Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Postapokalypsen har kommit till Far Cry, Kim har återigen blivit trakasserad av rabiata smådjur och tagit över fiendeläger...

OBS! Den här texten innehåller spoilers för Far Cry 5, vill du inte veta hur det spelet kan sluta bör du sluta läsa nu.

Ubisoft sitter på den dåliga egenskapen att spruta ur sig uppföljare så snart något av deras spel blir hyllat av kritiker och spelare. Vi har sett det flera, flera gånger vid det här laget, inte minst med Assassins Creed-serien och Far Cry. Far Cry 3 var ett otroligt spel, på flera sätt och vis. Perfekt utforskning, roliga uppdrag och en nyanserad skurk utgjorde precis den nytändningen som serien behövde. Efter det kom Far Cry 4, som kändes väldigt bekant (för bekant), men det var fortfarande ett bra spel. Sen kom Far Cry 5, samma visa igen. Absolut inte dåligt, bara stagnerat. Exakt där hittar vi Far Cry: New Dawn också. Inte dåligt, bara tråkigt.

Nu är det dags för spoiler. Om du har spelat och klarat Far Cry 5 kanske du fick slutet där hela Montana atombombas bort från världskartan? Det är själva grundpremissen för Far Cry: New Dawn. Det är Far Cry i en mycket rosa postapokalyptisk värld. 17 år har gått sen bomben smällde och den kvarlevande befolkningen har under den tiden bott i skyddsrum under jord. När det är dags att komma upp och återigen lapa i sig solstrålarna handlar det såklart om att återuppbygga samhället till lgodtagbart skick och här glider vår protagonist in i bilden. För hur bygger man inte grundstenar utan att utföra trötta sidouppdrag? Jag har ingen aning.

Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn är en fristående expansion till Far Cry 5, precis som Far Cry: Primal byggde vidare (och gjorde mycket nytt) på det fjärde spelet. Det betyder såklart att grundmekaniker, skjutande och själva kartan är byggda direkt på grunderna från femman, med ett par distinkta skillnader. Allt är rosa, exempelvis. Jag gissar på att Ubisoft fick syn på Rage 2 och tänkte: "Damn, rosa postapokalyps. Det ska vi ha.", och så föddes designen till New Dawn. Om det är så eller inte kan jag inte lova, men Far Cry: New Dawn känns konstigt identitetslöst, trots att Rage 2 inte ens är ute än. Identitetslöst men fortfarande vackert, ska dock sägas. Att glida omkring på en båt som sakta bryter igenom det neonblå vattnet samtidigt som det muterade djurlivet gör allt för att sätta sina radioaktiva tänder i dig är en fröjd för ögonen, Far Cry: New Dawn är snyggt, rent tekniskt, och väldigt rosa. Jag hade hoppats på att 80-tals-looken skulle innebära att spelet blev till det nya Blood Dragon (fristående expansion till trean) men på de nivåerna hamnar vi aldrig här, tyvärr.

Precis som i de tre senaste spelen vill Ubisoft hemskt gärna leverera en superskurk med stark personlighet och för att göra det på ett effektivt sätt är nu antagonisten två stycken, ett par tvillingar. Syrrorna Mickey och Lou går klädda i motocrosskläder och är sådär makthungriga och på gränsen till galna - precis som Joseph var i femman. De vill kontrollera Hope County till varje pris, och det vill såklart inte du och dina allierade alls. Storyn är, som du hör, ganska standard för serien vid det här laget. Har du starka kopplingar till berättelsen om Father Joseph från det femte spelen och känner ett starkt sug efter att återse vad som egentligen hände kan du säkert få ut något av New Dawn, men räkna inte med någonting utöver det vanliga.

Far Cry: New Dawn

Upplägget är också på pricken likt det du förväntar dig av Far Cry idag. En stor karta, en huvudstory och massor och åter massor av utfyllnad i form av sidouppdrag, skattjakter och exotiska djur. Uppdragen är sällan mer intressanta än att transportera sig från punkt a till b, döda ett gäng fiender, hämta någonting och sen tillbaka till basen. Sidouppdragen är inte bättre. Visst finns det fortfarande stora möjligheter att tackla uppdragen efter eget huvud tack vare den flexibla spelbarheten serien är känd för. Men allt känns som det är skapat efter Ubisofts standardmall, något jag är ganska mätt på den vid det här laget. I Far Cry: New Dawn finns det en ny uppdragstyp som heter "Expeditions" som går ut på att du körs ut med helikopter till en plats utanför kartan. Målet är att hämta ett föremål och sen ta sig tillbaka till helikoptern för att klara uppdraget. Givetvis strömmar det in fiender vars mål är att se till att du inte lyckas. Precis som med de andra uppdragen i spelet blir det lite samma-samma även här.

Förmågor, likt ett lättare rollspel finns också med. Och fienderna har livmätare! Snackisen om att fienderna nu skulle ha förvandlats till någon form av kulsvampar kan jag avfärda direkt. Livmätarnas funktion är nästintill obefintlig och en den enda gången du egentligen behöver bry dig är om du möter ett monsterdjur som har gul mätare, det är en indikation på att du har en svår fight framför dig. Far Cry: New Dawn är absolut inte mer rollspel än vad femman var. Du måste samla resurser för att uppgradera saker men du blir också konstant påmind om att du faktiskt kan köpa till dig material för riktiga pengar. Jag har kommit till ro i den här frågan och helt enkelt accepterat att mikrotransaktioner existerar, men i Far Cry: New Dawn känns det som att jag blir påmind hela, hela (hela) tiden om att jag kan betala för att snabba på spelet och upplägget på uppdragen har förmodligen justerats för att vara lite extra grindiga, något som inte är acceptabelt.

Far Cry: New Dawn

Jag vet att jag har låtit ganska negativ genom texten, Far Cry: New Dawn är inte dåligt egentligen. Det är bara tråkigt, förutsägbart och oinspirerat. En standarduppföljare från Ubisoft helt enkelt. Det finns såklart behållningar också, spelvärlden är läcker rent tekniskt, att skjuta muterade björnar i plytet är skoj och friheten och möjligheten att själv välja hur uppdragen ska tacklas är som vanligt bra. Är du ett ordentligt Far Cry-fan och känner att du verkligen vill ha mer av Far Cry 5 då kommer du garanterat hitta saker att gilla med New Dawn också. Är du dock likt mig helt och hållet urtrött på konceptet vid det här laget kommer det inte ändras nu.

6 / 10
+
Tekniskt snyggt, stor frihet i uppdragen
-
Identitetslöst, trött berättelse, tråkiga uppdrag, få nyheter, störiga mikrotransaktioner

Petter Hegevall
Jag är svag för den här spelserien, har så alltid varit (minus den urtrista tvåan) och även om jag kanske inte borde gilla det här - har jag svårt att stänga av min Xbox One S och har därmed tillbringat rätt mycket tid tillsammans med Ubisofts variant på ödelagd postapokalyps. Världen är lite för stor, lite för tom och utvecklarna har lyckats lite för dåligt med att motivera mig som spelare och fylla den med liv och mening. Trots detta är jag fast. Detta tack vare finfin mekanik och strålande grafik. 7/10

Far Cry: New DawnScore

Far Cry: New Dawn

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark