Bright Memory

Bright Memory

Vi kollar in kinesiska enmansprojektet Bright Memory för att se om det har något att erbjuda skjutglada gamers...

Jag blev lite förvånad först. Bara 80 kronor för Bright Memory. Ett spel som på förhand såg riktigt läckert ut och tycktes påminna lite om ett fattigmans-Doom Eternal. Men man får ju oftast vad man betalar för och Bright Memory är i allt väsentligt att betrakta som den första delen av Bright Memory: Infinite som släpps nästa år.

Det betyder att det är ett väldigt kort äventyr som väntar dig - och det är jag faktiskt inte så ledsen över. För det här lanserades till PC förra året, och jag har nog aldrig sett en tydligare PC-konvertering i hela mitt liv. Här hittar du nämligen ett smärre batteri av PC-inställningar, där flera dessutom är avstängda eller för lågt ställda. Det inkluderar V-sync som ger obehagligt flimmer tills att du startar detta, varpå problemen försvinner.

Bright Memory
Designen är inte helt tokig och en av få ljuspunkter.

Jag vill inte vara alltför gnällig mot det tekniska, då spelet faktiskt är utvecklat av en enda person. Och sett i det ljuset är det ett smärre mästerverk, men det hjälper ju inte mig. Nåväl, men detta avklarat, så hur är egentligen spelet? Att jag måste pilla i inställningarna gör ju inget om det är ett mästerverk som väntar.

Utan några krusiduller och med till synes tämligen fattig översättning, kastas jag in i rollen som Shelia. Exakt vem hon är och vad det övergripande målet för hennes del går ut på känns också lite oklart. Men hon är tämligen väldesignad och har ett par fräsiga trick att ta till som gör att jag ändå fastnar för henne. Till dess att jag ska börja spela. För det märks direkt att något är väldigt fel. Det visar sig att utvecklaren FYQD gett både X- och Y-led samma hastighet (förmodligen bara WASD från tangentbordet överfört till båda analogspakar) och att detta är något som inte går att ändra. Det slutar med att jag får göra Shelia rejält mycket söligare i siktet för att kunna få det att funka.

Bright Memory
Tyvärr finns en del buggar du kommer märka av.

Hon har även en dash i sidled att ta till för snabba förflyttningar, vilket är ganska fränt, men tyvärr ofta slutar med att jag handlöst kastar mig in i saker eller utför kanter mot en omedelbar död. Stridssystemet är annars det bästa med Bright Memory eftersom det ger möjlighet att verkligen överglänsa motståndarna genom rappa knappkombinationer och vad som bäst kan liknas vid air-juggles i fighting-spel.

Men bara för att det är det bästa, betyder det inte att det är kul. Fienderna är antingen för lätta eller bossar som äter så vansinnigt mycket stryk att det påminner om senaste Serious Sam där striderna pågår så länge att jag hinner tröttna medan de käkar hett bly som om det vore müsli. Det finns några få nya förmågor att låsa upp i ett väldigt begränsat level-system, men överlag är det så magert att det inte tillför något.

Bright Memory
Spelsystemet är bra i teorin, men de usla fienderna gör det sövande tråkigt.

Så finns det inget jag egentligen uppskattar med detta då? Jo, jag tycker faktiskt att presentationen och designen är bra. Jag kommer på mig själv med att sitta önska att det fanns ett bättre spel under ytan, då Shelia ger mersmak och designen är kanon. Dessutom påminner musiken om det sena 80-talets animé-openings, vilket ändå får mitt manga-hjärta att mjukna något. Och hur hemskt det än är att säga så uppskattar jag att det är kort. Runt 30-40 minuter tog det mig att spela igenom detta, jag hade verkligen inte velat ha mer av detta när så mycket annat kul väntar på mig denna höst.

Nästa år kommer det kompletta paketet med Bright Memory: Infinite. Om utvecklaren hinner förbättra detta och bygga något mer konsolanpassat och matigt återstår att se. Jag skulle dock inte hoppas på det, då killen som gör spelet som sagt är ensam och väldigt mycket arbete återstår.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+