Fallout 76

Fallout 76

Adam har utforskat postapokalypsens West Virginia i Fallout 76 och han är väldigt besviken

Jag tvivlar på att jag är den enda som i stunder av svaghet fantiserat om ett traditionellt Fallout eller Elder Scrolls med möjligheten att dela upplevelsen med en kompis eller två. Förmågan att helt enkelt kalla in vännerna för utforskandet av dessa respektive ödsliga och lummiga landskap hade kunnat leda till flera positiva minnen och spelstunder. Bethesda tog denna fantasi till sin spets nu med Fallout 76 men valde istället för att vara rent nästa faktiska del i serien med möjligheter för lättsam co-op som alternativ göra detta spelet till ett insteg till industrins nyare fascination för "games as services". Låt oss se vad som väntar oss i postapokalypsens West Virginia.

För de som har spelat Fallout 4 så är de spelmekaniska grunderna här samma som 2015. Samma cirkulära handlingar av utforskande, skjutande och samlande strömlinjeformat kring en skrot- och hantverksekonomi där vi successivt hittar eller bygger oss framåt med bättre utrustning eller till och med hembas. Stora delar av vad som då var avslappnande för många finns kvar här i Fallout 76 samtidigt som mycket har ändrats. En stor om än kanske inte så hemskt kontroversiell skillnad i denna nya del av Fallout är valet av tidsperiod och placering där vår egendesignade överlevare nu lämnar de ikoniska skyddsbunkrarna bara decennier efter atomkriget istället för århundraden.

Fallout 76
Det ser gammalt ut. Stundtals lastgammalt.
Fallout 76Fallout 76
Trots en medioker motor så kan den visuella designen skina igenom.

Denna nya placering av spelet i delstaten West Virginia ger oss ett lite annorlunda porträtt av apokalypsen än tidigare. De dammiga, gråa områdena av förstörelse vi är vana vid i nästan samtliga tidigare delar av serien existerar fortfarande, men varvas nu av vackra skogar som ännu inte dött ut och en allmänt varmare färgpalett. Dessa ibland slående visuella förändringar har tyvärr en tendens att stympas av Bethesdas stundtals fattiga Creation-motor rent tekniskt, men deras visuella design är fortfarande välkomnande och spelet har även väldigt bra musik i bakgrunden. Men trots dessa inslag av inbjudande dalar och skogsklädda berg så är det mycket som har förlorats på vägen hit.

Spelare som fortfarande sitter och väntar på att återvända till seriens rötter av mer komplext rollspelande mer många val, maktbalans mellan fraktioner och traditionellt rollspelande genom statistiska abstraktioner i stil med Fallout: New Vegas, eller till och med de isometriska originalen på PC, kommer att bli gravt besvikna. När vi lämnar Vault 76 så möts vi av en värld helt utan datorstyrda karaktärer. Det finns inga uppdrag vi får av excentriskt skrivna personligheter ute i världen och det finns inga att konversera med bortom de andra spelare vi springer på. Världen är öde utöver de muterade vidunder, förtvinade ghouls eller skramlande robotar som hotar våra liv.

Fallout 76
Det finns gott om hiskerliga monster att bli dödad av i spelets utkanter.

Folk som fann manusarbetet i Fallout 4 bristfälligt och stundtals överflödigt kanske jublar över att slippa dessa delar av upplevelsen i ödemarken, men det är svårt att förneka hur papperstunn upplevelsen är utan dessa komponenter. För spelet är inte utan en story och uppdrag vi kan ta del av, men alla dessa levereras genom radiostationer, datorer och ljudkassetter vi kan hitta under våra resor. Detta gör uppdragen oerhört opersonliga och mera en kall funktion för att utforska kartan och samla erfarenhetspoäng än inlevelse med finess. Spelets primära story kretsar samtidigt ganska klipskt kring anledningen till att vi är ensamma på denna enorma spelkarta, men är presenterad med en känsla av att vi själva missat allt spännande och vandrar i skuggan av karaktärer vars spännande äventyr hänt sedan länge.

