Diablo Immortal

Diablo Immortal

Blizzards kultförklarade fan-favorit har efter fyra års utveckling nu äntligen landat på våra telefoner och Petter är imponerad över hur bra det i slutändan blev...

Det känns verkligen som en absolut evighet sedan som Blizzard först utannonserade Diablo till mobiltelefoner (2018) och jag tror att vi alla minns den ganska katastrofala avtäckningen då Blizzards utsända yttrade den numer legendariskt korkade meningen "Do you guys not have phones" till en publik fylld med fans som just där och då naturligtvis hade förväntat sig det första livstecknet från Diablo IV. Men ja, tiden har passerat, alla har vi telefoner och för egen del har det infunnit sig ett ganska markant sug efter Diablo till Iphone, som jag nu tillbringat två hela dagar tillsammans med och känner mig rätt ordentligt imponerad av.

Diablo Immortal
Variationen på miljöerna är superb, precis som när det kommer till fiendefloran.

Diablo Immortal är i grunden en äkta, rejäl, kvalitativ Diablo-upplevelse utan egentliga kompromisser. Låt mig börja med att klargöra det. Visst, det handlar om touch-spelkontroll, upplägget är mer anpassat för lite kortare sessioner och det existerar i allra högsta grad mikrotransaktioner (Immortal är gratis att ladda hem). Men det är ändå en äkta Diablo-upplevelse som Blizzard här erbjuder. Rakt igenom. Här hittar du en diger ansamling legendariskt karaktärsklasser, spelseriens ikoniska estetik, varierade miljöer dränkta i gotiskt mörker och slemmiga monster, otaliga drösvis med utmanande och ombytliga "quests", sotsvarta katakomber och loot i massor. Immortal erbjuder precis som de tre PC-spelen en fullfjädrad story med dialog i massor och stilfullt, effektivt berättande och en hel del minnesvärda karaktärer och det är precis detta jag menar när jag skriver att det inte handlar om en bantad miniversion av Diablo, utan ett fullstort, fulltaligt spel som erbjuder hela upplevelsen som vi förväntar oss från denna kultförklarade spelserie.

Diablo Immortal
Touch-spelkontroll stinker, men Blizzard har å andra sidan gjort det bästa av det.

Detta innebär naturligtvis att du kan spela Immortal lite som du själv vill. Om du vill besöka samma fiendefyllda grottsystem 300 gånger för att samla loot och se om du finner på det där särskilt effektiva svärdet, går det såklart alldeles utmärkt. Om du enbart vill haka på spelets storyuppdrag utan sido-quests för att driva berättandet framåt, går det såklart precis lika bra och om du som jag bara vill hoppa in cirka 30 minuter åt gången, går det också alldeles utmärkt. Blizzard har skapat en titel som perfekt tar till vara på de styrkor som mobiltelefoner som spelplattform erbjuder utan att i någon större utsträckning hamna i de fallgropar som kommer på köpet med denna delen av spelvärlden. Och det måste naturligtvis applåderas.

Diablo Immortal
Plottrigt blir det, men aldrig svårbegripligt eller för smått.

Storyn äger rum mellan Diablo II och III och även om jag har vissa mindre problem med hur inlärningströskeln för den oinvigde ser ut och fungerar, skulle jag absolut kalla rollspelselementen här för tillräckligt komplexa, precis som karaktärsskaparen, loot-strukturen samt möjligheterna att uppgradera och växa tillsammans med sin karaktär. Att det finns ett ordentligt speldjup här, är solklart redan från start. Att ambitionsnivån varit skyhög likaså. Immortal känns dessutom aldrig girigt på ett sätt som många mobilspel idag gör, utan erbjuder massor till Diablo-älskaren utan att kräva eller för ofta fråga om du inte skulle kunna tänka dig att smyga upp plånboken. För det mesta handlar mikroköpen och det systemet om kosmetika, som på det stora hela ändå är menlöst för den som bara vill kötta monster och inte bryr sig om vilken färg ens sandaler har.

Diablo ImmortalDiablo Immortal
Bossarna är superba och storyn härlig.
Diablo ImmortalDiablo Immortal
Diablo Immortal

När det kommer till multiplayeraspekten av detta spel har vi inte riktigt hunnit ta del av allt för mycket men av det vi testat känns Immortal riktigt fint med stabil nätkod och trevliga spellägen däribland det som heter Cycle of Strife som delar vissa likheter med Blizzards onlinerollspel. Grafiken är dessutom superläcker och flyter förbaskat fint i 60 bilder per sekund utan skrämselhicka eller egentliga laddningstider och ljudkvaliteten på såväl dialog- som ljudeffekter och musik är riktigt bra. Jag har tvivlat i omgångar sedan 2018 på att Blizzard ska kunna ro detta i hamn och sedan förra hösten när de brakade samman i en hög med stämningar för sexuella ofredanden med allt vad avsatta toppchefer heter, blev de tvivlen såklart bara förstärkta. Det har nu visat sig under ett par monsterproppade dagar med min Iphone 13 Pro Max att allt det bara var i onödan då Diablo till Iphone (och Android) är lika bra som exempelvis Diablo III. Och det ska såklart Blizzard ha all världens beröm för.

8 / 10
+
Fantastisk design, ambitiöst och stort, härlig story, finfina karaktärer, mängder av variation, läcker grafik, sttålande ljud och musik