What If...? (Disney+)

What If...? (Disney+)

André har kikat på Marvels animerade multiversum-spektakel och är positivt överraskad...

Jag har ju inte gjort någon större hemlighet av det faktum att Marvels film- och TV-franchise inte har varit på topp, på sistone. Deras nya fas började lovande med WandaVision, men förväntningarna har sänkts både sett till vita duken och TV-satsningarna. Det senaste året har varit särskilt svagt för trikåbärare, hur mycket Marvel än pumpar ut och hur mycket serietidningsjätten än hintar om multiverse-galenskap. Det inte riktigt funnits något som har lockat mig tillbaka till Disneys färgstarka hjälteuniversum. Fram tills What If...?, det vill säga.

Lokis soloshow lade grunden för det kommande multiversum-konceptet, men What If...? gör det som andra Marvel-shower har helt tagit miste om: lekfullheten. Det är som att serieskaparna tog fram sina favoritactiondockor och levde ut sina galnaste fanfiction-drömmar i sandlådan och jag måste säga att resultatet är mycket underhållande. Detta är precis vad jag ville se från Marvel! Inte Shang-Chi som rider digitala drakar eller Black Widow som flyger graciöst framför en massa green screens; inte låtsas-thrillers med Falcon eller fortsatt missad potential; jag vill ha vild serietidningsnonsens som tar vara på sitt ursprungsformat till fullo och animationen hjälper en hel del med detta.

Här fanns det episoder jag diggade stenhårt, medan andra föll mer platt. T'Challa i rymden var ett prima exempel på förstnämnda: att se karaktärer och genrer mixas om på det här sättet bjöd på alternativa scenarion som jag aldrig trodde skulle underhålla så mycket. Ett annat var dubbelfinalen som bryter sig loss från sin berättar-ram och bildar en Guardians of the Multiverse. Varför inte? Till skillnad från min serietidningstokige kollega Henric gillade jag genreblandningen som multiverse-konceptet tillåter. Natalie Portman som trånar efter festprisse-Thor och Darcy som gifter sig Howard the Duck? Fånigt, men kul. Captain America blir en zombie och Dr. Strange omfamnar mörka krafter? Nu snackar vi! En värld där skurkar kan omvändas och hjältar korrumperas? Mer av den varan, tack!

What If...? (Disney+)
Tänk om... Howard the Duck skulle få sin egen show? Snälla?

Allt är såklart inte helt originellt och att exempelvis följa Killmonger var betydligt tråkigare än jag trodde och Wakanda-fokuset blir snabbt tröttsamt. Detsamma gäller några av episodernas koncept som återanvänder mer än återskapar och det finns berättelser som blir lite väl förutsägbara. Ibland byter karaktärer mest roller och ibland blir det lite väl traditionellt. Även i seriens bästa stunder lider det av platta karaktäriseringar. Flera av dessa figurer är redan etablerade och behöver såklart inte omdefinieras alltför mycket och hela poängen med premissen är att vi ska få en smygtitt i alternativa tidslinjer, men man blir också påmind om hur lite Marvel tillför till sina karaktärer numera. Framförallt tycker jag att de kvinnliga karaktärerna blir något slätstrukna. På grund av Covid-skäl saknas det också ett avsnitt, vilket förklarar ett märkligt inhopp i sista avsnittet.

I slutändan rör det sig om en väldigt lekfull Marvel-remix som egentligen inte alltid landar på fötterna och som egentligen inte alltid tar de största riskerna, men när det görs rätt blir det härligt kaosartat och förhoppningen är att filmerna framöver gör något liknande i framtiden. What If...? är nämligen det bästa som Marvel har producerat under årets gång. För mig handlar ju mycket av serietidningsvärlden om att våga fåna sig och inramningen med en multidimensionell figur som vakar över alla multiversum är klockren - särskilt när vändningarna fungerar. Tänk om... filmerna kunde göra samma sak?

7 / 10
+
Trots sina brister lyckas What If...? nå upp till Marvel-franchisens mer vrickade potential