Erica

Erica

Ett nytt interaktivt thriller-äventyr är här och Henric har försökt utreda mysteriet som präglat Ericas liv sen barndomen...

PlayLink har visat sig vara en framgångsrik historia för Sony vilket sällskapsspelen Hidden Agenda och That's You illustrerat väl. Nu har studion Flavourworks även gett sig in i matchen och levererar ett interaktivt thriller-äventyr, filmat på riktigt med riktiga skådespelare där du som spelare påverkar händelseförloppet. Något du gör med hjälp av en app som du kan hämta till din Android- eller iOS-enhet. Om du däremot fortfarande håller fast vid din kära telefon med knappar går det även att använda sig av styrplattan på din handkontroll.

Berättelsen i Erica kan som sagt utveckla sig på många olika sätt beroende på dina val. När äventyret först börjar möter vi en ung Erica som sitter tillsammans med sin pappa som försöker träna hennes övernaturliga förmåga att se in i framtiden. Hon lyckas, och när hon i sin vision öppnar dörren framför sig ligger hennes far brutalt mördad på golvet, samtidigt som en främmande person smyger upp bakom henne och laddar pistolen för att även döda henne.

Erica
Ofta pausas scenen för att du ska göra en svepande rörelse som sedan återupptar spelet.

När vi senare möter en vuxen Erica har hon fortfarande ingen aning om vem som mördade hennes pappa och snart dras hon in i ny utredning som för evigt kommer förändra hennes liv. Om hon nu överlever, det vill säga. För Erica går aldrig säker och som spelare kan man aldrig veta vem man kan, och vem man inte kan lita på.

De som tidigare lirat spel som Hidden Agenda eller Until Dawn kommer snabbt känna igen sig i Erica. Eftersom spelet fungerar som en interaktiv film styr du dock aldrig själv utan får endast välja val samt göra små, små rörelser för att fortsätta spela. Något som liknar titlar som Heavy Rain och Detroit: Become Human. Det kan handla om att vrida om reglaget på vattenkranen, fälla ned nålen på vinylskivan eller tända lågan på en tändare. De som inte tyckt om dessa moment i spel från Quantic Dreams kommer avsky dem lika mycket även i Erica, och jag ska erkänna att de är störande även för mig. Eftersom detta ändå är en film känns det som att dessa moment saboterar flytet och det blir snarare irriterande att behöva genomföra dessa steg för att ta sig vidare.

Kontrollen är verkligen inte på topp i Erica. Flera gånger upplevde jag att spelet inte uppfattade mina svep på min mobil vilket ledde till att de mest basala uppgifterna tog onödigt lång tid. När jag vid flera tillfällen var tvungen att fatta snabba beslut teg istället huvudkaraktären eftersom spelet inte uppfattade att jag svepte mitt finger mot ett av de olika alternativen. Något som såklart irriterade eftersom utfallet blev något helt annat än vad jag önskade mig. Att pausa spelet under ett par minuter fick till och med parkopplingen mellan telefonen och konsolen att frysa och det var omöjligt att koppla upp sig igen och jag var tvungen att starta om både spelet och appen. Ibland kunde parkopplingen upprätthållas, men då registrerades inte alla svep som de skulle och det var lika bra att starta om igen. Lyckligtvis sparas Erica kontinuerligt och man slipper därför spela om tidigare sekvenser när dessa problem uppstår. Fastän Flavourworks påstår att spelet upplevs bäst med en telefon kan jag i skrivande stund knappast hålla med och bytte på grund av den usla parkopplingen till handkontroll halvvägs in i berättelsen och upplevde inte några problem alls.

Erica
Det finns alltid flera valmöjligheter att välja mellan.

Eftersom berättelsen kan utvecklas på många olika sätt kommer många sitter som frågetecken när eftertexterna rullar. En genomspelning tar knappt två timmar och vill man veta allt som finns att veta och kanske även undersöka om det man fick reda på stämmer, krävs det flera genomspelningar. För undertecknad känns det dock svårmotiverat eftersom berättelsen aldrig engagerade mig och på flera håll var skådespelet så pass undermåligt att det var svårt att bry sig om karaktärerna. Inte hjälper det att man känner sig inkastad i Ericas liv och vet i princip ingenting om henne och därför känns hon som karaktär lövtunn. Som sagt, tanken är att man ska spela spelet flera gånger för att få veta mer om henne och kanske ändra vissa beslut så hon förblir oskyldig eller blir en mördare på vägen. Men om inte första genomspelningen underhöll kommer det för många vara svårmotiverat att försöka igen.

Till skillnad från Hidden Agenda, som också är en interaktiv thriller, kan man i Erica endast spela en spelare. Något som känns oerhört trist eftersom konceptet tidigare varit så lyckat med PlayLink. Hade man kunnat spela om berättelsen i sällskap med en vän eller partner hade det såklart motiverat till ytterligare en eller två genomspelningar.

Erica
Holly Earl spelar huvudkaraktären Erica men i ärlighetens namn är hon inte särskilt begåvad alls.

I dagsläget är det svårt att tala gott om Erica. Konceptet är lysande och här finns en enorm potential. Dessvärre blir det mest en pina att spela igenom spelet när parkopplingen mellan telefonen och konsolen strular, skådespelet sviktar och berättelsen aldrig når klimax. Istället känns detta som en b-film som skulle kunna sändas mitt i natten på någon kanal man aldrig skulle få för sig att titta på. Dock kostar spelet mindre än en hundralapp så är du trots detta låga betyg nyfiken och vill ge det en chans så är det inte mycket pengar som du måste punga upp. Valet är ditt, men risken är stor att du lär bli minst lika besviken, tyvärr.

4 / 10
+
Vacker musik, billigt, många valmöjligheter