Sent igår rapprterade vi att Id Softwares Doom trevligt är på väg till Nintendo Switch, vilket gör det möjligt att ta med sig det genomtrevligt actionfyllda helvetet på resande fot. Rent storleksmässigt var spelet helt enormt när det lanserades till PC, Playstation 4 och Xbox One (med patchar och dylikt runt 70 gigabyte) och det gör det såklart rimligt att ställa frågan hur det påverkar Switch som ju har knapert med inbyggt minne och små kassetter som snabbt blir svindyra när storleken ökas på.
Nu visar det sig att Bethesda fixat en fiffig lösning. Köper du digitalt får du hela spelet som vanligt, medan de som handlar på kassett bara får singleplayerdelen. Vill du ha multiplayern så kan du därefter bara ladda hem det utan extra kostnad. Och eftersom bra uppkoppling krävs för multiplayer online så verkar det rimligt att det då även är möjligt att ladda hem spelet.
På det här sättet kan kostnaderna för kassetterna hållas nere något, men om du ska köpa Doom till Switch (vilket du bör överväga, det är skitbra) på kassett så kan det vara läge att se till att du ändå har ledigt utrymme över om du ska spela multiplayer med.
Tack Engadget