Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

LIVE
HQ
logo hd live | Inkulinati
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      artiklar
      Until Dawn

      Ett snack med Until Dawn-kompositören Jason Graves

      Gamereactor fick chansen att byta några ord med välmeriterade kompositören Jason Graves som just nu jobbar med Sonys exklusiva skräckäventyr Until Dawn...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      Until Dawn

      Hur kommer det sig att du började göra spelmusik?
      - Jag gick en skola för just film- och TV-musik. Som så många andra förälskade jag mig i filmmediet och när jag var runt tio år fastnade jag för musiken i filmer som E.T. och Star Wars, samt lyssnade på ljudböcker för barn såsom Indiana Jones. Det blev mycket John Williams. Därför valde jag just denna skola och började sedan jobba i Los Angeles. En kontakt i Australien behövde hjälp med orkestrerad musik, min specialitet, till ett spel och på den vägen är det. Spelet släpptes år 2000 och det var en helt annan upplevelse att göra det jämfört med exempelvis reklam eller film. Spel skulle det vara, och jag har aldrig blickat bakåt efter det. Visst hjälper jag ibland kollegor utanför spelvärlden, men det är här själ och hjärta hör hemma.

      Until Dawn är en så kallad "teen slasher" och de har ofta haft ikoniska ledteman såsom i Halloween eller Friday the 13th. Hur har du valt att jobba med genren?
      - Det var en vaksam observation, och det är förmodligen korrekt att säga att jag vill återskapa en del av känslan från 80-talsskräckisar av det slag du nämner som jag växte upp med och älskade. Jag vill skapa något med referens till denna era och vi har satsat allt på detta med individuella karaktärsteman för alla underbara figurer, men ofta går det utför för dem ganska snabbt. Vi använder oss mestadels av orkester, men även synt och enskilda instrument. Allt för att skapa ett fräscht soundtrack som fortfarande fungerar som hyllning till exempelvis det John Carpenter skapade sent 70-tal.

      Until Dawn
      Until Dawn är uppbyggt som en klassisk teen slasher, en genre vi på Gamereactor tycker mycket om.
      Detta är en annons:

      Hur mycket hann du spela av Until Dawn innan du skrev musiken?
      - Jag var med i ett väldigt tidigt skede, det första jag gjorde är det ledtema du hör i spelets menyer och även i många kapitel medan natten fortgår. Allt detta gjorde innan något ens var spelbart. Det betyder dock inte att jag inte visste vad som komma skulle utan jag hade läst manus, pratat i många timmar med utvecklarna och tittat på konceptbilder. Det räcker långt. Idén är att tidigt ge dig en känsla för vilket spel det här är, och redan efter tre sekunder på startskärmen vet du detta. Det är mörkt och ondskefullt, trots att Until Dawn utspelas i vackra omgivningar med ett antal goda vänner som bara vill ha roligt, men när folk börjar mördas sätter det förstås lite sordin på stämningen.

      Eftersom det är skräckmusik måste det snabbt anpassas efter vad som händer på skärmen, hur har det varit att jobba med de förutsättningarna?
      - Detta var helt klart den största utmaningen med musiken. Until Dawn har så mycket innehåll med alla sidospår i storyn, så det var inte enkelt. Vi bestämde oss för att utforma musiken linjärt istället för att låta spelet styra musikvalet, eftersom det ofta blev för repetitivt. Det är ju också lite av tjusningen med fjärilseffekten. Det finns därför många många timmars gameplay ackompanjerat av många många timmars musik som sätter stämningen i scenerna sedan du gjort dina val.

      Until Dawn
      Until Dawn började sin bana som Move-spel till Playstation 3, sedan dess har grafiken uppdaterats ordentligt och det kommer nu till Playstation 4.

      Vilken nytta har du haft av dina erfarenheter av spel som Dead Space och Tomb Raider i Until Dawn?
      - Det är faktiskt den fråga de flesta utvecklare brukar ställa mig när vi träffas öga mot öga, hur jag kan implementera saker från tidigare spel. Jag har ett tämligen unikt perspektiv eftersom jag jobbat på så många olika spel, säkert runt 25 stycken, varav de senaste åren på Until Dawn. Jag har min egen lilla säck verktyg av saker som fungerar och saker som inte gör det, exempelvis vilken sorts musik som fungerar under lång tid. På det här sättet har jag kunnat bidra med fräscha idéer och känna att jag verkligen bidragit till utvecklingen.

      Detta är en annons:

      Hur mycket bollar du idéer med dina andra kollegor i teamet?
      - Det är definitivt samarbete, och jag skulle inte heller vilja ha det på något annat sätt. Ibland har jag jobbat mot snäva deadlines när det inte funnits tid för dialog, och det gör mig obekväm. Jag växer verkligen med relationen till andra i mitt arbete, och det är också därför jag är glad att jag så tidigt fick vara med på tåget. Allt i Until Dawn är skapat utifrån teamets kärlek till gamla skräckisar och erfarenheter från dagens spel, och därför satte vi upp ett gemensamt mål och har förståelse för varandra. Det har gett en väldigt friktionsfri spelutveckling. Jag har heller inte behöva göra om något, inte ens sedan utvecklingen gick från Playstation 3 till 4. Även om det förändrade saker, har spelets själv fortfarande varit densamma och likaså målet.

      Until Dawn
      Bild från en omtalad scen i den nedlagda Playstation 3-versionen som visar hur det såg ut tidigare.

      Har du känt att du velat skapa ett tidlöst skräcktema i paritet med klassikerna i genren?
      - Du har verkligen träffat mitt i prick ifråga om varför jag gör detta. Jag älskar verkligen den typ av musik du talar om och det är ju faktiskt det jag växte upp med. Om jag så bara kan återskapa tio procent av den känslan är jag mer än nöjd.

      Spelmusik får sällan samma uppmärksamhet som i filmvärlden, vad är dina tankar om detta?
      - Jag var nöjd redan för tio år sedan och bryr mig inte mer om kändisskap än filmfotografen. Med det sagt börjar ändå spel få mer respekt än för bara tre-fyra år sedan. Spelen blir allt djupare och levererar totala upplevelser som gör att man helt uppslukas, vilket fått fansen att börja se det mer som konst än bara spel. Min generation är den första blandrasen som växte upp i arkadhallar och i tonåren fick spelenheter hemma - och idag har varenda kotte digitala spel hemma. Därför vet folk idag att spel inte är för barn och har större uppskattning och respekt för dem, och för mig är detta en större seger än att få bli igenkänd.

      Hoppas du på att få höra Until Dawn-musiken framföras på livekonserter runt om i världen så småningom?
      - Jag älskar livekonserter med spel och vet att i synnerhet ni svenska och tyskar är väldigt bra på detta. Men folk skulle förmodligen främst vilja höra skräckbitarna av Until Dawn, och jag själv föredrar de mer melodiska. De gör sig nog inte lika bra på scen, men visst är det kul med alla dessa orkestrar som framför musik de annars aldrig hör och det hade varit trevligt om de ville spela Until Dawn-musiken.

      Kan vi till sist få en ledtråd om var vi hör dig härnäst? Kanske i Rise of the Tomb Raider?
      - Det är lätt att besvara, för jag har nämligen tystnadsplikt om saken.

      HQ

      Relaterade texter

      Until DawnScore

      Until Dawn

      RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

      Att ha en mördare som löper amok brukar vanligtvis ha en dämpande effekt på festerna. Men Jonas Mäki har haft roligt trots detta med Until Dawn...



      Loading next content