Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Dualsense Edge

2799 kronor för en handkontroll är såklart ett direkt hejdlöst högt pris och då måste vi kunna förvänta oss hejdlös prestanda också. Men kan vi det?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

När vi först fick bekanta oss på riktigt med våra "nya" konsoler där för lite drygt 26 månader sen var jag inte sen med att konstatera att det enda som verkligen upplevdes som "next gen" för egen del, var handkontrollen till Playstation 5. För ja... Dualsense är ett magiskt bra styrdon. Dess formfaktor och ergonomi anser jag vara fullständigt klanderfri och tillsammans med adaptiva triggerknappar och haptisk feedback är det för egen del enkelt att kalla den för spelhistoriens finaste dosa. Jag älskar den. Under många år var det framförallt tredjepartstillverkaren Scuf som regerade marknaden för pimpade pro-dosor men efter intåget av Microsofts Elite Series Controller har även Sony vaknat till liv och hakat på, här. Dualsense Edge är som du såklart redan känner till deras version av en pro-handkontroll till Playstation 5 med allt vad det innebär och jag har tillbringat ett par svettiga dygn tillsammans med den.

HQ
Dualsense Edge
Rent utseendemässigt är den extremt lik Dualsense-originalet sånär som på svarta knappar och svart styrkors.

Dualsense Edge är i grunden en Dualsense med utbytbara styrspakshus, ställbara triggers, samt möjligheten att fästa extraflärpar på undersidan. Formfaktorn och samtliga mått på själva grunddesignen är desamma och även om det digitala styrkorset samt face-knapparna blivit svarta, ser den nästan exakt ut som en vanlig Dualsense. Vilket jag tycker är synd. Här borde Sony ha tagit ut svängarna mer, visat mer större tydlighet att detta faktiskt är något annat än en "vanlig" Dualsense, ändrat lite i grunddesignen samt bytt färger och erbjudit en handkontroll som med större tydlighet skiljt sig åt från den som medföljer PS5 vid köp. Med det sagt är den såklart tack vare de obefintliga förändringarna i grunddesignen sådär hopplöst bekväm och ligger som vanligt helt perfekt i mina händer. Det pratas ofta (och gärna) om asymmetriska kontra asymmetriska styrspakar på dagens handkontroller och även om jag föredrar det sistnämnda, generellt sett, har jag alltid haft noll bekymmer med placeringen av de analoga styrspakarna på just Dualsense.

Dualsense Edge
Styrspakarna går att byta ut på 21 sekunder och ersättningsmodulerna kostar 289 kronor styck.

Stick drift är ett vanligt förekommande problem för alla som spelar framförallt FPS och för att du ska slippa kassera din 2800 kronor snordyra Edge har Sony som sagt byggt in möjligheten att kunna lossa på en plastbit och skjuta ur själva kapslarna som huserar de två analoga styrspakarna. Dessa går sen att köpa löst på närmaste elektronikbutik för cirka 290 kronor och detta är ju givetvis ett väldigt välkommet inslag för alla vi som använt oss av en Scuf som vi efter ett antal hundra timmar tvingats kassera på grund av utslitna spakar. Det är dock synd och skam att Sony inte pulat in Hall-sensorer i spakarna för att säkerställa minimala mängder "drift" och ännu mer precision i spakarna. En av förhoppningarna från min sida när Edge utannonserades var helt klart inbyggda Hall-sensorer i spakarna och att detta inte ingår för 2900 kronor känns snålt och som en missad möjlighet att särskilja sig ytterligare från Elite Controller, om du frågar mig.

Detta är en annons:
Dualsense Edge
Edge levereras i en liten smidig väska tillsammans med alla extraknappar samt laddsladden.

Det som däremot är betydligt trevligare är hur trimmad den känns inuti diverse spel, Dualsense Edge. Mjukvaran (som aktiveras per automatik direkt när du först kopplar in denna dosa till din PS5) är lättbegripligt finurlig, inställningsmöjligheterna många och att jag nu kan gå in och styra precisionen, vilken typ av känslighetskurva spakarna ska ha och huruvida jag vill spela med en linjär kurva eller inte beror i mitt fall på vilket spel jag startar. I God of War: Ragnarök har jag till exempelvis ställt in så att min Edge körs i förinställningen "Sharp" eftersom jag då upplever Kratos som mest responsiv. I samma veva blir mitt sikte bättre i Call of Duty: Warzone 2.0 om jag ställer in spakarnas profil på "Precise" och här känner jag helt klart skillnad mot min gamla standard-Dualsense.

