annan fundamental detalj som av den information vi hittills mottagit inte kommer vara del av F1 22 är den så kallade porpoising-effekten som återfinns i så många av de nya F1-bilarna. Ett fenomen som sätter bilarna i gungning vid olika hastigheter och som varit en framträdande aspekt av årets hittills fem körda lopp. Codemasters nämner att det varit en lika oväntad och stor överraskning för dom som för alla stallen men då det är en så stor och viktig del av hur årets bilar beter sig så hade jag ändå gärna sett att det funnits som val att aktivera för de som så önskade. Allt i strävan efter realism, så klart. Men visst det är möjligt att utvecklarna patchar in det vid ett senare tillfälle, man får helt enkelt hoppas.

F1 22
Plattan i mattan ännu en gång.

Summa summarum så verkar årets upplaga av Codemasters F1-spel bjuda på mer av allt det vi kommit att älska och en handfull mindre men positiva förändringar. Mina timmar i spelet spenderade på Silverstone, Red Bull Ring, Circuit of the Americas, Imola och Miami har varit minst lika underhållande som i förra årets upplaga och de nya bilarna samt fysiken gör en märkbar och tydlig skillnad mot det positiva. Den nya artificiella intelligensen bådar även den gott och vi ser verkligen fram emot att pressa varvtider i VR-läget. Den 1:a juli släpps F1 22 och för den F1-frälste kommer det vara ett säkert kort som kommer bjuda på mer av allt det vi kommit att älska med föregående titlar.

Relaterade texter

F1 22Score

F1 22

RECENSION. Skrivet av Marcus Persson

Redaktionens F1-guru har satt sig ner med den senaste upplagan av Codemasters racingspel och är redo att dela ut betyg...

1
F1 22 skippar spelläget Braking Point

F1 22 skippar spelläget Braking Point

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Vi är många som ser lite extra mycket fram emot nya F1 22-spelet med de nya bilarna och banorna från årets säsong och döma av det vi fått prova på hittills har...



Loading next content