Svenska
Gamereactor
artiklar

Fantastiska spel som aldrig fick uppföljare

Livet är sällan rättvist. Somliga spel får flera uppföljare samtidigt som andra minnesvärda titlar inte får ett enda. Vi har sammanställt några av de bästa spelen som aldrig fått en del två och granskat varför...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

The Pokémon Company och Nintendo utannonserade nyligen en uppföljare till det knasiga men supercharmiga fotospelet Pokémon Snap från Nintendo 64. Det tog bara 20 år men äntligen fick Pokémonfantaster vad de länge tjatat efter. Vanligtvis behöver spelserier inte alls lika lång väntetid innan nästa del presenteras. Vissa titlar har turen att få dussintals uppföljare, samtidigt som somliga får nöja sig med enstaka spin-offs. När till och med Knack fick ett nytt äventyr suddades gränserna närmast ut på hur utvecklare väljer världar att expandera. Men ändå finns det några riktiga favoritvärldar vi aldrig fått återbesöka, trots att fans är ivriga, trots goda försäljningssiffror, trots att många efterfrågar dem. Vi har granskat några av de bästa spelen som aldrig fått en del 2 och frågat varför dessa verk ännu inte vidareutvecklats.

Fantastiska spel som aldrig fick uppföljare

Grim Fandango (1998)
Grim Fandango tog världen med storm. Med fantastiska karaktärer, hjärnkittlande pussel och ett svängigt ljudspår hyllas äventyret än idag av vissa som ett av tidernas bästa spelupplevelser. Föga förvånansvärt har spelvärlden länge tjatat efter en uppföljare utan framgång. Ända sedan hjärnan bakom det storslagna äventyret, Tim Schafer, grundade Dubble Fine Productions och ärvde rättigheterna till Grim Fandango från Lucasart, sporrades förhoppningarna om ett kärt återseende hos många fans. Nu har 22 år hunnit passerar och ännu har vi inte sett någon tillstymmelse av nytt liv i dödsriket och anledningen är ganska enkel: I en intervju med Playboy 2008 berättade Tim att han gärna skulle göra en uppföljare, men att han hellre fokuserar på nya projekt.

Mycket har dock hänt sedan dess. Tim har hunnit njuta av Grand Theft Auto V och erkänt att han drömmer om en uppföljare till Grim Fandango i öppen värld av samma kvalité som Rockstars moderna klassiker. Dessutom arbetar studion som bekant på Psychonauts 2 som släpps senare i år, vilket understryker Tims nyfunna vilja att vidareutforska tidigare licenser. Dessvärre kan vi endast spekulera och låta historien avgöra om vårt tålmodiga väntande någonsin kommer att belönas.

Detta är en annons:

Bastion (2011)
Året är 2011. Det är början på en era som för en helt ny spelmarknad; självständiga utvecklare, kända som indiestudios, började skapa vågor på spelmarknaden och titlar som så Super Meat Boy samt Braid hann introducera en marknad för Bastion som attraherade storpublik. Bastion trollband en hel spelvärd men sin mysiga design och framförallt sitt unika sätt att förmedla sin historia. Super Giant Games vägledde oss genom den charmiga världen med en närmast kultförklarad berättarröst som många av oss hoppats kunna höra mera av.

Men tyvärr har Super Giant Game inga planer på att förverkliga våra förhoppningar. I en intervju med Eurogamer berättade studions Creative Director att de aldrig hade för avsikt att följa upp Bastion och att spelet kommersiella framgång inte påverkar deras beslut:

"Our stance around what we want to do in the future hasn't changed in light of Bastion's success... Thankfully Bastion has performed well enough to give us the resources to create another game on our own terms, meaning we can self-fund the project and take the time we need to get it right."

Indieutvecklarna har sedan dess sått fast vid sitt uttalande och fokuserat på helt andra projekt och därför lär vi troligtvis aldrig få återvända till The Kids dystopiska värld.

Detta är en annons:
Fantastiska spel som aldrig fick uppföljareFantastiska spel som aldrig fick uppföljare

Eternal Darkness: Sanity's Requiem (2002)
När vi blickar tillbaka på Nintendos lilla lila kub tänker vi som oftast på storsäljare som Super Mario Sunshine, Super Samsh Bros Melee, The Legend of Zelda: The Wind Waker, Metroid Prime... ja, listan på Gamecubes enastående exklusiva titlar kan göras lång. Men bland uppsjön av mer välrenommerade spelupplevelser faller en skräckikon ofta i skymundan. Eternal Darkness: Sanity's Requiem lyckades skämma slag på kritiker när de släpptes 2002 och belönades därför med skyhöga poäng. Utvecklarna Silicon Knights hämtade friskt inspiration från Resident Evil och Lovecrafts skräckföreställningar när de kokade ihop ett äventyr som vägledde oss och protagonisten Alexandra Roivas genom en fasansfull tidsresa i form av noveller från en dagbok.

Trist nog uteblev den kommersiella succén; endast en halv miljon exemplar såldes. Men trots bleka försäljningssiffror prisas skräckäventyret högt än idag och står sig i mångas ögon som Nintendos bästa exklusiva skräckspel. Det är således förståeligt att en entusiastisk skara ivrigt hoppas på en renässans för Eternal Darkness. Men den som väntar på något gott kan ibland få vänta väldigt länge. Eternal Darkness: Sanity's Requiem fyllde nyligen 18 år och någon uppföljare är verkar inte vara på horisonten. Eternal Darkness 2 var nämligen på gång men tydligen var demot så pass uselt att ingen utgivare visade något intresse. Och än värre blev det. Efter en utdragen tvist med Epic Games stod Silicon Knight till slut med alldeles för stora skulder och vilket följdes av konkurs. Bara några år senare gjorde utvecklarna ett nytt försök med en andlig uppföljare genom att försöka nå ut till fans på kickstarter. Studion nådde endast nio procent av sitt mål och misslyckandet var således ett faktum. En uppföljande till äventyret är därför högst otroligt, men ändå inte helt omöjligt då Nintendo än idag sitter på rättigheterna för franchisen. I Switchens fortsatta framgång kanske Nintendo väljer återuppliva Eternal Darkness: Sanity's Requiem, möjligtvis i from av en remake eller kanske rentav en uppföljare. Men hoppas inte allt för mycket, jag skulle inte räkna med det.