Det är få uppdrag som känns mer detaljerade än patrulluppdragen i Destiny-spelen där vi får en kort ljudinspelning med korta instruktioner för något monotont vi ska göra eller hitta. Ofta är det att gå från punkt A till punkt B och kanske förinta något hot, starta en dator eller liknande. Vi har även små händelser som dynamiskt dyker upp på kartan där vi får chansen att stoppa kanske en hord av farmrobottar som fått spratt eller ta över en fabrik som kan belöna oss med resurser om vi lyckas hålla vågor av ghouls borta. Dessa händelser belönar oss ofta med skrot eller utrustning (som vi får ur tomma etern antar jag) utöver vad vi själva kan plocka upp och vi vandrar vidare potentiellt rikare än innan. Jag gav ganska snabbt upp om tanken att aktivt jaga uppdrag och försöka luska ut mer om världen trots de korta stunder jag kanske hittade små intressanta inspelade mikroberättelser från de som försökte överleva innan vi spelare befolkade spelvärlden.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76
Spelets sociala komponenter känns väldigt underutvecklade.

Hur vi har gått upp i nivå har också förändrats från grunden. Vi har fortfarande våra SPECIAL-kategorier för allt från styrka till ren tur. Dessa kan vi sedan med varje nivå välja att uppgradera vilket låter oss välja "perks" i kortform. Det kan handla om ett kort i kategorin intelligens gör läkemedel mer effektiva eller att under tur ge oss potentiellt mer ammunition när vi söker igenom våra offer. Dessa kort kan i sin tur uppgraderas om vi får dubletter. Detta är en förändring jag själv är ganska likgiltig till och är mest glad över att det är något som inte är inbakat i spelets mikrotransaktionsekonomi. Vi kan inte köpa oss en bättre karaktär här.

Men Fallout 76 är som sagt ett onlinebaserat spel. Så att traditionella upplevelser för den ensamma spelaren offrats är i sig inte helt förargligt bara vi faktiskt får något i utbyte. Tyvärr så är detta något vi kanske får se i framtiden för i nuläget känns detta som ett rent utsagt ofärdigt spel om det ska vara en konkret plattform för interaktion mellan spelare och något jag vill spendera åtskilliga timmar på. På många sätt är det svårt att förstå riktigt vad som är poängen med att låta flera spelare dela denna värld då vi fortfarande är ganska segregerade. Det var ytterst få spelare som ens bemödade sig att göra mer än att vinka till mig och det är väldigt få fördelar med att egentligen leta upp främlingar vare sig det är för att sno deras saker eller samla bästisar för att utforska världen.

Fallout 76
Mikrotransaktionerna är än så länge endast kosmetiska med skins, poser och ikoner.

Uppdrag delas inte på ett bra sätt så även om jag är med en vän så måste han själv också göra samma individuella steg. Så den som föreställer sig effektivt samarbete där den ena utforskar en dator för att låsa upp nästa del av berättelsen medan den andre håller supermutanterna borta kommer också att bli besviken. Och skulle vi bemödas slåss mot varandra så är det enda vi får ut samma skräp och skrot vi alla ändå samlar i världen och inte helt värt besväret. Jag kan inte sno andras utrustning eller snubbla över en spelares läger och knipa hans ägodelar. För de kistor och liknande vi kan bygga för att bevara våra resurser är individuella för alla som öppnar dessa och kan inte tjuvas av andra spelare.

För tillfället känns det inte som att några av komponenterna i spelet rättfärdigar att det är strikt online och istället för att försöka binda spelare till varandra vare sig det är genom en intern nödvändig ekonomi eller överlevnadssyfte så är det snarare immersionsbrytande att springa in i en annan överlevare (som jag) iklädd en baddräkt vilt robotjagandes med en machete. Det är inte första gången jag varit med om detta i ett nysläppt spel dock, för denna tunna bas till spelupplevelse i ett spel alltid uppkapplat ger mig kallsvettiga minnen av Sea of Thieves start där vi börjar med en teknisk grund och måste be till gudarna att spelet uppdateras med mer faktiskt innehåll och betydelsefulla saker att göra.

Fallout 76
Basbyggandet är fortsatt en tidsslukare som i Fallout 4.

