The Falcon and the Winter Soldier (Disney+)

Vi har nu nått slutet av Marvels andra TV-satsning och André är besviken...

Spoilervarning utfördas!

Serien:
Jag är inte redaktionens största serietidningsläsare, precis - den rollen går till Henric och Petter, som med sin serietidningsexpertis säkert har ett och annat att säga om hur trogna figurerna i The Falcon and the Winter Soldier är sina förlagor. Jag kan däremot säga att The Falcon and the Winter Soldier föll platt som TV-serie. Trots ett lovande första avsnitt har jag snarare tråkats ihjäl av Marvels påkostade actionsatsning, som trots sin korta längd inte lyckades hitta ett fokus. Tyvärr.

För det första är handlingen en enda stor, långtråkig röra som ofta saknar riktning. Det talas ofta om stora konsekvenser, men det är också inrutat och småskaligt. Kari Skoglands regi saknar oftast personlighet och förutom några välgjorda actionscener (som den urläckra inledningen och helikopterjakten i slutet) känns många thrillerscener visuellt platta, spänningslösa. Att förvänta sig samma nerv från Russo-filmerna var kanske att lura sig själv, för detta känns inte som den spionserie jag hade hoppats på. Jag hade väntat mig intensiva spionlekar, svåra dilemman, The Winter Soldier-intensitet med lite handgemäng här och där. Istället vandrar Zemo, Bucky och Falcon omkring och pratar om känslig spioninformation på öppna gator, sedan äter de lite turkisk godis i en av Zemos lyor (hur mycket litar de på Zemo, egentligen?) i väntan på att nästa actionscen ska bryta ut. Det är hela tiden ett söligt väntade på något i den spretiga Agents of SHIELD-historien ska klaffa rätt.

"Att vara en svart man i USA"-vinkeln känns också som en slapp genväg till den politiska intrigen som dessvärre saknar djup. Det är en påklistrad observation, som ett gammalt plåster, som leder till klumpigt utförda scener där exempelvis Isaiah spyr upp tillräckligt mycket exposition för att slå in en redan öppen dörr för Falcon - istället för att ge Sam en starkare, mer personlig utveckling. Jag undrar varför man inte gjorde som det mästerliga Watchmen-avsnittet om Hooded Justice och lät oss uppleva de orättvisorna som veteranen genomled? Jag gillar idén med karaktären, men jag blir aldrig emotionellt engagerad av dennes öde. Att i samma diskussion om varför USA inte kan acceptera en svart Captain America (var det verkligen någonsin på tal?) sätta självaste Steve i skamvrån för att han inte kände till dessa orättvisor känns också något aningslöst och hade behövt utvecklas för att övertyga. Även om Watchmen-serien inte var helt klockren i sitt utförande var dess tematik åtminstone djupt integrerat i handlingen och berättandet; här är det bara slarvigt inkastat, så att producenterna kan klappa sig själva på axlarna för sin lättsamma godhetssignalering.

"Om du har slut på personer att be om ursäkt till, Bucky, vad sägs om att vi mekar med båten och äter turkisk godis i väntan på att något ska hända?"

För det andra är det lite väl många skurkar som slåss om rampljuset. Vi har Zemo, som här är raka motsatsen till sin läbbige karaktär från Civil War, vi har John Walker, som går från ett vandrande skämt till en psykopat på nolltid, vi har hemliga antagonister bakom ridån som Sharon Carters Power Broker (vilket inte direkt kom som någon överraskning) och Julia Louis-Dreyfus, vi har den horribelt spelade Karli och hennes superstarka lösdrivargäng, vars motiv blir otydligare och mer ointressant för varje avsnitt som går. Så fort vi klipper till dessa maskförsedda tråkmånsar rullar ögonen bakåt av ren tristess. Zemo tillförde i princip ingenting till serien annat än en improviserad discodans, antipatrioternas motiv faller i glömska så fort de blir sprängda i luften och John Walker får ett nytt jobb som U.S.-agent. Kunde vi bara inte ha haft en enskild antagonist för att hitta någon slags balans i handlingen, en tydlig krock mellan parterna? Att tjata på Karli om att våldet bara trappas upp (duh!) blev snabbt tjatigt. John Walker är i grunden inte en bortkastad karaktär, men det känns som att han hade behövt en egen Netflix-serie på tio avsnitt för att göras mer rättvisa. Eller varför inte låta Isaiah agera antagonist, nu när serien ändå förminskade hela historien om de "nationslösa"? Det hade behövts tydligare motsättningar, en tydligare konflikt med hjälten, snarare än att vada i en grumlig pöl hela tiden.

Men det sämsta med serien? Huvudpersonerna själva. Den forcerade buddy cop-interaktionen var lika onaturlig och malplacerad från start och jag kan inte påstå att jag gillar karaktärerna särskilt mycket mer nu. Någon kemi var det inget tal om heller, och "konflikten" de hade övertygade aldrig. Anthony Mackis karaktär, som känns som en sämre variant av sin filmgestaltning, var träig rakt igenom och Bucky var helt klart mer engagerande som mördarmaskin. I Buckys fall förstår jag helt att man behövde forma om dennes liv och ge karaktären lite mer mänsklighet, men när Falcons resa väl når mållinjen i form av ett direktsänt (och riktig smörigt) tal som drar en vag parallell mellan de "nationslösa" och den afroamerikanska upplevelsen känns det hela så artificiellt till den grad att jag undrar om denna historia var värd att berättas? Man rodnade nästan på TV-soffan när senatorn plötsligt tappade sina hjärnceller och lät hela dialogen spelas in till hela USA:s befolkning, som om det var slutet på en romantisk komedi eller något. Sams superkraft är tydligen rejält ostig predikan.

WandaVision haltade också med sitt TV-format, men där fanns det åtminstone en urskiljbar och emotionell kärna som koncentrerade sig på hjältarnas inre värld. I Falcon och the Winter Soldier tappade jag räkningen för alla gånger jag zonade ut under jakten på antipatrioterna och alla scener med syrran och hennes båt. Även om musiken och några actionscener håller god klass är serien i sin helhet en enda stor besvikelse. Inte nog med att både Sam och Bucky har förlorat lite av sin tjusning som karaktärer, som uppföljare till Captain America- och Avengers-filmerna är detta bara en krystad och alltför konventionell TV-soppa.

4 / 10
+
Det började lovande, men om något är detta definitionen av bortkastad potential...