Resident Evil (Netflix)

Resident Evil (Netflix)

André tar fram motorsågen när Netflix nya Resident Evil-serie ska recenseras...

När två tvillingsystrar och deras arbetsnarkoman till farsa flyttar in till en avskuren, sydafrikansk förort uppstår de vanliga tonårsproblemen: en pappa som aldrig lyssnar, att passa in i den nya skolhierarkin, syrliga syskonkonflikter och dödliga virus som leder till zombieapokalypser. Omg! #zombiegirlproblems! Resident Evil är den senaste i raden av zombiesatsningar från Netflix, som här hoppar fram och tillbaka i tiden för att berätta historien om hur världen gick under och vad som händer efter att världen har gått under - berättelser som dryper av indiepop, tonårsångest och usla beslut.

Ibland vet jag inte vad som händer hos Netflix högkvarter när pitchar som "Vad sägs om att förvandla Albert Wesker till en familjeman?!" får grönt ljus, för det blir alltid tydligt att den här sortens serieskapare gör allt i sin makt för att undvika källmaterialet så mycket som möjligt. Det påminner lite om inställningen hos folket bakom Halo-kalkonen; det känns som att det byggs upp en slags förakt till fansen i ett tafatt försök att nå en yngre publik som mest troligt inte är intresserade av Resident Evil. Fansen kommer att känna igen detaljer från Capcoms rysliga succéer, men där stannar egentligen likheterna med spelen.

Det finns exempelvis några scener som involverar Lickers och Dr. Salvador som är ganska underhållande och härligt slafsiga. Här finns det gott om överdimensionerade monsterdjur för den som gillar sådant. Det finns även ett horribelt avsnitt där systrarna löser ett pussel som deras pappa, som jag förmodar försöker fånga pusselelementet från spelen. Men detta är inte Resident Evil, inte för fem öre. Zombies och titeln är väl det enda som TV-serien och TV-spelen har gemensamt, i övrigt verkar skaparna av denna hjärndöda Netflix-satsning bara ha sökt runt lite referenser från någon Wiki-sajt för att skapa illusionen av att detta skulle vara kopplat till spelen. TV-serien hade likna gärna kunnat heta "Hjälp! Min pappa är ett monster!" och stått på egna ben för att håva in nya fans, men eftersom Netflix så gärna ville rida på fansens hajp har det istället skadat spelens goda rykte ytterligare.

Resident Evil (Netflix)
"Vid fotknölarna, sa du? Det går att ordna!"

Dialoger och manus är i klass med den hemska nyversionen av Cowboy Bebop, som ständigt pendlar mellan barnsligt och direkt efterblivet. Umbrella-bossen Evelyn (spelad av Paola Núñez) står för seriens kanske hemskaste repliker, som här agerar och låter mer som en tonåring än självaste huvudpersonerna. Faktum är att flera av de vuxna karaktärerna beter sig mer som barn än barnen själva och hon har en oväntad dansscen som snabbt har etablerat sig om den värsta scenen någonsin i RE-världen. Resident Evil har väl aldrig varit Shakespeare direkt, men dess ostighet är älskvärt på grund av två framgångsrika aspekter: charmiga karaktärer och en klockren skräckstämning. Showen saknar båda ingredienser och dess forcerade humorförsök blir därmed bara ännu mer nonsens i en historia som redan saknar ett vettigt sammanhang. Det läskigaste med showen är nog det faktum att det ens producerades.

Det är tragiskt när Paul W.S. Andersons utskällda Resident Evil-filmer framstår som mästerverk i jämförelse, för hur mycket än de stackars skådespelarna än försöker ge premissen ett emotionellt djup landar det alltid platt tack vare manusets krystade och klichéartade tonårsdrama. Dessutom är den drivande konflikten mellan systrarna Billie (som har en slående likhet med artisten Billie Elish) och Jade extremt intetsägande, både i vuxen- och tonårsåldern. Historien blir dessutom mer aningslös och hopplös ju längre showen pågår, vilket kulminerar i ett redigt uselt slut som ska väcka mersmak men som snarare fick mig att stöna

Skådespelet från huvudpersonerna är hyfsat, men det finns väldigt lite att hämta här för Resident Evil-fans (om man inte gillar självplågeri). TV-serien känns som en av Netflix många satsningar som mest troligt kommer att skjutas i i bakhuvudet och dumpas i ett dike efter en enda säsong. När tittare väl har lurats att plöja igenom kan streamingjätten fortsätta med sin ondskefulla plan att köpa rättigheter till älskade franchiser, förvränga allt som fansen älskade med källmaterialet, lägga ner det, nöjesmedia skyller på "toxic fans" och gå vidare till nästa offer. Om något gör väl Netflix till TV-världens motsvarighet till Umbrella just nu...

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+