Fallout 76 hade inte behövt vara såhär meningslöst, för det finns stunder jag faktiskt har ganska trevligt. När jag vandrar runt och samlar ingredienser för mediciner, lagar mat då vi kontinuerligt behöver mat och vatten för att överleva, reparerar mina vapen för en tur ut i naturen eller bara pillar med mitt läger så glömmer jag korta stunder bort att jag är i ett onlinespel. Jag utforskar ruiner, hittar små fortfarande existerande exempel på berättande genom varsamt designade omgivningar och jag försvinner ner i uppgraderingsmanin när jag sakta hittar fler möjliga ritningar för saker jag kan bygga. Det är också uppskattat att basbyggandet nu är uppgraderat med att vi kan bygga näst intill var vi vill på kartan och hur enkelt som helst för en summa kapsyler kan flytta allt vi har om vi behagar. Detta är en av få tekniska detaljer som fortfarande skiner i spelet.

Den sista biten Akilleshäl vi har är spelets stabilitet och brist på polering. För om det är något som distraherar mycket mer än de andra spelarnas existens eller bristen på effektivt berättande så är det spelets hostande och hickande medan jag vandrar runt. Det behöver inte bara vara bilduppdateringen som tar sig en smäll ibland utan konkret anledning utan också att fiender och monster kan helt missa att jag existerar, springa iväg i slumpmässiga riktingar, teleportera sig för att nätkoden inte riktigt hinner med bara för att nämna några saker. Detta känns som en anledning till att vi fortfarande har seriens ikoniska V.A.T.S.-system som nu mera är en glorifierat autosikte för att kompensera för dessa sporadiska händelser. Detta är ett spel som precis som med alla andra spel från Bethesda kräver mycket jobb för att fixa det tekniska.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76
Spelets berättande känns som bäst ytligt och passivt.

Som med alla tjänstedrivna onlinespel idag så är det mycket löften och hopp om framtiden som krävs för att vi ska stå ut i spelets början och Bethesda har lovat att stödja spelet framöver. Fraktioner vi kan gå med i och fler konflikter mellan spelare har ska tillkomma. Men det påverkar inte produkten vi har framför oss här idag som känns frustrerande ofärdigt och som ouppfylld potential. Om vi ska skratta oss lyckliga över något så är det väl att spelet än så länge endast har kosmetiska mikrotransaktioner för att finansiera denna onlineplattform och den valutan vi har för att låsa upp dessa kostymer, poser och ikoner är faktiskt något vi successivt får mer av under spelets gång. Det hade varit enkelt för utvecklarna att försöka sälja de Perk-korten vi använder för att uppgradera våra karaktärer, men de lät bli och det är i alla fall uppskattat.

Potentialen finns för att Fallout 76 i framtiden ska kunna bygga en community av människor som vill tillsammans kämpa och utforska West Virginia. Men än så länge är jag väldigt långt ifrån imponerad över vad just nu är som bäst ett mediokert spel. Basbyggande, skrotsamlandet och uppgraderandet är milt beroendeframkallande men detta är också styrkor som delvis redan går att hitta i Fallout 4 som vi nu kan hitta billigare och med flera expansioner. Nästan allt nytt som kretsar kring att vara uppkopplad med andra människor är vad som kräver mer arbete för att jag ska känna mig manad att återvända.

5 / 10
+
Basbyggandet är uppgraderat, de nya omgivningarna är uppskattade, fortfarande stundtals avslappnande, genuint bra musik
-
Ofärdigt, få anledningar att faktiskt spela med andra, många tekniska problem, ointressanta uppdrag

Kim Orremark
Fallout 76 är inte bara en undermålig besvikelse, det är ett rent av dåligt spel som till och med nästan saknar beståndsdelarna för att ens kunna klassas som spelbart. Det finns ingen intressant berättelse att uppleva, inge mytomspunnen spelvärld att upptäcka, inga intressanta karaktärer att konversera med... jag kan fortsätta såhär i evigheters evighet. Lägg där till grafik som känns som den till valfritt Playstation 2-spel och en optimering som är direkt pinsam så har du ett komplett paket av smörja som bör undvikas in i det sista. 2/10

Fallout 76Score

Fallout 76

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg