Svenska
Gamereactor
recensioner
Everybody's Golf Vita

Everybody's Golf Vita

Daniel har tagit på sig sina finaste byxor och gått loss på både buskage och väderkvarnar med sin trofasta järnnia. Men är Everybody's Golf till Vita en snedträff rakt in i skogen, eller en klockren drive rakt mot green?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att sammanfatta ett spel redan i inledningen av en recension kanske är dumt. Jag vill ju, egentligen, uppmuntra er att läsa hela texten. Jag lovar att ni som faktiskt gör det kommer att få en grundlig och rättvis bedömning av spelets viktigaste beståndsdelar.

Men det är ingen idé att hymla om det. Everybody's Golf till Playstation Vita vad Everybody's Golf alltid har varit; en lättillgänglig runda golf i mysiga miljöer tillsammans med sötläskiga golfare av japanskt mangasnitt. Med några mindre, Vita-exklusiva tillägg.

Likt andra Sony-relaterade spel som Wipeout och Ridge Racer har Everybody's Golf-serien en långt tillbakagående tradition av att komma ut kring släppet av en ny Playstation-konsol, och har alltid ansetts som en viktig titel i grundutbudet (åtminstone i Japan). Serien har också en historia av att vid första anblick verka som en förenklad tolkning av den ädla sporten (i kontrast till Tiger Woods-spelen som har en mer seriös framtoning) men att vid en närmare titt bjuda på ett överraskande djup.

Everybody's Golf Vita
Knappast någon seriös framtoning, men låt inte skenet bedra. Samtidigt som Everybody's Golf är lättillgängligt så finns det en del djup att hämta.
Detta är en annons:

Visst är det så. Jag möts av färgglada menyer och en övergripande design som skriker Toys "R" Us och japanska stereotyper. Golfarna är pojkar som fyrar av "käcka" oneliners och fnittriga småtjejer som poserar märkligt och tjoar förtjust när de gör bra ifrån sig ute på banan. Caddien är aningen enerverande med sin odefinierbara brytning och miljöerna smyckas ut med väderkvarnar, tuff-tuff-tåg och ett djurliv som dryper av kawaii. Är du allergisk mot sådant lär Everybody's Golf ge dig en rejäl snuva. Själv tycker jag att det är rätt så charmigt. Dessutom kommer färgerna verkligen till sin rätta på Vitans grymma skärm.

Ganska väntat består belöningen i spelet mycket av att låsa upp diverse saker att klä spelarna i. Men kanske framför allt nya banor, klubbor, bollar och karaktärer. Det finns en uppsjö av varor i affären att köpa för din ihopskramlade spelvaluta, som du vinner genom att golfa framgångsrikt.

Everybody's Golf Vita
Innan varje runda kan man klä upp sina karaktärer i diverse färgglada plagg samt välja klubb- och bolltyp. Mycket av belöningen består just i att låsa upp krimskrams till dina golfare.

Samlandet i sig är en trevlig motivation. Jag finner en tillfredsställelse på ett väldigt grundläggande plan när jag låst upp de där nya knästrumporna till min favoritkaraktär. Men det hade knappast varit värt något om spelet i sig var tråkigt. Lyckligtvis är Everybody's Golf, tvärtemot, riktigt skoj.

Detta är en annons:

Det finns ett knippe olika spellägen att ta sig an, där "Challenges" får lov att utnämnas till huvudrätten. Det är turneringar på antingen nio eller 18 hål som spelas i olika utföranden och under olika väderförhållanden. Hålen i sig är fint varierade med snabba par 3-hål och lite längre sådana som kräver större avvägning i fråga om hur långt man vågar slå, var man ska placera sig på fairwayen och så vidare. Vindstyrka och riktning måste tas i beaktande, likaså hinder i form av buskage, vatten och sandbunkrar.

Spelmekaniken är, för golfspel, i grunden konventionell och känns igen från tidigare delar i serien. Det finns lite olika typer av slagmätare att välja emellan, och ytterligare går att låsa upp, men standardmätaren går att förklara övergripande som en tajmingbaserad balansakt i tre steg.

