Children of Mana

Children of Mana

Sophie snackar gamla minnen, när hon återigen stiftar bekantskap med den klassiska rollspelsserien Mana

Alla har något spelminne som ligger en varmt om hjärtat. Ett av mina varmaste spelminnen tog plats för nästan tretton år sedan, när jag lade vantarna på ett av världens bästa spel. Efter att jag daskade igång syskonens gemensamma Super Nintendo med detta fantastiska spel, visste jag redan efter öppningssekvensen att det skulle ta en stor plats av mitt hjärta i besittning. Spelet var inget mindre än Secret of Mana, som inte bara charmade mig utan många TV-spelare världen över och gjorde japanska rollspel till en genre att räkna med även i Europa.

Problemet med stora spelupplevelser och spel som härbärgerar i hjärteroten är att det blir svårt för uppföljare att hävda sig. Så var det efter jag spelat Secret of Mana, det var helt enkelt svårt för andra spel att ha någonting att säga till om. Det skapade inte bara problem för mig, utan även för Square Enix.

Faktum är att trots Square Enixs många försök med att toppa Secret of Mana med andra Mana-spel, har det helt enkelt inte fungerat. Secret of Mana var för banbrytande, kanske till och med för lyckat, för sitt eget bästa. Skam den som ger sig heter det som bekant, och nu har Square Enix ett nytt Mana-spel på gång. Denna gång är det Nintendo DS som står på tur i och med att Children of Mana släpps till enheten.

I Children of Mana är det något knas på gång i världen. Monster har börjat skymtas efter en lång tid av fred och sötsliskig harmoni, och när monster invaderar det heliga Manatornet i landet Illusia blir den forna harmonin ett minne blott. Världens manabalans blir helt omkullkastad på grund av det, och det blir upp till spelaren att ställa allt till rätta.

Något som var ett av Secret of Manas bästa funktioner var att jag som spelare fritt kunde växla mellan de tre spelbara karaktärerna. I Children of Mana får man i början av spelet välja mellan fyra spelbara karaktärer, och dessvärre är det den man håller sig till genom hela äventyret. Det finns en sedvanlig hjälte, en magiker, en stor stark smiskutdelare och en snabb liten tös att välja bland. Trots att det skiljer lite mellan karaktärerna när det kommer till statussiffror som hälsa, vighet, magipoäng och så vidare, är de inte så olika som spelet vill påskina. De är faktiskt mer lika än olika, faktiskt, med den enda reella skillnaden att de inte kan ha på sig vilken rustning som helst. Lite trist, om jag ska vara helt ärlig.

Children of Mana är en uppföljare till Sword of Mana som släpptes till Gameboy Advance för ett tag sedan, och som i många (om inte alla) Mana-spel finns de sedvanliga ingredienserna som Manasvärdet, Manaträdet och draken Flammie med. Även de klassiska magiska varelserna som dryad, undine och salamander är en del av spelet. Square Enix kör hårt på igenkänningsfaktorn, vilket känns som ett klockrent beslut.

Det absolut starkaste kortet som detta lilla bärbara rollspel sitter med på hand är dess design. Det är fullständig omöjligt att inte falla handlöst för Children of Manas visuella delar. Spelet är uppbyggt med läcker pixelgrafik, och det ser helt bedårande ut. Karaktärsdesignen är lekfull och drömsk och är ett praktexempel på den fantasifullhet jag skulle vilja se oftare, samt att det dessutom är väldigt välanimerat. Men även om designen är fantastisk på alla sätt och vis, är den dessvärre repetitiv, vilket jag strax kommer till.

Så, hur spelas Children of Mana? Jag hade hoppats på ett varierande spel med många områden att utforska, men Children of Mana är inte ett sådant spel. Spelet är uppbyggt på ett sätt som gör att det kan upplevas som lite tjatigt och repetitivt, eftersom man ständigt förflyttas från en framslumpad grotta till ett annan, där man i sin tur letar efter nyckel som leder till nästa. Jag hade hoppats på mer variation och lite mer action. Däremot är det inte sagt att jag inte gillar systemet. Jag har inget emot att knata grotta upp och grotta ner i jakt på bossen som hägrar i slutet, men jag vet att vissa har svårt för denna typ av spelsystem och lite mer variation hade faktiskt inte skadat.

Men ändå, jag kan inte sluta spela detta genomcharmiga äventyr som trots dess brister är ett perfekt bärbart rollspel. Storyn är precis så enkel att man aldrig tappar tråden, det är lagom långt, striderna underhållande och stämningen på topp. Just det räddar spelet från att bli ett medelmåttigt rollspel, till att ändå kännas som ett äkta Mana-äventyr som jag absolut kan rekommendera till fans av serien.

Children of ManaChildren of ManaChildren of ManaChildren of Mana
7 / 10
+