Fantastiska spel som aldrig fick uppföljare

L.A. Noire (2011)
Det låg ett skimmer över 50-talets USA, något nostalgiskt och romantiskt med eran även för en millennial som mig. Det är enkelt att förföras och charmeras av filmer som The Godfather och inte minst av spel som L.A. Noire. Den australienska spelstudion Team Bondi lyckades att återskapa ett stämningsfyllt Los Angeles som fångar tidsperiodens säregna jargong samt miljöer så pass väl att man nästan kunde känna lukten av cigaretter och avgasutsläpp genom TV-skärmen. För nio år sedan belönade Petter äventyret med, passande nog, en nia. L.A. Noire fängslade många spelare med en engagerande berättelse, välgjort detektivarbete samt en fantastiska atmosfär. Det goda mottagandet från såväl kritiker som konsumenter snappades även upp av utgivaren Rockstars somsjälva tyckte att detta var början på en ny franchise, och sedan dess har många fans länge trånat efter en fortsättning på konstapel Phelps eskapad.

Men icke. Vi har inte sett några tecken på ett återvändo till L.A.:s gator eller röken av Cole Phelps. Efter att spelet lanserats fick Team Bondi nämligen utstå hård kritik för dåliga arbetsförhållanden och istället för att påbörja en ny framgångssaga fick studion stängas ner kort därefter. Trots goda försäljningssiffror har Rockstar, så vitt vi vet, inte börjat slipa på ett nytt L.A. Noire men utesluter dock inte någon uppföljare. Det vi dock vet är att ett nytt Grand Theft Auto är under utveckling och därför lär vi inte få återse Cole inom närmaste framtid.

Fantastiska spel som aldrig fick uppföljare

Bloodborne (2015)
Visserligen kan det väl knappt räknas som en lång väntan när det endast har gått fem år. Men i och med att FromSoftware hunnit släppa ytterligare en uppföljare till Dark Souls, en makalös ninjaeskapad, och nu har ett sprillans nytt projekt med George R.R. Martin på gång, känns väntan på en ny resa genom det Lovecraft-inspirerade helvetet på tok för långt bort. Med en gåshudsframkallande läcker design samt extremt välpolerad spelkänslan blev Bloodborne snabbt en braksuccé som anses av många att inte endast vara Formsoftwares bästa titel, men också ett av generationens bästa spel. Även spelets regissör, Hidetaka Miyazaki, har sagt att detta är skapelsen närmast hans hjärta. Därför vankas uppenbarligen del 2, eller?

Det är dessvärre inte riktigt så enkelt. Visserligen har Hidetaka Miyazaki hävdat att studion hellre tar sig an nya projekt än uppföljare, men det har bevisligen inte hindrat dem från att vidareutforska älskade spelserier tidigare. Istället menar Miyazaki att Bloodborne 2s vara eller icke vara inte är i deras händer. Vem beslutet ligger hos är aldrig uttalat, men troligtvis ligger bollen hos Sony som äger rättigheterna. Den kommersiella succén bäddar definitivt för en uppföljare och säkerligen inväntar Sony bara det rätta tillfället för spelserien såväl som för utvecklarna. Bloodborne 2 är ingen garanti för kommande konsolgeneration men jag skulle inte förvånas om vi räder helvetets alla hörn ånyo någon gång på Playstation 5.

Sleeping Dogs (2013)
United Front Game arbetade hårt på sin uppföljare till True Crime: New York under början av 10-talet. Men deras dåvarande utgivare Activision var inte imponerade av det studio hade att visa och valde att lägga ner projektet. Tvärs över gatan stod Square Enix tjuvlyssnades på vad de kanadensiska spelutvecklarna hade i görningen. Square Enix köpte sedan upp studion, vilket gjorde det möjligt för United Front Game att förverkliga sin vision. Resultatet? Sleeping Dogs, ett ambitiöst polisäventyr med akrobatiska actionsekvenser i ett läckert gangsterproppat Hong Kong som lovordades av såväl kritiker som konsumenter för sin underbara sandlådevärld och sålde närmare 2 miljoner exemplar.

Men nu är det snart 8 år sedan vi fick vandra längs stadens neondränkta och våldspräglade gator. Efter ett sådant varmt mottagande bör väl en uppföljare vara utveckling? Sleeping Dogs 2 var faktiskt på gång, nästintill färdigplanerat och studion hade till och med hunnit utveckla en del prototyper. Men Square Enix hade andra planer, eller rättare sagt inga planer för en andra del. Sleeping Dogs sålde sämre än de önskat och därför valde utgivarna att slänga pengarna på mer inkomstbringande licenser så som Hitman och Tomb Raider istället. United Front fick istället ägna sig åt att göra ett mobilspel, något varken fans eller utvecklarna uppskattade. Missnöjet grodde och projektet lades till slut ner ihop med studion kort därpå. Sleeping Dogs 2 är således ej projekt vi inte lär se inom närmaste framtid iallafall.

Fantastiska spel som aldrig fick uppföljare

Vilket spel önskar du fick en uppföljare?



Loading next content