Svenska
Gamereactor
nyheter
Final Fantasy XIII

Därför blev FFXIII en besvikelse

Square hann inte med feedbacken

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi gav Final Fantasy XIII en sjua när det begav sig och även om det inte är ett dåligt betyg hade vi väntat oss något vassare. Square själva berättar nu för Game Developer att man ville göra spelet mer lockande för västerländska spelare, men att man inte hann med den taktiken helt.

"The sentiment that stood out the most to us at the time was the increasingly harsh criticism towards JRPGs," berättar utvecklarna Motomu Toriyama och Akihiko Maeda om hur läget såg ut innan utvecklingen av Final Fantasy XIII.

Man gjorde sålunda en massa tester på spelare i väst och fick en del feedback tillbaka. Linjära upplevelser och kommandobaserade strider var inget att satsa på, till exempel.

"Unfortunately, we were already quite far along in development, and knew it would be too late to implement most of the feedback from the player test sessions."

Final Fantasy XIII

Relaterade texter

Final Fantasy XIIIScore

Final Fantasy XIII

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Square Enix bjuder på fartfyllda rollspelsstrider och ett utsökt persongalleri i det trettonde Final Fantasy-spelet...



Loading next content