Coffee Talk

Coffee Talk

Seattle är känt för alla kaffehak som trängs i stan, och i Coffee Talk får vi en unik spinn på detta i synnerligen trivsamma omgivningar...

Seattle, USA. Året är 2020. En ikonisk storstad på USA:s västkust som vi väl känner till som hemstaden för Starbucks, med regnigt väder och en alldeles lagom storstadskänsla. Men saker och ting är inte riktigt som vi är vana vid. I denna variant av Seattle finns det bara en ras, nämligen människor. Trots det lyckas de diskriminera och göra skillnad på folk baserat på små saker som hudfärg, nationalitet, kön och religion. Man skulle tro att en värld bestående av bara en ras inte skulle ha problem med rasism, men verkligheten är tyvärr en helt annan.

Detta dock är inte storyn i Coffee Talk, men väl ett utdrag ur boken som Freya, en av karaktärerna i spelet, skriver. För karaktärerna i Coffee Talk är en sådan vinkel närmast att betrakta som bisarr fantasy. Coffee Talk utspelas nämligen i Seattle år 2020, men där människor lever sida vid sida med bland annat alver, orker, succubus, vampyrer, varulvar och andra hittepå-varelser i en modern metropol. Gemensamt för dem alla är att såväl vampyrer som varulvar (och givetvis människor), uppskattar en god kopp kaffe, och flera av dem besöker gärna ditt kafé som av olika skäl endast är öppet efter att solen går ner. När Freya berättar för stamgästerna på caféet om sin bokidé - en värld med bara en ras, där frågor som rasism och diskriminering fortfarande är ett problem - är reaktionerna från de som lyssnar blandade.

Coffee Talk
Det är en färgstark värld som möter dig i Coffee Talk.

Coffee Talk är ett indie-spel utvecklat och lanserat av den indonesiska indie-studio Toge Productions. Indonesien är som bekant ett land med rik kaffetradition, och Coffee Talk är ett spel som fokuserar på den sociala och terapeutiska aspekten som en god kopp kaffe i atmosfäriska omgivningar kan ha på både kropp och själ. Med pixelgrafik inspirerad av 90-talets anime och lo-fi jazzmusik i högtalarna, kommer du att få beställningar från alver, orker och människor som besöker ditt kafé, och dina förmågor som barista kommer i viss mån att avgöra i vilken riktning konversationerna fortsätter.

Alla drycker i spelet ska ha tre ingredienser, varken mer eller mindre. Till att börja med har du tillgång till få alternativ, men i takt med att spelet fortsätter får du fler ingredienser och samtidigt fler möjligheter. Ordningen i vilken du blandar allt spelar naturligtvis roll, vilket är viktigt att tänka på när kunder kommer med lite mer vaga beställningar. När du har gjort en ny drink läggs den till din brygglista på din mobiltelefon, som du också kan använda för att se kundernas profiler i sociala medier (eller kontrollera bakgrundsmusiken). Det är en avkopplande process, och ljudet från ingredienser som tillreds och baristamaskinen som puttrar, räcker för att du ska sänka din puls rejält medan du spelar.

Om du gör någon slags latte kan du även välja att dekorera drycken med lattekonst innan du serverar den (inte att någon av kunderna studerar konsten eller skryter om den innan de dricker, otacksamma barbarer ...). Detta är den fria och mest kreativa delen av spelet, och det är också en bra introduktion till att lära sig att göra lattekonst. Tyvärr ger spelet dig inga bra tips och tricks om hur du gör detta, så du måste lära dig genom hederligt 'trial & error'.

Coffee Talk
Att tillreda en kopp kaffe fick oss flera gånger att pausa för att själva leka barista på redaktionen.

Som du kanske redan anat är det här ett lågtempospel, och som de flesta visual novel-spel är karaktärerna och konversationerna fokuset här. Således står mycket av spelupplevelsen och faller med hur du upplever karaktärerna, men lyckligtvis gör Coffee Talk gör det mesta rätt här. Det är en färgstark och varierad ensemble personligheter du möter och idén med olika raser i en modern metropol är spännande och intressant. Jag tycker också att många av karaktärernas glädje och sorg går att relatera till baserat på mitt egna vardagsliv och dess utmaningar. Här träffar du till exempel ett par där mannen är en alv och hon är en succubus, ett förhållande som deras föräldrar har stora svårigheter att tolerera eftersom de två raserna är dåligt matchade.

En annan intressant person är varulven som försöker hitta det bästa botemedlet mot de raseriutbrott han får varje fullmåne och som kommer till kaféet för att umgås med sin bästa vampyrvän - som även råkar vara vegan. Du får såklart även träffa ovan nämnda författaren Freya som beslutat sig för att skriva om de intressanta människorna hon träffar på caféet, och du träffar Aqua från Atlantis som kommit till USA för att studera och skapa en bättre framtid för sin familj, vilket visar sig vara svårt på grund av restriktiv invandringspolitik. Historierna är många, och trots fantasin är det inte svårt att hitta paralleller till vår egen värld och vardag.

Coffee Talk
Vampyrer, alver och annat oknytt... alla blir de mer pratsamma av en kopp kaffe.

Coffee Talk gör dock misstaget att investera lite för mycket i det säkra och det bekväma. Varken rollfigurer eller frågor stiger från att vara allt från anständiga till fantastiska, och jag saknar den extra nerven som gör att spelet kan bli obekvämt och sticka ut. Nu är det lite mer tillgängligt för en större publik både vad gäller ålder och preferenser, men det gör också spelet lite tråkigare än det borde ha varit. Det hjälper inte heller att musiken blir monoton i det långa loppet, även om det passar bra för spelets omgivningar. Om du jämför Coffee Talk med till exempel VA11 HALL-A, som hade mycket mer karaktär med sin vilda ton och utsökta musik, blir detta baristaspel lite för bekvämt för sitt eget bästa.

Coffee Talk är totalt sett ändå ett trevligt litet spel om kaffekoppens plats i det goda samtalet. Med en intressant miljö och färgglada karaktärer är det alltid intressant att se vem som kommer in dörren den här gången, och att experimentera med rätt drink är förvånansvärt tillfredsställande. Spelet saknar dock bredden och finessen som kunde ha höjt det till en ännu bättre upplevelse, men om du har några timmar över och vill prova på livet som barista i en spännande miljö, så kan jag rekommendera detta.

7 / 10
+
Mycket avslappnande, ljuvligt persongalleri, roligt att leka barista, intressanta konversationer