Football Manager 2017

Football Manager 2017

Vi har tagit reda på om årets upplaga av Sports Interactives managerserie håller samma skyhöga standard som vanligt...

En del spel kräver mer av mig som recensent än andra. Att ta sig ett spel av samma mastodontstorlek som Football Manager 2017 innebär automatiskt extra utmaningar. Det finns helt enkelt inte en möjlighet att hinna spela den mängd som vi vet att trogna fans kommer göra och därmed är det tyvärr omöjligt för mig att upptäcka brister som uppenbarar sig först efter visst antal spelade säsonger och liknande.

Vad jag har gjort är dock att spela ett antal ligor och gett mig på att ge West Ham en skjuts (jag vill ha en rimlig utmaning), och jag känner mig i slutändan tillräckligt säker för att våga dela ut ett betyg. Football Manager är som vanligt en närmast hutlöst djup spelupplevelse och det känns som att nästan varje aspekt har slipats på ytterligare sedan fjolåret av denna underbara sport. Med det sagt går det ändå snabbt att känna igen sig.

Det faktum att en "Brexit"-funktion inkluderats skapade rubriker inför lanseringen av spelet, men egentligen är det inget som borde förvåna fans. Länders politik har förändrat spelbarheten i serien åratal, men just "Brexit" tycks kunna få mer påverkan än vanligt på spelets toppskikt med flera tänkbara scenarion som hur utbudet av spelare påverkas. Denna del av spelet visar verkligen vilket sanslöst research-arbete som görs och hur noga det är med detaljerna in till minsta nivå. Ta bara en sådan grej som den ny avsparksregeln som saknas i alla andra fotbollsspel.

Football Manager 2017
Brexit är en faktor att ta hänsyn till i Football Manager 2017.

På tal om kontroversiella händelser som kan påverka spelet vill vi också slå ett slag för det kommande världsmästerskapet i Qatar. I en av mina genomspelningar fick de helt enkelt inte anordna detta längre. Det är liten chans att det kommer hända i verkligheten kanske, men ändå häftigt att utvecklarna lagt in möjligheten. Det gör att jag aldrig slutar förundras.

En av de förändringar som jag upplever som mest intressant är hur proceduren för transfereringar, lån och kontrakt gjorts om. Nu finns det möjlighet att lova friskt när nya talanger ska värvas, även om du kanske vet med dig att du kommer få svårt att hålla det efteråt. Det är överhuvudtaget mer spännande med interaktioner och ett bra exempel på det är Andy Carroll hos West Ham som stack till Ukraina efter bara sex månader av min ledning. De flesta spelare är lyckligtvis lätta att hantera, men även gnällspikar måste hanteras varsamt så de inte vänder resten av spelartruppen mot dig.

En annan sak som simuleras bättre här är hur momentum kan förändras för lag. Att det går riktigt bra för stunden betyder inte att det alltid kommer göra det och att rida på framgångsvågor eller bryta en negativ tendens är en stor del av Football Manager 2017. Själva matcherna har också setts över och det har byggts vidare på 3D-presentationen från de senaste delarna. Det finns nya kameravinklar, bättre frisparkar och mycket mer genomarbetade animationer. Det känns dock fortfarande lite märkligt att kolla på matcherna och textremsorna matchar inte riktigt det som utspelas på plan.

Football Manager 2017Football Manager 2017
Det finns hjälp till praktiskt taget allt, vilket gör menyerna lättanvända.

Alla uppköp och excentriska ägare de senaste åren har gjort livet som fotbollsmanager lite mer... komplicerat. I West Ham ville exempelvis inte den nya ägaren att jag skulle fokusera på att ta in nya spelare i laget, vilket ställde till det ordentligt för mig som plöjt ner en stor del av budget i talanger som Fosu-Mensah. Lyckligtvis lyckades han motbevisa genom att göra tre mål i de fem första matcherna.

Det finns också bättre möjligheter till scoutande och att hushålla med sitt reservlag. Sistnämnda är viktigt om du vill behålla unga talanger och få dem att stanna länge. Den sociala biten är också en utmaning eftersom journalisterna hela tiden ställer snarlika frågor (är det så Sports Interactive ser på journalister?). Det går såklart att hoppa över detta, men det brukar inte heller vara populärt. Dessutom är sociala medier nu en faktor där du kan följa det som skrivs om dig.

Utöver det traditionella karriärläget i Football Manager 2017, finns även andra återvändande spellägen. Fantasy Draft är tillbaka och även om det inte är min favorit så har det uppgraderats för att bli mer autentiskt. Sedan finns såklart ett karriärläge med onlinestöd, men också möjlighet att göra sin egen klubb. Football Manager Touch är numera ett separat spel som ingår när du köper Football Manager 2017 och ger en lite mer strömlinjeformad upplevelse.

Allt är finslipat, men några stora nyheter finns inte.

Football Manager 2017 är dock så smidigt idag att om du inte ska spela på din tablet, så behöver du inte ens bry dig om Touch-varianten. Menyerna är intuitiva och beräkningarna går fort. Därför känns det lätt att säga att Football Manager är precis lika vanebildande som det brukar vara. På över 40 spelade timmar har jag egentligen bara stött på ett riktigt problem och låstes ute från vissa funktioner efter att ha dribblat för mycket med menyerna - och i slutändan är detta något du som aspirerande manager faktiskt inte får missa.

8 / 10
+
Djupt spelsystem, snabb datahantering, smidiga menyer, extremt välsimulerat, massor av innehåll, bra presentation, enorm hållbarhet