Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Tio år efter debuten på Playstation 2 kommer det japanska rollspelet till Nintendos handhållna konsol, vi har såklart spelat.

När Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King släpptes till Playstation 2 år 2006 (2004 i japan) var det, förutom ett underbart spel, en milstolpe för serien. Det var nämligen första gången ett Dragon Quest-spel släpptes officiellt i Europa och med tanke på att serien faktiskt är mer populär än Final Fantasy i hemlandet var det definitivt på tiden. Även om det är Square Enix som äger båda nämnda spelserier sedan sammanslagningen av de båda företagen i namnet, står de på två olika sidor av spektrumet som brukar definiera japanska rollspel. Final Fantasy förnyas med varje ny numrerad titel och varje spel känns unikt medan Dragon Quest tuffar på i inrutade banor och förändrar bara det som är absolut nödvändigt för att hänga med i tiden. Det blir extra tydligt i och med spelets visuella presentation där Dragon Ball-skaparen Akira Toriyama står för det distinkta och numera klassiska utseendet på serien.

Kort och gott, skaffar du dig ett Dragon Quest, vet du vad du får redan från början. Ett klassiskt japanskt rollspel med monster, turbaserade strider, mörka grottor och stora städer. Karaktärernas motiv och agendor är tydligt jättegoda eller superskurkaktigt elaka, medan den visuella stilen gör det lätt att se vilka som är snälla och vilka som inte är det utan någon direkt ansträngning. Musiken är även den av den ikoniska varianten med slingor komponerade av Koichi Sugiyama (som förmodligen är branschens äldsta kompositör då han just nu jobbar med musiken till Dragon Quest XI, 85 år gammal). Vet du med dig att du inte gillar den här typen av äldre spel sedan tidigare kommer du förmodligen ha svårt för Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King också.

Läser du fortfarande den här recensionen och är något sugen på ett japanskt rollspel är Dragon Quest VIII ett superbt alternativ. Det må vara ett decennium gammalt men det har åldrats med värdighet och fungerar ypperligt som ett spel att avnjuta i kortare stunder på resande fot.

Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King
Spelets visuella stil är fantastisk men grafiken är sämre än vad den var på Playstation 2

I vanlig Dragon Quest-anda antar du rollen som en namnlös hjälte, ditt jobb har varit att vakta slottet Trodaine och du var den enda ur vaktstyrkan som överlevde en brutal attack som utfördes av den elaka trollkarlen Dhoulmagus. Kung Trode och prinsessan Medea överlevde också men båda blev förvandlade, kungen till ett monster och prinsessan till en häst. Tillsammans ger ni er ut på en resa för att besegra Dhoulmagus och på så sätt bryta förtrollningen. Under resans gång rekryteras det givetvis nya personligheter som krigaren Yangus och rikemansdottern Jessica. Dragon Quest VIII tar aldrig sig självt på för stort allvar utan tonen är lättsam och spelet är kryddat med humor. Det är dock inte helt utan sina mörkare stunder och även om själva berättandet är aningen simpelt är det lätt att bli indragen och det är svårt att sluta spela. Tyvärr står sig Dhoulmagus som den tråkigaste skurken som skådats i ett sånt här spel på väldigt länge.

Storyn är något simpel men klart njutbar och fylld med karaktär och humor

En ändring som har skett från originalspelet är att det nu går att se vart monster och fiender befinner sig, vilket gör det enklare att planera sin framfart och bestämma när man vill eller inte vill hamna i en strid. Själva stridandet är traditionsenligt och turbaserat där du kan välja att attackera, använda magi eller skydda dig och på samma sätt har dina motståndare samma möjligheter. Den unika tvisten som finns i Dragon Age är möjligheten att använda vad som kallas för "Psyche up" vilket innebär att du avstår din tur men laddar istället upp för att dela ut stryk i multum lite senare. Passa dig bara, dina fiender kan göra samma sak mot dig.

Förutom den praktiska fördelen med två skärmar som ges med Nintendo 3DS finns det inte så många andra nyheter om man jämför med originalspelet, det handlar mest om små förbättringar eller justeringar. Ett tillägg som bör uppskattas av fans är att det finns två nya (och bekanta) karaktärer att inkludera i äventyret. En annan nyhet är ett fotoläge som låter dig fotografera omgivningarna eller karaktärer vilket faktiskt var roligare än vad det såg ut att vara från början.

Dragon Quest VIII är så traditionellt japanskt som det bara blir. vilket är bra, enligt oss

Dragon Quest VIII är verkligen ett utomordentligt mysigt spel att ha med sig vid resor för att spela i korta stunder då och då. Tempot, den enkla spelbarheten, den härliga musiken och spelet visuella stil gör det till ett njutbart paket och ett skönt avbrott från nyare, mer komplicerade titlar som Final Fantasy XV. Det visar även ännu en gång att Nintendo 3DS har massor av ren och skär spelglädje att erbjuda oavsett var i världen du råkar befinna dig. Med det sagt är det inte precis allting i den här remastrade utgåvan som är helt perfekt, speciellt inte det grafiska. Jämför man Playstation 2-versionen med den till Nintendo 3DS syns det inga direkta fördelar med den nya versionen, snarare tvärtom. Spelet borde rimligtvis ha putsas upp en aning och det faktum att det helt saknar möjligheter för 3D är lite av en besvikelse.

Musiken låter bättre men tyvärr kan detsamma inte sägas om spelets röstskådespelare. Det märks tydligt att detta var det första spelet i serien som hade röster till karaktärerna för det låter som skit, rent ut sagt och det hade inte skadat om det hade setts över i den här versionen.

Visst hade utvecklarna kunnat lägga ner mer arbete på den här versionen, men det negativa överskuggar inte det faktum att spelet är proppat med finfina kvaliteter. Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King står sig väl mot tidens tand och rekommenderas tveklöst glatt till alla som gillar genren överlag. Vet du med dig att detta inte brukar vara någonting du gillar bör du dock hålla dig borta från detta också.

8 / 10
+
Avslappnat, skön humor, intressanta karaktärer, härlig design, spännande narrativ, perfekt att bära med sig, fotoläget är riktigt kul