Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2

Adam har konstruerat en recension av Dragon Quest Builders 2, ett spel som på Minecraft-inspirerade premisser låter dig skapa fritt...

Det första Dragon Quest Builders-spelet var en titel jag varmt såg fram emot när det utannonserades och jag var väldigt intresserad av att ha titeln specifikt till Nintendo Switch. När detta kom så var det tyvärr en titel som råkade försvinna i mängden för mig och jag kom aldrig tillbaka till att köpa det. Men nu fick jag chansen att sätta tänderna i uppföljaren som är nästan så mysigt som jag hade föreställt mig.

Dragon Quest Builders 2 fortsätter i samma spår som sin föregångare och är i en alternativ version av huvudserien. Världen är mörk, styrd av monster och vi spelar som en av de sista byggarna. Skapande, matlagning och allmän glädje har bannlysts av Hargons ondskefulla kult. Vi vaknar ombord på ett slavskepp där Hargons trupper verkar ha någon form av plan för oss. Men innan vi får reda på vad detta innebär så sjunker skeppet och vaknar upp på en till synes öde ö. Snabbt så möter vi ytterligare överlevare, som den amnesidrabbade Malroth och den bossiga Lulu. Ön vi strandat på är The Isle of Awakening, en enorm landmassa som övergivits av de forna legendariska byggarna och inte allt för långt in får vi i uppdrag att forma ön till något majestätiskt igen.

Dragon Quest Builders 2
Spelvärlden och de olika öarna känns alla enorma

Detta är en lång, lång resa dock för Isle of Awakening är en ödemark med karga berg och djupa dalar. För att återuppliva öns potential så behöver vi kunskaper och resurser. Detta innebär att vi måste resa till andra platser och möta fler människor, samla material, lära oss mer och återuppväcka skaparandan som Hargons trupper kramat ur mänskligheten. Det var här i början som mina förväntningar kolliderade hårt med spelets verklighet.

Det som fångade mitt öga för Builders 2 var inte bara den grafiska stilen som blandar Akira Toriyamas klassiska manga med Minecrafts blockiga världsbyggande, utan också idén att fritt få bygga något inom dessa ramar. Det är inte riktigt så enkelt som man kan tro för spelet portionerar sakta ut ritningar i vår byggarbok och uppdragen leder oss sakta framåt i en rak linje med mål och delmål som ska fyllas innan jag får fler leksaker att nyttja. Som sporadisk Minecraft-fantast så hoppades jag på att få komma ihång och designa mina bosättningar direkt men det är inte riktigt vad spelet går ut på. Dragon Quest Builders 2 lättar med tiden på kopplet så jag får uttrycka mig lite mer i mitt skapande, men det är flera timmar in innan jag känner mig någorlunda fri.

Dragon Quest Builders 2

Trots denna till en början brist på fritt byggande så var det till slut en tröskel jag lyckades överkomma, för Dragon Quest Builders 2 gav mig något annat än att bara ett japanskt Minecraft, utan ett Minecraft med en känsla av syfte. Berättelsen är rent utsagt charmig med karaktärer som den peppiga Rosie som älskar att vårda sina trädgårdar eller Malroth som inte riktigt kan få grepp om hela skapargrejen men älskar att smälla monster i ansiktet. Även om det helt saknas röstskådespeleri så känns karaktärerna säregna och det märks att översättarna har haft roligt med spelet.

Dessa karaktärer hjälper oss att leda berättelsen framåt också. För även om vi är byggaren som räddar alla så är det i slutändan vi som får göra vad alla andra ber oss om. Dessa uppdrag brukar ofta vara ganska enkla, men vi har också större och mer avancerade sådana med flera olika delmål som kräver vår uppmärksamhet och som vi betar av lite i den takt vi känner för. Det kan handla om att bygga ett skydd, följt av att skapa en eld och till sist laga mat och framöver mer komplexa listor av sysslor. Det är en ganska avslappnad struktur och det är något jag uppskattar.

Dragon Quest Builders 2Dragon Quest Builders 2
Spelet dryper av charm i nästan allt man gör

Men det är inte bara berättelsen som är ny i spelet, utan det har även tillkommit flera olika tekniska tillägg för Dragon Quest Builders 2. Våra "stacks" av material kan nu bli upp till 64, vi kan simma och glidflyga för att lättare ta oss fram och våra vapen och verktyg är nu separata knappar som vi slipper växla mellan. Utöver dessa små förbättringar till allmän användarvänlighet så är nu också de bybor och vänner vi samlar på oss mycket mer hjälpsamma i sysslor och funktioner. De har sina egna rutiner där de kan arbeta på fälten, äta frukost, försvara mot monster eller liknande beroende på vad deras roll är. Det underlättar en hel del i mängden pillande vi behöver göra och våra byar känns också mycket mer levande.

Dragon Quest Builders 2
Det är inte bara fridfullt byggande, plötsligt kan monstren slå till

Men trots att det finns en hel del små justeringar och förbättringar så kvarstår fortfarande några skavanker från föregångaren. Konsten att bygga kan bli en väldigt pullig sådan då det ibland är väldigt svårt att veta exakt var blocken vi sätter ut ska hamna, och de gånger vi faktiskt har riktlinjer som visar detta så kan det fortfarande vara frustrerande att lyckas ställa sig rätt. Sedan märkte jag också på den Switch-version jag spelat vissa problem med prestandan där bilduppdateringen stundtals kan sjunka. Det är lätt att tänka sig när skärmen proppas med flera monster som ska förintas, men det kan också hända i väldigt tomma områden och jag panorerar kameran. Det förstår inte min upplevelse på något sätt egentligen, men det är stundtals märkbart och märkligt.

Jag är väldigt nöjd med Dragon Quest Builders 2. Det var inte exakt vad jag hade föreställt mig men jag blev efter en lite seg start väldigt villig att möta det halvvägs. Spelvärldarna är enorma och proppade med skrymslen, små pussel och humor så det räcker och bli över. Detta är ett perfekt spel för den som vill bara slappna av en stund och jag tycker att det också är en perfekt titel för Nintendo Switch med hur det är strukturerat. En solklar rekommendation.

8 / 10
+
Härlig humor, enorm spelvärld, massor av innehåll, solid estetik, ljuvlig design