LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Far Cry: New Dawn

      Far Cry: New Dawn

      Ubisoft bjuder oss återigen på en resa till Hope County, men denna gång är saker och ting helt annorlunda än vi minns det...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      HQ

      Det typiska Far Cry-spelet låter dig som spelare slåss mot en herre som tagit kontroll över ett avlägset hörn av världen. Men New Dawn är inte ett typiskt Far Cry, och det manifesterar sig bland annat att vi slåss mot två ruskprickar denna gång, varav båda är kvinnor. Dessutom återbesöker vi Hope County som vi ju fick besöka i 2018 års Far Cry 5. Men med det sagt så är det inte samma Hope County denna gång, annat än rent geografiskt, för sedan vi besökte den sektstyrda landsändan har en atomvinter förändrat världen och 17 år senare är det inte mycket som är sig likt.

      För dig som sett bilder av (eller besökt!) Tjernobyl så vet du vad som väntar. Naturen har krävt tillbaka marken som människorna misskött. Stora byggnader har vuxit igen, samhället är utslaget och alla de vardagliga bekvämligheter vi tagit för givet är borta. Vagt välbekant med andra ord, men jag skulle ändå sammanfatta det som både nytt och fräscht, och det handlar alltså inte om samma omgivningar med nya texturer.

      Far Cry: New Dawn
      Detta är en annons:

      Dessutom, kanske viktigast av allt, vi spelar heller inte som samma person denna gång. Du kommer inte ens från området, utan från en av de många grupperingar som uppstått sedan samhället kollapsat. Du är nummer två i rangordningen efter kommendör Thomas Rush, och tillsammans med andra medlemmar är du nu på väg till en för att hjälpa folk som kommit i kläm av maktgalna ledare som tagit tillfället i akt att sko sig själva. För att nå fram använder ni er av tåg, bara det att tåget kapas och dina medresenärer försvinner i samma veva. Ditt jobb blir därmed att försöka återställa ordningen i Hope County, dänga skurkar, flå djur för att få bättre utrustning och stå upp för de svagares rätt i samhället. Kort sagt Far Cry i ett nötskal.

      Det finns dock mer än den postapokalyptiska världen som skiljer New Dawn från sin föregångare. Det kanske mest utmärkande är drag lånade från rollspelsvärlden, där du undan får undan får chansen att levla upp din utrustning, något som är nödvändigt för att komma vidare. Det fick jag själv erfara när jag gav mig på en utpost av det svårare slaget. Dessa fungerar annars som tidigare, men när du en gång tagit över dem kan du använda dem för att få mer resurser eller skövla dem, vilket tömmer dem på allt men ger området tillbaka till fienden.

      Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
      Det postapokalyptiska Hope County är helt olikt vad vi utforskade i Far Cry 5.

      En annan nyhet är expeditionerna som tar dig till olika platser i Nordamerika, där du ska ta dig in i ett område, hämta ett paket och sedan blir upplockad av helikopter. Även expeditionerna levlas upp och blir allt svårare. Jag hann själv klara en av dem under min tid med spelet, och denna bana ägde rum på ett stort fraktflygplan som självklart var till bredden fyllt med motståndare. Jag smet in, lönnmördade ett par fiender, hittade paketet... och blev upptäckt varpå alla motståndare larmades. Sedan blev det en snabb jakt till en strand där min flykthelikopter väntade.

      Detta är en annons:

      Knappast något revolutionärt, men detta har potentialen att bli trevliga avbräck mot det sedvanliga röjet i Hope County. Här finns dessutom möjligheter för utvecklarna att bjuda på mer miljövariation, fler fiender och fläskigare action. Sju expansioner medföljer från start, och utöver det har du såklart huvudstoryn. I Far Cry 5 behövde du ta dig Seed-familjen genom att lura fram dem ur deras gömställen, men här fungerar det lite annorlunda. Här bjuds du in att träffa dina motståndare vid specifika tidpunkter, men i övrigt är mycket sig likt.

      Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
      Det finns mera rollspelsinslag denna gång.

      Med det sagt är det inte fullt lika mycket strider här, ett av mina största klagomål på föregångaren var att världen var för aggressiv med orimligt mycket strider. Att ta sig någonstans tog därför väldigt lång tid. Här känns det spontant som att det är färre och mindre aggressiva djur, och om det färdiga spelet har detta tempo kommer jag vara mycket nöjd med det. Utforskandet blir liksom trevligare och det ges bättre möjligheter att bara insupa världen. Dessutom har faunan förändrats något och är mer muterad efter katastrofen, och sammantaget känns det som ett mer fantasieggande och roligare Hope County denna gång.

      De höga torn vi ofta hittar i Ubisofts spel, som låter oss scouta omgivningarna, saknas här. Istället får du göra allt utforskande själv och snacka med folk i området. Ofta kan du göra uppdrag och i gengäld få mer information om vad som gömmer sig i trakterna. Det kan handla om allt från utposter till loot och bra jakt. Dessutom finns funktionen Dear Photograph som låter dig ta bilder av gamla och nya Hope County och jämföra dem sida vid sida (lite som Captured Memories i The Legend of Zelda: Breath of the Wild).

      Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
      Tempot är lite lägre och det uppmuntrar att utforska omgivningarna.

      Jag fick spela några timmar singleplayer och hann även doppa tårna i co-op, så särskilt mycket mer än början av Far Cry: New Dawn har jag faktiskt inte sett. Jag hann åtminstone få en försmak av grunderna i att bygga bas, samla resurser och en uppfattning om hur viktigt detta är i äventyret. Något jag däremot inte hann se så mycket av var Peggies, kultantagonisterna från föregångaren, men creative director Jean-Sebastien Decant säger att de ska finnas representerade. Hur och var återstår att se, men ska såklart bli spännande.

      New Dawn känns som ett Far Cry på flera sätt, men har också nödvändiga nya inslag för att det ska fortsätta kännas fräscht och inte bara som återanvändande av samma koncept. Variationen vi får från bland annat Expeditions känns bra och den postapokalyptiska uppmuntrar mig att vilja se mer av den. Far Cry: New Dawn ser därmed ut att bli mer av det jag gillar så mycket med serien, med kaotiskt våld och en spelvärld olik alla andra. Om det låter som något för dig tror vi att återkomsten till Hope County kommer att vara helt i din smak.

      HQ

      Relaterade texter

      Far Cry: New DawnScore

      Far Cry: New Dawn

      RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

      Postapokalypsen har kommit till Far Cry, Kim har återigen blivit trakasserad av rabiata smådjur och tagit över fiendeläger...

      0
      GRTV videorecenserar Far Cry: New Dawn

      GRTV videorecenserar Far Cry: New Dawn

      NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

      Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite...



      Loading next content