Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Vi har tittat närmare på såväl kampanjen som multiplayerläget i Infinity Wards extremt förhandsbokade actionepos...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är svårt att titta på Call of Duty-serien utan att få en känsla av déja vu. Call of Duty: Ghosts är trots allt den nionde installationen i serien som lanseras till Xbox 360, så vi törs vid det här laget känna oss relativt säkra på vad vi kommer att få; en tillspetsad kampanj, intensiv multiplayer och ett beroendeframkallande belöningssystem. Med det sagt representerar Ghosts en ny riktning för Call of Duty. Kanske den största sedan Modern Warfare tackade av andra världskriget.

Den här gången ska vi nämligen introduceras för taktiska element, och detta genom att lämna den moderna teknologi, som vi blivit hemmastadda med de senaste åren, bakom oss. Vi ska också få bekanta oss med en hund som av en eller annan anledning lyckats bli franchisens maskot - till synes över en natt. Jag ska berätta mer om Riley, den västbärande, tyska schäfern, alldeles strax, men vi börjar med att kika på prologen.

Bakgrunden till Call of Duty: Ghosts glimtade till redan under E3 i somras. När vi nu träffar Infinity Ward igen börjar vi se hela bilden. Odin, pappa gud och härskare över Midgård, delar namn med ett gigantiskt vapen i omloppsbana runt jorden. Tina Palacios, senior community manager på Infinity Ward förklarar att utvecklingslaget kikade på den första trailern till filmen Gravity när det plötsligt uppstod en kollektiv skrattattack då alla insåg att de precis hade kikat på vad som verkade vara öppningsscenen från deras spel.

Call of Duty: Ghosts
Ja, det är en astronaut. I ett Call of Duty-spel. Det är korrekt.
Detta är en annons:

Odin kan beskrivas som ett gigantiskt vapen kapabelt till att orsaka skada motsvarande en serie atombomber, bortsett från radioaktiviteten, menar Infinity Ward. I rollen som astronaut får spelaren uppleva vad som börjar som en helt vanlig dag i rymden när ett gäng andra astronauter plötsligt dyker upp med gevär i högsta hugg. Rymdskepp och skyttlar förstörs samtidigt som spelaren kämpar mot elakingarna innan en otäck röst förklarar att Odin har kapats och siktat in sig på San Diego, Houston, Miami och Phoenix. Antalet döda beräknas strax till 27 miljoner.

Uppdragets fokus byts från ren överlevnad till att försöka förstöra Odin genom att ändra omloppsbana så att vapnet bränns upp i atmosfären. Efter att ha lyckats med detta spolas tiden framåt med tio år. Vi ser ett sargat USA som inte längre är någon stormakt utan som istället lever under konstant hot från Sydamerika.

Från ett europeiskt perspektiv kan det här tolkas som arrogans och klassisk storebrorsmentalitet där USA reser sig ur askan för att utkräva hämnd, men den tolkningen är förmodligen inte helt korrekt. Istället fokuserar storyn på en uppfinning som var ämnad att skydda och gynna oss, men som i slutändan skadade oss. Med lite vilja kan man påstå att Infinity Ward ifrågasätter vapentillverkningen i sig, och ur den synpunkten blir Call of Duty: Ghosts snabbt betydligt intressantare, men i slutändan är det med all säkerhet inte meningen att vi ska överanalysera saken för mycket.

Call of Duty: Ghosts
Odin. I bakgrunden alltså. Redig puffra.
Detta är en annons:

Det har sagts att singleplayer-läget ska erbjuda taktiska spelmoment i större utsträckning än tidigare, men haka inte upp dig på det. Det finns fortfarande mängder av explosioner och överdrivna sekvenser att vila ögonen på. Vi pratar trots allt om spelet där en tysk schäfer så småningom ska hoppa in i en helikopter, ha ihjäl piloten och rädda dagen alldeles själv.

Vi har vant oss vid att ett Call of Duty-spel ska innehålla en kampanj, ett mustigt multiplayer-läge och någon form av co-op. Ghosts kommer inte att bli undantaget som bekräftar regeln, och jag ska vara helt ärlig när jag säger att jag inte är någon expert på serien. Jag spelar gärna ett par rundor då och då, men jag har haft det roligare med sidospår såsom Spec Ops än vad jag haft med traditionell multiplayer. Co-op i Ghosts kallas för Squads och är till för sådana som mig, tacksamt nog. Tina Palacios säger förstås inte rakt ut att spelläget är utvecklat för dem som inte nödvändigtvis ligger på toppen av rankinglistorna, men i Squads kan jag spela antingen ensam eller med vänner mot datorstyrda spelare och ändå få ut essensen av Call of Duty:s multiplayer.

