Deathloop

Deathloop

Tidsloopen måste brytas och Mackegård har återupplevt samma dag om och om igen och har återvänt för att sätta betyg.

Vad får man om man tar ett intensivt lönnmördaräventyr i stil med Dishonored, slänger in en skopa urflippad humor toppad med ett halvt grälande, halvt flörtande man och kvinna samt bakar ihop allt till en sorts "Måndag hela veckan-tillvaro" med Dark Souls-vibbar? Tycker du att det låter det märkligt så är du inte ensam men Arkane Studios senaste actionfest Deathloop står på sig och vispar ihop allt till en stor kaka och även fast resultatet i slutändan lämnar en del att önska så finns där en hel del potential som sannerligen går att experimentera vidare med i framtiden.

DeathloopDeathloop
Det är en vacker soluppgång vi möts av i början av varje loop.

Deathloop låter mig axla rollen som Colt, en missnöjd svärande actionhjälte som efter att ha blivit brutalt mördad vaknar upp på en strand i gryningen och inser att någonting inte är som det ska. Vad hände? Vem är jag? Vad är det för ord som svävar omkring runt mig och uppmanar mig att bryta loopen? Vadå för jävla loop? Svaren låter inte vänta på sig utan snart är jag på fötterna igen, beväpnad med en pistol och en machete blir jag kontaktad av Julianna, en mystisk retsam kvinna som ju tamejtusan är densamma som nyss helt obrytt tog livet av mig innan jag vaknade upp i sanden. Jag får veta att vi kanske känner varandra lite bättre än jag först trodde samt att vårt tidigare mordiska möte inte var det första i sitt slag utan vi har tydligen haft oändligt många liknande sammandrabbningar förut.

Jag är nämligen fast i en tidsloop skapad av en grupp visionärer som i jakten på odödlighet, har utvecklat något de kallar Aeon-programmet och genom det lyckats manipulera tiden så att de och alla berörda återupplever samma dag om och om igen i all oändlighet. Så efter ett informativt besök från en Colt från en tidigare tidslinje står det klart för mig att min uppgift i det här spektaklet är att bryta cirkeln genom att ta kål på samtliga visionärer inom loppet av en och samma loop. Utmaningen blir då att lyckas ta reda på var och när varje visionär befinner sig under den ständigt återuppstående dagen samt att lista ut det bästa sättet att eliminera alla åtta innan morgonen gryr och allt börjar om igen.

DeathloopDeathloop
Miljöerna är öppna och bjuder på många valmöjligheter. Utnyttja dem till din fördel.

Deathloops skådeplats utspelar sig på fyra olika mindre platser som alla bär på sina skrymslen och hemliga vägar och är öppna för utforskning närhelst du vill. Dessutom spelar tiden på dygnet en stor roll för vilka händelser som utspelas samt vilka karaktärer som finns närvarande och du kan från menyn välja mellan att besöka ett område på antingen morgonen, mitt på dagen, eftermiddagen eller kvällen. Det gör alltså att det totalt finns sexton olika zoner i tid och rum att besöka och även fast det såklart är ganska många unika scenarion som kan äga rum där under äventyrets gång så hade jag föredragit ett mer sömlöst upplägg istället för att behöva klicka mig vidare i menyn för att få tiden att gå.

Faktum är att Deathloop som upplevelse just känns väldigt menybaserad och redan från start så får du en rejäl hemläxa i hur hela spelsystemet är uppbyggt, något som kan liknas vid ett kortare kapitel från valfri lärobok, vilket inte är det roligaste att ägna sig åt när allt man vill är att få börja meja ner elakingar på kreativa sätt. Även under uppdragens gång består mycket av berättandet av att läsa dokument och gamla mailkonversationer, något som tyvärr inte blir mycket bättre av att storyn i sig mest känns som en ursäkt för att spelet ska gå ihop.

DeathloopDeathloop
Colt lär sig mer om sin egen inblandling i loopen ju längre in i äventyret han kommer.

Uppdragen i sig känns även de tyvärr ganska fantasilösa och oftast är det inte svårare än att på valfritt sätt ta sig till en överpedagogiskt utplacerad waypoint, läsa igenom ett gäng dokument och ibland slå ihjäl en visionär, varpå det är dags att pallra sig hemåt och från menyn välja ett nytt mål. Fienderna som står mellan dig och din markör är heller inga genier utan kan lätt både övermannas med våld eller smygas förbi utan större bekymmer och. Förutom när de anfaller i stora grupper så utgör de aldrig riktigt något hot.

När som helst kan dock ett uppdrag ställas på sin spets när Julianna åter gör sig påmind och bestämmer sig för att plötsligt hitta och förgöra dig. Det är här som Arkane Studios har implementerat en multiplayerfunktion som på ett Dark Souls-doftande sätt låter en ta kontroll över Julianna för att invadera världen hos en intet ont anande Colt. Det är en funktion som sätter lite extra spänning på uppdragen och håller Deathloop vid liv lite längre. Det kan dock lätt kan bli en smula frustrerande om man gång på gång får besök av den mordiska Julianna vid fel tillfälle och för de som absolut inte vill ha främmande spelare i sin värld så erbjuds även lösningen att stänga av online-funktionen helt, varpå hon kommer att styras av den artificiella intelligensen.

DeathloopDeathloop
Att jaga onlinespelare som Julianna är ett välkommet bryt från den berättelsen.

Deathloop är en sann actionfest med en hel drös vapen och magiska färdigheter som som du kan välja mellan. Alla dessa har dessutom uppgraderingar som på olika sätt förbättrar Colts möjligheter att bryta loopen. Här gör Dual Sense-kontrollen återigen underverk och "haptic feedback" och "adaptive triggers" bidrar återigen enormt mycket till känslan av att varje puffra känns helt unik. När dagen tar slut eller när Colt dör och allting börjar om förlorar du dock majoriteten av det som du plockat på dig under loopens gång och det enda sättet att få behålla din utrustning är att spendera det mystiska materialet residuum som finns utspritt på olika platser i spelvärlden.

I slutänden så lämnar Deathloop en del att önska och det kommer aldrig upp i samma nivåer Dishonored-spelen från samma studio. Tyvärr sitter mycket i att berättandet är såpass svagt och även fast hela tidskonceptet är kittlande så räcker det inte för mig med korta dialoger här och där följt av en hög med papper som måste läsas igenom för att allt ska falla på plats. Jag tror att Arkane Studios är något stort på spåren med tidsloop-temat och att det absolut finns mycket att bygga vidare på men den här gången känner jag mig besviken.

DeathloopDeathloop
När en visionär dräps kan du roffa åt dig dennes slab som ger dig tillgång till magiska förmågor.
6 / 10