När det gäller de två olika uppsättningarna av "Back buttons" som går att använda på sin Edge föredrar jag tveklöst "vingarna" som påminner om hur min gamla Scuf kändes. De mer kompakta puckarna som medföljer i den snyggt utformande väskan hamnar för högt upp på baksidan för min smak och gör att jag tvingas hålla i dosan med det gamla hederliga "klogreppet" för att nå dem. Jag gillar flärparna placering dock, hur enkla de är att klicka fast och känslan i klickigheten som de erbjuder. I Warzone 2.0 har jag ställt in min vänstra flärp så att den tillåter mig att kasta granater utan att flytta pekfingret från sikta-knappen medan min högra flärp på undersidan gör att Ghost hoppar. I Fortnite har jag lagt in yxan (triangel) på en av dem och den andra på att hoppa, vilket underlättar något enormt då det för mig alltid är vanskligt att mitt i en eldstrid flytta min högra tumme från styrspaken till face-knapparna. Sony borde dock ha erbjudit möjligheten att nyttja alla fyra knappar på undersidan. De borde gjort fyra hål där under och designat bakstycket så att de kortare puckarna kunde hamna strax ovanför "flärparna", för den som vill.

Dualsense Edge
Att kunna ställa ned mängden "travel" på avtryckarna är en välkommen funktion som gör att jag snabbare kommer till skott och börjar skjuta i Fortnite samt Warzone 2.0.
Detta är en annons:

Sen har vi det här med batteritiden. Batteriet i Dualsense Edge är mindre än det som sitter i Dualsense (1050 mAh vs 1560 mAh) och det märks. Jag är av den enkla åsikten att den enda egentliga svagheten med Dualsense är den klena batteritiden och att den nu försämrats och inte förbättrats i en premium/pro-version för 2799 kronor, känns en smula bisarrt. Sony menar ju att detta har med extrafunktionerna att göra samt extraknapparna på baksidan, vilket gjort att de var tvungen att krympa batteriet men i min värld känns det trots den förklaringen bara märkligt att man då inte ändrar formfaktorn en smula för att exempelvis klämma in dubbla batterier. Jag har kört slut på batteriet i Edge tre gånger nu och som mest lyckats kräma ur fyra timmar och 20 minuter ur en laddning vilket är cirka 40 minuter kortare än mina Dualsense.

Dualsense Edge
För den som föredrog de konkava spakarna från Dualshock 4 framför de konvexa på Dualsense går det snabbt att byta ut dem, här.

Detta skulle jag vilja påstå är cirka sex timmar för lite för vad jag anser som acceptabelt för en handkontroll som kostar 2929 kronor i svenska butiker. Tio timmar hade känts som ett absolut minimum för att kunna motivera prislappen och här måste Sony komma på en bättre lösning för framtida versioner av Edge. I jämförelse har Microsoft Elite Controller 2 ett batteri som mäktar med cirka 2050 mAh och med tanke på att den handkontrollen bevisligen drar mindre ström har jag lyckats spela i cirka 30 timmar per laddning, med den. Fyra timmar och 20 minuter jämfört med 30 timmar, är ingen liten skillnad, direkt. Och där har du akilleshälen i Edge, helt enkelt. Den enskilt största svagheten här.

Dualsense Edge
Du får just nu fyra (!) stycken Dualsense för samma pris som en Dualsense Edge. Fyra!

Dualsense är enligt mig i grunden en alldeles rasande bra handkontroll och tack vare adaptiva trigger samt haptisk feedback är den förkrossande mycket mer intressant och ger klart mer inlevelse än vad Xbox Controller till Series X någonsin mäktar med. Den är helt enkelt mästerlig. Dualsense Edge erbjuder en hel del saker som jag bara efter några dagar inte skulle vilja leva utan när jag väl vant mig vid dem men för 2799 kronor hade jag trots allt förväntat mig mer. Du får fyra stycken vanliga Dualsense för samma pris och till nästa version av Sonys Pro-dosa vill jag se Hall-sensorer i styrspakarna, tre gånger så lång batteritid samt dubbla omgångar "back buttons", tack.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Strålande ergonomi, lysande precision, snygg design, grym byggkvalitet, lysande mjukvara med mängder av inställningar
-
Inga Hall-sensorer i styrspakarna, klen batteritid, för dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Dualsense Edge

Dualsense Edge

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

2799 kronor för en handkontroll är såklart ett direkt hejdlöst högt pris och då måste vi kunna förvänta oss hejdlös prestanda också. Men kan vi det?



Loading next content