Texas Chainsaw Massacre (Netflix)

Texas Chainsaw Massacre (Netflix)

För nionde gången i ordningen får vi återigen besöka Texas för att återstifta bekantskapen med läderansiktet och hans älskade motorsågen.

Tobe Hoopers bestialiska och nakna genombrottsfilm har åldrats som fint vin och är än idag bland det förnämsta skräckgenren har att erbjuda. The Texas Chain Saw Massacre är i simpla drag ett tidlöst mästerverk och en av ytterst få rysare som fortfarande har förmågan att krypa under huden på mig och förorsaka genuint obehag. Den opulent tryckande, ödesmättade stämningen är överväldigande, ja rent av kvävande och känslan av utsatthet och isolation saknar nära nog motstycke. Lägg därtill Daniel Pearls utsökta foto som ramar in skräcken och skänker filmen en otäck känsla av realism samtidigt som han perfekt fångar skådespelarnas råa, ofta oroväckande trovärdiga reaktioner.

Så med blicken i backspegeln är det helt enkelt inte speciellt svårt att förstå varför en del människor misstog filmen för att vara verklig på tiden det begav sig. Vem kan klandra dom. The Texas Chain Saw Massacre har helt enkelt en unikt särpräglad aura runt sig, ett påtagligt otäckt skimmer. Nej att dyka på djupet och belysa all den briljans Tobe Hoopers film representerar är inga problem, långt svårare är det i så fall att finna något gott att säga om de otaliga uppföljare som spelats in i framgångens kölvatten. The Texas Chainsaw Massacre 2 må ha varit både skojfrisk och dråplig, men bra? Nej knappast. På sin höjd en B-film att flabba åt precis som så mycket annat som strömmade ut ur Menahem Golan och Yoram Globus filmstudio The Cannon Group.

Texas Chainsaw Massacre (Netflix)
Langa hit mobilen, för här ska det influeras!

Tobe Hoopers film lånade sig aldrig speciellt väl till hela konceptet kring uppföljare, speciellt inte ställt mot andra samtida skräckfilmsikoner som Freddy Kreuger, Jason Vorhees eller Michael Myers. Karaktärer vars odödlighet är en naturlig del av dom, en representation av den ständigt återkommande ondskan som alltid lurar och lever där ute i världen. Redo att vakna upp på nytt och angripa när man minst anar det. Leatherface är inte en av dessa, han var aldrig menad att vara något odödlig, oövervinnerligt monster. Han är blott en av de många pusselbitarna som bidrar till och formar The Texas Chain Saw Massacre till den filmhistoriska kulturskatt den är. Så jag dör lite inombords varje gång en av dessa otaliga uppföljare på Tobe Hoopers arv till eftervärlden framtvingas av någon girig produktionsstudio. Det räcker nu, lägg ner.

Så nu är det alltså dags att för nionde gången i ordningen återvända till det djupaste Texas och vandra i Ed Geins fotspår. Mannen med motorsågen är tillbaka igen, redo att massakrera, lemlästa och stympa sig igenom ännu ett gytter av blåögda tonåringar. Till mitt stora förtret. Den redan kaotiska kontinuiteten har därmed blivit ännu rörigare när Legendary Pictures nu skapat en fjärde tidslinje och till råga på allt positionerar Texas Chainsaw Massacre som den officiella uppföljaren på filmen från 1974 som startade allt. Förvirringen är därmed total och katastrofen ett faktum. Men med sex olika producenter och en debuterande regissör kan man knappast förvänta sig annat. Speciellt inte med Netflix notoriskt fördömda pengar inblandade i röran. Nej inte ens John Larroquettes berättarröst räddar detta makalösa fiasko från sitt oundvikliga öde i botten av reabacken på närmaste bensinmack.

Texas Chainsaw Massacre (Netflix)
Tittut!

David Blue Garcias film utspelar sig dryga femtio år efter händelserna i Tobe Hoopers The Texas Chain Saw Massacre och handlingen denna gången kretsar kring en grupp idealistiska snöflingor på flykt undan provokationer. Istället menar de att bilda ett nytt samhälle i mitten av ingenstans. En plats dit inga hemska ord eller andra obehagliga triggers kan tänkas nå ut. Ett safe space. Entreprenörerna bakom denna idé är vännerna Melody och Dante som tillsammans köpt upp en öde, nedgången liten stad i hjärtat av Texas. En plats där majsfälten sträcker sig så långt ögat når och banjo, tuggtobak samt dieselmotorer är högkultur. Tillsammans med en busslast specialinbjudna influerare planerar dom att leva ut sina utopiska drömmar och göra lilla staden Harlow till paradiset på jorden. Ganska snart inser dock de aningslösa dönickarna att platsen inte är fullt så övergiven som de först anat, och istället är hemvist till en nu ålderstigen men fortfarande lika mordlysten Leatherface.

Nio filmer varav två är prequels, en är remake och fem regelrätta uppföljare fördelat över tre kronologier och fyra tidslinjer. Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta men David Blue Garcias tillskott är seriens hittills absolut lågvattenmärke och hur någon ska kunna överträffa inkompetensen denna film förkroppsligar är bortom mitt bättre vetande. Jag kan inte ens avgöra om den på riktigt skall vara en parodi. Bara premissen av en nu minst sjuttiofem år gammal, pensionerad massmördare bestämmer sig för att göra vedflis av influerare beväpnade med mobilkameror. Det är komik på en helt ny nivå och kanske, bara kanske är detta skräckfilmernas svar på Tommy Wiseaus The Room. Om inte fullt så illa är den definitivt en kuriositet av sällsamt skådat slag. Här finns så många märkvärdiga lustigheter och efter att ha sett filmen två gånger nu, bara för att försäkra mig. Tror jag regissören kan vara ett omedvetet komiskt geni.

Texas Chainsaw Massacre (Netflix)
Attans jag glömde sminket idag.

Där finns speciellt en scen som sticker ut, när Leatherface blir hotad av en influerare som med mobilen i högsta hugg utbrister "make one move and you're cancelled bro". För att sekunden senare prompt bli sågad i två fläskiga stycken medans kommentarerna i hans livesändning proklamerar att det hela ser otroligt fejk ut. Förstå mig rätt nu, Texas Chainsaw Massacre är en skräpfilm av rang. Ett kopiöst fiasko. Den typen av film som normalt sätter punkt för människors karriärer. Här finns ingen skräck, inkompetent författat manus, en befängd premiss och direkt avskyvärda karaktärer som är omöjliga att fatta minsta lilla tycke för. Men ändå så är det faktiskt underhållande, hur osannolikt det än må låta. Texas Chainsaw Massacre är en enhörning. Den typen av filmer som egentligen inte borde kunna existera och genom dess omedvetna komik urartar i ren och skär absurditet.

Texas Chainsaw Massacre är som att bevittna en bilolycka i realtid. Det är fruktansvärt och chockerande men man kan ändå inte förmå sig att vända bort blicken. Kalla det makaber nyfikenhet men med sin korta speltid på blott sjuttiofem minuter så är hela historien snabbt avklarad och bjuder tillika på en handfull gapskratt. Så om du kan finna uppskattning i den typen av skräckfilm som faller i kategorin "so bad it's good" så kan faktiskt Texas Chainsaw Massacre vara värd att titta närmare på. För alla andra är rekommendationen att hålla sig på så långt avstånd som möjligt och under inga omständigheter bemöda sig med denna kalkon som närmast kan beskrivas som en kombination av Motorsågsmassakern och en revy av Stefan & Krister. Direkt fruktansvärt.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+