xXx: Return of Xander Cage

XXX: Return of Xander Cage

Vin Diesel flexar pecsen, fäller tuffa kommentarer och flåsar 20-åringar i nacken i årets överlägset sämsta filmåterkomst...

Efter att ha sett Anastasia Steele bli rumpsmiskad femhundra gånger i Fifty Shades Darker och Matt Damon lajva Legolas på kinesiska muren i The Great Wall trodde jag att jag nått botten i Blu-ray-träsket för denna sommar, men jag hade såklart fel. I jämförelse med XXX: Return of Xander Cage framstår Zhang Yimous monsterfantasy rentav som både intelligent och och engagerande.

På pappret har Vin Diesels senaste agentrulle någon form av berättelse som kretsar kring ett farligt vapen som riskerar hamna i orätta händer (vilket bara Vin Diesel och hans anhang av knasiga, coola sidekicks kan förhindra), men i praktiken går XXX: Return of Xander Cage ut på att låta Vin Diesel lajva 30-årig Bond-hunk där varenda kvinna vill ha honom och varenda man vill vara honom. Var och varannan scen går ut på att Vin Diesel flinar lite nonchalant och fäller några "coola" kommentarer, varpå en valfri kvinna svarar med att slänga en sugen blick på honom och skaka imponerat på huvudet. Filmen känns som en påkostad visuell "safe space" för Vin Diesel - en film som han själv kan slå på hemma när han behöver få bekräftat vilken sjuk jäkla lirare han är.

För mig som tittare blir det bara bisarrt att se honom strutta runt med ett gäng skådespelare som är hälften så gamla som honom, och direkt äckligt när han börjar flexa gubbicepsen och flåsa 20-åriga brudar i nacken och viska raggningsrepliker. Detta görs dessutom helt utan självinsikt eller med någon form av glimten i ögat - Vin Diesel är som elefanten i rummet, ingen vågar påpeka att han borde ta på sig en tröja och sluta kleta på småflickor.

Tyvärr slutar hemskheterna inte med titelkaraktären. Övriga XXX-gänget består av ett gäng otroligt endimensionella och ointressanta figurer som har ungefär en definierande egenskap vardera. Vi har en snubbe som är stuntman och är duktig på att krascha bilar. Vi har en brud som är en grym skytt, och en annan snubbe som är grym på att DJ:a, och... Ja, det är hans grej, att DJ:a. Stå på scen och spela skivor och vifta med handen i luften. Fantastisk karaktär, verkligen. Ingen av dem lockar fram så mycket som en gnutta sympati, engagemang eller ens ett leende på läpparna. Jag hatar dem, från första sekund de introduceras.

I brist på ett riktigt manus och med en såpass horribel ensemble skådespelare hade det behövts en trave riktigt extravaganta actionscener för att ge lite luft under vingarna, men XXX: Return of Xander Cage är precis lika usel på den punkten. Det blir aldrig någonsin spännande. Det känns som att titta på en marginellt mer påkostad actionserie på TV dränkt i dubstep-musik och nerkletad med fula datoreffekter. Det blir aldrig ens så överdrivet att det blir ofrivillig humor av det.

Hur jag än vänder och vrider på det kan jag faktiskt inte hitta något jag tycker om med den här filmen. Den är en skymf på alla plan och årets i särklass sämsta film, alla kategorier. I två timmar satt jag bara och blev mer och mer förbannad, och det enda positiva jag kan komma på med den är att den tar slut.

Bilden:
Bildkvalitén på denna utgåva är väldigt robust och bjuder på skarp detaljåtergivning i alltifrån hudtexturer till kläder, vapen och miljöer. Färgmättnaden är djup, ibland en smula för djup, men inte så att det stör.

Filmen har formatet 2.40:1

Ljudet:
Vi får ett riktigt starkt och mäktigt Dolby Atmos-spår som verkligen känns i maggropen under hela filmen. Grym ljudmix, placering och ett fantastiskt tryck i filmens många actionscener. Dialogerna är alltid tydliga och krispiga.

Extramaterialet:
Vi bjuds på några kortare bakom kulisserna-inslag som avhandlar Vin Diesels återkomst som Xander Cage, en träff med övriga skådespelare, en titt på filmens inspelningsplatser samt på olika stunts.

01 Gamereactor Sverige