Everybody's Golf Vita
Ett, tu, tre! Den förinställda slagmätaren är av standardmått. Vill man variera sin golfupplevelse finns det dock andra varianter att tillgå.

När man väl valt klubba och riktning på slaget så inleder spelaren svingen genom att trycka på cirkelknappen. En mätare börjar då fyllas upp, och normalt vill man vid utslaget fylla den hela vägen för att nå så långt som möjligt. Det andra trycket på samma knapp bestämmer alltså hårdheten på slaget. Det tredje trycket bestämmer var på klubbans slagyta man kommer att träffa.

Vid andra trycket börjar mätaren fyllas på åt motsatt håll, och det optimala är avlossa sitt sista tryck när den nått mitten på det fält som representerar slagytan. Gör man det blir slaget rakt och fint. Annars finns risken att man får gallskrika "fore!" Man har även ett antal "power"-slag att aktivera för varje runda, som förvandlar bollen till en brinnande miniatyrkomet och tar den några värdefulla meter längre.

Everybody's Golf Vita
Det mest kritiska ögonblicket är också det roligaste. Inte undra på att redaktionen blir som en dagisklass hög på socker under den årliga minigolfturneringen.

När spelaren väl tagit sig till green och ska förbereda sig för den där nerviga, avgörande putten breder ett rutnät ut sig som visar vilken lutning vägen fram till hålet har. Det, samt verbala tips från karaktärerna ute på banan, antyder vilken hårdhet och vinkel man bör satsa på. Just puttarna är min favoritdel av varje hål. Utmanande, spännande och otroligt sköna att sätta.

Så långt är allt som vanligt, alltså. Men jag nämnde också att det fanns några Vita-exklusiva tillägg. Det handlar bland annat om att kunna mäta avstånd från ens utgångspunkt till en annan med den bakre touchplattan. Det handlar också om att kunna byta ut miljöernas bakgrunder mot en augmenterad verklighet, alltså din fysiska omgivning, med hjälp av konsolens kamera på baksidan.

Everybody's Golf Vita
Mer eller mindre läskiga vyer kan frammanas med AR-funktionerna.

Du kan även frigöra och styra kameran eller utforska banorna från ett förstapersonsperspektiv med hjälp av Sixaxis-funktionaliteten. Några om kanske inte oumbärliga, så åtminstone trevliga möjligheter.

Tur är då att den grundläggande formulan som Everybody's Golf levt på ganska länge nu fortfarande underhåller. Samtidigt är det något avkopplande med att banka skiten ur en liten, hård boll och se den segla iväg mot horisonten. Något som lämpar sig för både kortare break från verkligheten och längre sessioner.

Diverse onlinefunktioner finns också tillgängliga, såsom dagliga turneringar och internationella rankinglistor. Ad hoc används för att spela mot andra Vita-ägare som befinner sig i närheten. Det finns också en mysig lobby man kan vandra omkring i och mingla med andra spelare från världens alla håll och kanter. En svaghet är dock den obegripliga avsaknaden av ett lokalt "pass and play"-läge, där två personer skulle kunnat spela mot varandra lokalt på samma konsol.

Everybody's Golf Vita
Äh, häng inte läpp. En sjua är ju ett riktigt bra betyg, trots allt!

Förutom några irriterande musikslingor har jag inte mycket annat att klaga på. Det är Everybody's Golf, helt enkelt. Lättillgängligt, färgglatt och roligt, men inget revolutionerande. Jag kan tänka mig att det fyller ett syfte i de flestas spelbibliotek som en lugn oas att ha som tillflyktsort, när man vill varva ned från hetsigare ting. Vare sig det är från mer mentalt krävande spel eller en stressig vardag.

Everybody's Golf till Vita är digital avkoppling i fickformat, rent utav.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Lättillgängligt upplägg, trevlig spelkontroll, charmig grafik, mycket att låsa upp, avkopplande atmosfär
-
Två personer kan inte spela mot varandra på samma konsol
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Everybody's Golf VitaScore

Everybody's Golf Vita

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Redaktionens egen hustysk Daniel Steinholtz har behandlat sina spelsession med Everybody's Golf Vita som en spa-weekend och berättar allt om Vitas grönaste debuttitel i sin recension...



Loading next content