Framsteg och upplåsta belöningar må komma i ett långsammare tempo i Squads jämfört med regelrätt multiplayer, men spelkaraktären som utnyttjas och utvecklas här går att använda i multiplayer senare, och med tanke på att Squads och multiplayer utnyttjar samma banor och strategier bör förstnämnda kunna introducera sistnämnda för en ny publik.

Call of Duty: Ghosts
USA mår inte helt bra efter att Odin har sagt sitt, som synes.

På tal om att utvecklas går det att bygga sina egen soldater den här gången, och det ska tydligen finnas över 20 000 möjliga kombinationer att pilla ihop. Det hela går att likna vid att utrusta ett team i ett rollspel, och bör addera ytterligare en dimension till den som planerar att låta Call of Duty: Ghosts ta över vardagen. Faktumet att upplåsta belöningar går att använda överallt genom Call of Duty-profilen tillsammans med de nya klanfunktionerna adderar sitt också, förstås.

Det första spelläget jag får prova kallas för Blitz, utspelar sig i multiplayer och går ut på att ta sig genom en portal på fiendens sida av banan samtidigt som jag och mitt lag hindrar fienden från att ta sig genom vår portal. Lyckas man med det vinner man ett poäng, teleporteras hem och startar en nedräkning på tio sekunder innan någon annan kan utnyttja portalen. Hade vi som spelar varit mer organiserade (och mindre dåliga) hade det här förmodligen kunnat bli riktigt spännande, men just nu känns det lite för lätt att bara rusa fram och plötsligt befinna sig hemma i basen igen.

Den andra omgången blir lite mer taktisk, ska det visa sig, när båda lagen börjar få tillgång till killstreaks såsom Sat Coms (vid tre kills) och attackhundar (vid fem kills). Min kollega från GRTV, Nick Holmberg, lyckas till och med slita åt sig nio stackars arma själar i rad och blir omedelbart belönad med ett Assault Strike Package som förser honom med tjock utrustning, spring i benen och en livsfarlig kniv. "Kul, men jag kommer nog att använda hunden mer", berättade han kort därefter. Det är inte svårt att förstå varför. Hunden fungerar i det närmaste som en form av försäkring mot otäcka bakhåll. Å andra sidan såg det väldigt lätt ut att rusa in i tidigare nämnda portal med pansaroverall.

Call of Duty: Ghosts
Banan Stonehaven känns spontant inte superrättvis mot den som inte befinner sig hukad på en liten, liten ruin med ett prickskyttegevär.

Ett annat nytt spelläge kallas för Cranked och erbjuder nya höjder av fruktansvärd stress då man exploderar om man inte lyckas döda en fiendesoldat inom 30 sekunder efter senast utförda mord. För varje kill ökar en multiplikator som, med rätt taktik och gott samarbete, kan innebära en enkel vinst eller förlust. Vi får däremot inte spela det nya Search and Rescue-läget som tydligen ska vara en nytolkning av Search and Destroy där det helt enkelt går att rädda fallna kamrater snarare än att bara plocka upp deras bricka.

Till sist spelar vi på en bana kallad Stonehaven där vi möts av stora, öppna områden fyllda med ruiner och nivåskillnader. "Det kommer att bli mycket prickskytte här", viskar Nick, och det är lätt att förstå vad han syftar på. Ett stort slott erbjuder perfekta campingplatser för aspirerande lönnmördare, och även om det finns en och annan tegelstensformation att gömma sig bakom kommer det i slutändan vara svårt att ducka för kulorna. Med det sagt kan Stonehaven förstås komma att erbjuda lite välbehövlig variation till de annars relativt instängda, mer klassiskt Call of Duty-mässiga, banorna.

I slutändan är jag glad över att ha sett så många små förändringar som jag trots allt gjort, men det är fortfarande tydligt att det är Call of Duty jag spelar och inget annat. Varför laga det som inte är trasigt? Den 5 november släpps det färdiga spelet, och vi är naturligtvis nyfikna på att se om konceptet fortfarande står sig länge än de ynka timmar vi har spelat hittills.

HQ
Call of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts

Relaterade texter

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

RECENSION. Skrivet av Johannes Leander

Årets upplaga av världens mest bombastiska spelföljetong dundras idag ut på spelhyllorna och Johannes Leander har delat ut betyg...

0
GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Eftersom det är fredag idag kommer Gamereactor Live gå igenom veckans viktigaste händelser innan de ger sig i kast med Call of Duty: Ghosts i GR Friday Nights som haft...

4
Nytt Invasion-DLC till Call of Duty: Ghosts

Nytt Invasion-DLC till Call of Duty: Ghosts

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Call of Duty: Ghosts är fortfarande ett av de mest populära spelen online till Xbox One, och därför lär dess fans bli glada över att höra att det är mer DLC på väg till...



Loading next content