Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Adam Jensen återvänder i Deus Ex: Mankind Divided i augusti och vi har fått en försmak av en mycket mörk framtid...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

I framtiden är vetenskapen den nya frälsaren. Vetenskapen har läkt handikappade och blinda har fått sin syn tillbaka. De som levt ett liv av motgångar får nu möjligheten att vända på allt. Är dessa människor verkligen välsignade eller är deras nya superförmågor ett hot mot resten av världen? I Deus Ex: Mankind Divided är dessa människor förvisade till ghetton i en modern tappning av Apartheid-regimen i Sydafrika.

Deus Ex är idag ett massivt varumärke. Numera är det mer än bara en spelserie och Square Enix kallar detta för en del av Deus Ex: Universe. Vi fick en glimt av vad som väntar i form av böcker och serier som kommer att berätta historier parallellt med spelen. Vissa av sidokaraktärerna kommer att spela huvudroller och karaktärer som börjar sin bana i böckerna eller serierna kan finna sin väg in i spelen. Men Deus Ex: Universe handlar inte bara om att utveckla själva berättelsen; det kommer att finnas en klädkollektion och Eidos har även samarbetat med ett företag som tillverkar proteser likt de som används i spelen, vilket tar oss närmare den framtid som målas upp i Deus Ex.

Deus Ex: Mankind Divided
Att uppmärksamma hur objekt i omgivningarna kan tas kontroll över är bara ett tillvägagångssätt av många.
Detta är en annons:

Mankind Divided utspelar sig några år efter händelserna i föregångaren Human Revolution. Revolution slutade i en stor tragedi och många människor dog som en följd av detta. Augmentationerna ses inte längre som något positivt för mänskligheten. Samhället är uppdelat och augmenterade människor anses vara mindre värda och en potentiell fara. Adam Jensen, den återvändande huvudpersonen, har inte kastats in i ghettot (ännu), men av vanliga människor får han samtidigt inte många varma blickar. Han har successivt lärt sig att acceptera den nya människan han blev i Human Revolution och han inser sin egen roll mitt i detta kaos. Han vill stoppa de som ligger bakom attacken. Vi fick inte många detaljer kring handlingen, men som förväntat innebär det många svåra moraliska val för spelaren under äventyrets gång. Dessa beslut kan få stora konsekvenser senare i spelet, men det sätt du spelar på kommer också att förändra människors omedelbara inställning till Jensen.

Berättelsen levereras inte bara genom de händelser som äger rum framför ögonen på Jensen. Att spelvärlden pulserar av liv, oavsett om du är där eller inte, lyser hela tiden igenom. Under den korta tid vi tillbringade med spelet var det uppenbart att alla små detaljer längs vägen är minst lika viktiga för handlingen. Varje designval är där för att stödja historien och dess universum. Nyhetssändningar och tidningar talar om hur tillståndet i världen ser ut ur ett bredare perspektiv och dessa ändras beroende på hur Adam Jensen väljer att hantera de olika situationerna längs äventyrets gång. Spelet har en stark rollista med kända röstskådespelare, något som liksom resten av beståndsdelarna skvallrar om höga produktionsvärden. Den visuella designen erbjuder en liknande atmosfär som sin föregångare, men grafiken i sig är helt klart ett par snäpp vassare än tidigare. Allt har en tydlig cyberpunk-känsla och det mörka färgschemat gör en välkommen återkomst.

Deus Ex: Mankind Divided
Vi vet fortfarande inte mycket om handlingen i Mankind Divided, men vi kan definitivt förvänta oss en allvarlig ton.

De områden du besöker är inte stora, men de är täta av innehåll. Varje karaktär har något att säga eller en roll att spela. Eidos använder inget system som renderar slumpmässiga fotgängare för varje nytt område, utan varje karaktär är omsorgsfullt skriven och ditplacerad. Känslan av skala går förlorad, men kvaliteten på interaktionerna karaktärer emellan är mycket högre. Det går dock inte att säga att områdena är småskaliga på något sätt och de är dessutom bättre utformade än tidigare. Utvecklarna har skapat fler alternativa vägar genom varje miljö och de har gett spelaren möjlighet att använda höjdskillnader bättre också.

Detta är en annons:

Liksom sin föregångare erbjuder Deus Ex: Mankind Divided olika spelstilar att utforska, där du kan välja mellan ett lågmält tillvägagångssätt till att helt enkelt låta vapnen tala. Adam Jensen är lätt att kontrollera och när du har fått kläm på valmöjligheterna känner du att du har full kontroll. Augmentationerna nås via styrkorset och är lätta att komma åt, vilket gör det möjligt att snabbt växla mellan förmågorna. Det finns alltid en moralisk dimension till spelstilen: kommer du att rädda gisslan eller jaga en terrorist? Kommer du att ta med dina vapen och döda, eller använda en metod där samtliga går levande därifrån? Dessa val har konsekvenser för hur andra reagerar på Jensen under hela spelet. Så småningom får du möjlighet att uppgradera dina förmågor och här kan du välja att fokusera på en viss spelstil, men utvecklarna lovar att du aldrig kommer att bli låst och att alla vägar kommer att finnas öppna.

Deus Ex: Mankind Divided
Eldstriderna har ett bättre flyt än i det föregående spelet och vill du skjuta får du skjuta.

Ett nyttillskott till serien är spelläget Breach, som inte kommer att ingå via huvudäventyret. I Breach spelar du en hacker som med hjälp av ett avancerad virtual reality-system försöker att stjäla viktig information från en server. I en färgglad pixelerad virtuell värld där kryptering och antivirusprogram målas upp som fiender och pussel måste du möta problemen. Samma stridssystem återfinns även här, men till skillnad från i huvudspelet handlar detta snarare om en jakt på highscore än om valmöjligheter och en fängslande story. Det finns en berättelse som binder ihop allt, men detta är helt klart tänkt som ett läge för dem som älskar spelets eldstrider och som vill testa sina färdigheter mot andra spelare. Vi var inte helt övertygade av det vi såg, men för vissa spelare kan detta innebära en utökad livslängd.

Deus Ex: Mankind Divided ser ut att bli den mest ambitiösa delen i serien hittills. Produktionsvärdena är fantastiska och det finns vad som ser ut som en stark story med massor av intressanta karaktärer. Som spelare har du fler val än tidigare, inte bara när det gäller att påverka handligen, utan också i hur du hanterar varje situation och tar dig från punkt A till B. Om allt går enligt planerna kommer framtiden i Mankind Divided vara både mörk och briljant när det släpps i augusti på PC, Playstation 4 och Xbox One.

HQ

Relaterade texter

Deus Ex: Mankind DividedScore

Deus Ex: Mankind Divided

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Adam Jensen är tillbaka med tillhörande inbyggda solbrillor och kroppsförbättringar. Kim har ålat i fler ventilationstrummor än vad han kan räkna till..



Loading next content