Two and a Half Men: Säsong 5

Two and a Half Men: Säsong 5

Charlie Sheens sitcom Two and a Half Men funkar i alla väder men kanske inte är nödvändig på DVD

Jag minns inte riktigt när jag såg Two and a Half Men första gången men med tanke på hur ofta den går på Viasat-kanalerna i tid och otid så har man verkligen fått sin beskärda del av CBS:s långkörande komediserie. Handlingen känner väl de flesta till vid det här laget men här har ni en synopsis for dummies: Charlie Harper lever ett bekymmerslöst ungkarlsliv i sin snofsiga villa och tjänar stora pengar på att skriva några reklamjingles lite då och då. Men när hans bror Alan råkar ut för en skilsmässa och flyttar in hos Charlie tillsammans med sin son blir det andra ljud i skällan.

Den huvudsakliga humorgrunden i Two and a Half Men är Charlies och Alans motpoler där Charlie är livsnjutaren och "the player" (hatar det uttrycket, kan det inte bli omodernt snart...) och Alan är den hispige med fobier och noll kvinnotycke. Och det motpolskonceptet är ju lyckat drag som är svårt att misslyckas med som manusförfattare om bara skådisarna är tillräckligt bra och det får man ju säga är fallet med gammelräven Charlie Sheen. Sedan har man slängt in en del schyssta biroller som den manhaftiga hushållerskan Berta och så givetvis Alans tonårsgrabb som är så där precis som tonåringar är. Lägg sedan till alla Charlies erövringar av olika slag så är ensemblen i land.

Jag gillar Two and a Half Men. Det är en behaglig serie att titta på och eftersom varje avsnitt är så gott som fristående så lämpar den sig väl för slötittning medan man äter kvällsmat. Däremot är det ingen serie som känns så het i DVD-boxen eller något man faktiskt orkar gå fram till filmhyllan och plocka ut från fodralet för att titta på. Som säsong betraktat håller 5:an tämligen jämnhög kvalitet, vi snackar kärleksbekymmer, förväxlingar och tonårsbryderier. Om det säger någon något så känns säsong 5 i klass med de tre senaste säsongerna.

Skådespelarna sitter på långa kontrakt och serien kommer produceras i minst fyra säsonger till vilket känns helt okej då den är så pass tidsneutral och opretentiös. Betyget landar på en 7:a men att ha den på DVD när den går på TV hela tiden känns faktiskt onödigt när det finns så mycket annat bra.

Two and a Half Men: Säsong 5
7 / 10